Skip to main content

ELAK KAN TERLALU BANYAK MEMBACA TENTANG COVID-19 JIKA ANDA CEPAT PANIK

Hi semua.. saya sangat faham dengan kerisauan orang ramai tentang penyebaran virus covid 19 yang kita sendiri tak tahu bilakah pengakhiran nya.



Sehingga ke hari ini, 19 March 2020 sudah 900 kes dicatatkan.. Walaupun setiap hari jumlah pesakit yang sembuh melebihi 10 orang tapi tetap rasa risau sebab jumlah kes meningkat lebih tinggi dari yang sembuh.




Ditambah pulak dengan sikap orang ramai yang memandang ringan nasihat Perdana Menteri agar tetap kekal di dalam rumah dan jangan berkumpul di tempat yang ada ramai orang.

Saya nak berpesan juga pada mereka yang mudah panik agar kurangkan membaca posting-posting tentang covid19 ni.



Korang boleh baca cuma kurang kan. Sehari ckup lah untuk tahu statistik terkini. Kalau berita2 dan gambar2 pesakit tu tak payah la tengok.

Ada juga komen2 rakan kita yang membuatkan kita sendiri panik dan risau. Jadi kurangkan melayari sosial media.




Mungkin korang boleh dapatkan info terkini melalui berita tv dan radio.

Faham-faham je la kalau posting² di sosial media ni kadang2 ditokok tambah untuk mewujudkan perasaan bimbang pada orang ramai.



Sebenarnya hari ni kawan saya mengadu yang dia sangat risau sampai susah nak bernafas sebab terlalu panik selepas melihat video seorang mangsa covid19 yang nak dikebumikan.

Selain dari tu sejak 2,3 hari ni dia kerap membaca posting2 dan artikel dari berbagai negara yang terlibat dengan covid 19 hingga membuatkan dia panik.



Semoga virus covid19 yang menyerang kita hari ini akan segera berakhir dan kita semua dapat menjalani kehidupan seperti sedia kala.

Amin..


Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …