Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2020

RESEPI BUBUR TEPUNG PULUT ATAU BUBUR CANDIL SESUAI UNTUK BERBUKA PUASA

Sepanjang PKP tak banyak perkara yang kita boleh buat di dalam rumah. Masa ni lah kita nak try mencuba macam-macam resepi yang kita tak pernah buat atau yang dah lama kita tak buat. Tiba-tiba tekak ni pulak dah rasa lama sangat tak makan bubur tepung pulut atau pun bubur candil.
Macam ni lah rupanya bubur tepung pulut atau bubur candil tu. tapi yang saya buat ni versi simple je. Berwarna warni dan sedap sangat. Saya rasa dah setahun lebih tak buat bubur ni. Kebetulan suami pun ada sebut-sebut nak makan bubur ni jugak. Makanya, bila tiba je hari untuk suami ke kedai beli barang dapur cepat2 lah saya oder Tepung pulut.

Berapa hari jugak la menahan nafsu tekak ni sebab dalam tempoh PKP ni bukan boleh keluar ke kedai selalu. Bertembung dengan cik polis banyak tanya nanti.jenuh pulak nak menjawab. Bila dah siap masak terus hidang kan untuk suami. Dan selebihnya saya simpan dalam peti sejuk. Lagi sedap bila bubur ni sejuk tau.
Kalau korang suka boleh juga letak sagu dan gula merah. tapi say…

RESEPI KEROPOK LEKOR YANG LEMBUT DAN SEDAP BESERTA DENGAN SOS PENCICAH KEROPOK LEKOR

Sejak awal bulan February hari tu banyak betul orang jual ikan termenung yang murah-murah. Dapat la saya buat keropok lekor. Kata peniaga2,  ikan termenung tu terlalu banyak di laut. Dah jadi lambakan ikan termenung pula terutamanya di kawasan utara.


Suami saya pun dah berapa kali beli ikan murah tu. Sekilo dijual dengan harga serendah rm2 saja tau. Dah buat laksa berapa kali. Kucing saya pun ada banyak la stok ikan. 
Peluang ni saya ambil dengan mencuba buat Keropok Lekor. Tak sangkla pulak percubaan pertama buat keropok lekor memang menjadi. Keropok lekor yang saya buat ni lembut sangat.  Tak liat dan yang penting sedap sangat.
Selalunya orang buat keropok lekor guna ikan selayang. Tapi kita try la buat guna ikan kembung. Alhamdulillah Suami dan anak suka
Jadi hari ni saya kongsikan resepi buat keropok lekor yang sedap dan mudah.

Bahan-bahan :
15 ekor ikan kembung 1 paket tepung ubi (500g) 2 cawang tepung gandum garam kuib ikan bilis air untuk merebus minyak untuk menggoreng




Cara-C…

RESEPI ROTI JALA YANG SIMPLE DAN SEDAP

Hi semua..

RESEPI ROTI JALA YANG SIMPLE DAN SEDAP - Sekarang ni kita masih lagi di dalam Perintah kawalan Pergerakan dan nampaknya dah ramai yang makin terbiasa dengan KPK ni. Kita dah tahu apa aktiviti dirumah yang boleh kita lakukan.
Awal-awal dulu ramai yang merungut bosan tapi bila saya tengok makin ramai rakan-rakan sosial media saya yang berkongsi berbagai resepi yang mereka cuba, saya rasa seronok pulak. Untuk hari ni saya nak kongsikan Resepi Roti Jala yang korang boleh cuba sementara masih bercuti ni.



Roti jala yang saya buat ni tak menggunakan telur yang banyak. Cuma sebiji saja telur yang saya gunakan. Saya memang kurang suka bau telur yang kuat. Sebab tu tak menggunakan banyak telur. Bagi yang memang ada alahan telur , Roti jala ni tak payah letak telur pun boleh.

Cuma korang pekatkan sikit bancuhan tepung tu.Boleh juga kalau korang masuk kan sedikit tepung kastard. rasanya lebih sedap dan berbau harum.

Terus kita ke Resepi Roti Jala Dan Gulai Daging Yang Simple dan Seda…