Skip to main content

ELAK KAN TERLALU BANYAK MEMBACA TENTANG COVID-19 JIKA ANDA CEPAT PANIK

Hi semua.. saya sangat faham dengan kerisauan orang ramai tentang penyebaran virus covid 19 yang kita sendiri tak tahu bilakah pengakhiran nya.



Sehingga ke hari ini, 19 March 2020 sudah 900 kes dicatatkan.. Walaupun setiap hari jumlah pesakit yang sembuh melebihi 10 orang tapi tetap rasa risau sebab jumlah kes meningkat lebih tinggi dari yang sembuh.




Ditambah pulak dengan sikap orang ramai yang memandang ringan nasihat Perdana Menteri agar tetap kekal di dalam rumah dan jangan berkumpul di tempat yang ada ramai orang.

Saya nak berpesan juga pada mereka yang mudah panik agar kurangkan membaca posting-posting tentang covid19 ni.



Korang boleh baca cuma kurang kan. Sehari ckup lah untuk tahu statistik terkini. Kalau berita2 dan gambar2 pesakit tu tak payah la tengok.

Ada juga komen2 rakan kita yang membuatkan kita sendiri panik dan risau. Jadi kurangkan melayari sosial media.




Mungkin korang boleh dapatkan info terkini melalui berita tv dan radio.

Faham-faham je la kalau posting² di sosial media ni kadang2 ditokok tambah untuk mewujudkan perasaan bimbang pada orang ramai.



Sebenarnya hari ni kawan saya mengadu yang dia sangat risau sampai susah nak bernafas sebab terlalu panik selepas melihat video seorang mangsa covid19 yang nak dikebumikan.

Selain dari tu sejak 2,3 hari ni dia kerap membaca posting2 dan artikel dari berbagai negara yang terlibat dengan covid 19 hingga membuatkan dia panik.



Semoga virus covid19 yang menyerang kita hari ini akan segera berakhir dan kita semua dapat menjalani kehidupan seperti sedia kala.

Amin..


Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…