Skip to main content

RESEPI ROTI MANIS PALING MUDAH YANG LEMBUT DAN GEBU - PERKONGSIAN DARI DYAHLARVIN

Anak-anak saya suka roti dan memang setiap hari makan roti. Walaupun dia jarang makan nasik tapi bila kerap makan roti tak de lah saya risau sangat. Cuma nak mendapatkan roti yang kena dengan selera dia tu susah sikit. Tapi dia memang suka kalau roti yang saya buat sendiri. Roti yang lembut dan gebu jadi pilihan dia,

Foto: dyahlarvin

Kalau anak-anak saya mereka suka roti letak sosej, ayam atau pun cheese. Ada yang tanya sama ke rasa roti yang buat sendiri dengan roti yang dibeli kat kedai?

Dah tentu la tak sama. Kalau buat sendiri ni, kita dapat la makan roti panas-panas dan segar. Sedap tau makan roti yang panas dan baru keluar oven nih. Anak-anak saya kalau makan roti yang beli kat kedai , boleh makan 1 ketul je. Tapi kalau yang baru lepas keluar oven boleh habis 3-4 ketul dorang.


Saya ada jumpa satu resepi Roti manis di instagram Dyahlarvin. Nampak menyelerakan betul roti buatan nya. Paling menarik resepi nya tak menggunakan bread inprover pun. Dengan resepi ni korang juga boleh olah sikit untuk letak topping pada roti. Kena lah pandai mempelbagaikan nya.

 Ini roti yang saya buat menggunakan resepi ini..


Itu untungnya kalau pandai buat roti. Boleh ubah2 topping ikut selera kita. Ok..Jom kita tengok Resepi Roti Manis paling mudah yang lembut dan gebu perkongsian dari saudari Dyahlarvin.

Bahan-Bahan-

300g Tepung Gandum
27g Susu Tepung Full Cream
60g Gula Pasir halus
2 biji kuning telur
35g Butter
150ml air ais
5g Yis
1/4 sudu teh garam
1 biji kuning telur untuk sapu atas roti.

Mudah saja bahan-bahan nya..kan?? Sekarang jom kita tengok pulak cara-cara membuatnya..

Foto: dyahlarvin


1- campurkan semua bahan kering kedalam bekas. Kemudian sebatikan  semuanya..

2- Masuk kan 2 biji kuning telur dan sebatikan guna hujung jari saja. Dia akan jadi tak berketul-ketul. Jadi macam serbuk roti saja.

3- Tuang air sedikit demi sedikit sampai dia nampak macam boleh diuli. Maknanya tak lembik sangat dan tak keras sangat.

4- kemudian masuk kan butter dan garam dan uli dengan tapak tangan  saja sampai dia elastik.

5- Lepas dah uli biarkan dalam bekas uli tadi dan biarkan sampai naik 2x ganda. Anggaran masa dalam 30 - 40 minit.

6- kemudian bila adunan dan naik 2x ganda, tekan adunan tu bagi kempis.



7- Bahagi kan adunan. Buat bulat2. setiap biji timbang 50g saja, Biarkan selama 10-15 minit

8- Kemudian ambik loyang dan sapu dengan butter atau tepung.

9- Doh roti yang kita dah bulat2 kan tadi masuk kan dalam loyang.Susun rapat2 sampai habis doh tadi, Kemudian biarkan roti naik 2x ganda.

10- Selepas oven dah panas, sapu kuning telur pada permukaan atas roti. Bakar dengan suhu 170 dan selepas roti nampak perang dan masak di bahagian atas nya tu, sapukan dengan butter.


siap untuk dihidangkan.

Terima kasih untuk @dyahlarvin untuk resepi mudah ini.



Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …