Skip to main content

5 TIPS MEMBUAT WAFFLE YANG GEBU DAN SEDAP

Waffle memang menjadi kegemaran ramai orang kerana ianya mudah dibuat dan ianya mengenyangkan. Tambahan pulak waffle boleh dimakan dengan berbagai cara sama ada nak makan dengan aiskrim, madu, susu pekat, coklat ataupun jem. Waffle yang gebu sentiasa menjadi pilihan ramai

Kebanyakan restoran dan kedai yang menjual waffle ada rahsia tertentu yang membuatkan waffle mereka istimewa. Namun apa kah rahsia nya? Hari ni saya nak kongsikan beberapa tips membuat waffle yang gebu dan sedap.

Foto: baking a moment


1- Pukul telur putih berasingan
Ianya mungkin nampak remeh tapi ini lah rahsianya waffle menjadi gebu kerana telur putih yang dipukul mempunyai ruang udara. Apabila ianya dimasuk kan kedalam adunan , waffle menjadi lebih cantik dan menarik dari segi teksturnya.

Pukul telur sehingga menjadi seperti meringue.Ianya cukup sempurna jika putih telur melekat dan bergumpal pada mixer anda.

Korang boleh pukul telur guna mixer. Kalau nak guna wisk memang siksa sikit sebab ambil masa yang lama juga untuk mendapatkan putih telur yang betul2 mengembang.

2-Gunakan serbuk soda Bikarbonat
Penggunaan soda bikarbonat juga membantu waffle menjadi gebu. Kebiasaan nya untuk 3 cawan tepung gandum saya menggunakan 1 sudu besar soda bikarbonat. 



 3- Terpung jagung untuk mendapatkan waffle yang tebal
Biasanya kita menggunakan tepung jagung untuk memekatkan sos. Tapi penggunaan tepung jagung ke dalam adunan waffle membuatkan adunan menjadi lebih tebal dan lembut di dalam.

Hanya masuk kan sedikit sahaja tepung jagung. Anggaran dalam 2 sudu besar tepung jagung untuk 2 cawan tepung gandum.

4- Campur bahan kering terlebih dahulu.
Jangan masuk kan bahan basah terlebih dahulu ke dalam tepung. Nak mendapatkan waffle yang gebu, masuk kan bahan kering terlebih dahulu kedalam tepung kemudian ratakan bahan supaya sebati. Mula-mula masuk kan tepung, secubit garam, soda bikarbonat, gula pasir, tepung jagung (optional) , dan baking powder. 

Selapas bahan diaduk hingga sebati baru lah dimasuk kan esen vanila,telur kuning, susu sejat, susu segar dan minyak sayuran. Sebatikan

foto:weight watchers


5- Telur putih dimasuk kan akhir sekali
Selepas semua bahan di adun sebati, baru lah masuk kan telur putih yang dipukul berasingan tadi. Jangan kacau guna mixer. Cukup kalau guna senduk sahaja. Kaut dari luar dan ke dalam. Jangan rosak kan putih telur tadi dengan kacau kasar2. Bukan macam buat cekodok tau. Hahah..

Waffle boleh disimpan didalam peti sejuk kalau tak habis. Bila nak makan korang panaskan waja dalam oven ataupun dalam pembakar  roti. Tapi biasanya saya masuk kan saja semula kedalam pan waffle. dalam 30 saat dan cukup panas dan boleh di hidangkan .


Saya pernah masuk kan dalam oven dan dia jadi sedikit rangup dibahagian luar waffle. Kalau korang suka waffle yang jenis rangup di luar dan lembut didalam boleh la masuk kan ke dalam oven.

Adunan waffle yang tak habis di bakar tak berapa sesuai untuk di simpan di dalam peti sejuk. Tekstur nya mungkin sedikit berubah, kurang gebu dan korang kena kacau semula adunan tu dan ianya akan merosak kan putih telur.

So lebih baik kalau korang bakar semuanya dan simpan dalam peti sejuk.

sekian..






Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …