Skip to main content

Posts

Showing posts from March, 2020

TEMPOH KAWALAN PERGERAKAN DILANJUTKAN SEHINGGA 14 APRIL 2020

....Sehubungan dengan itu kerajaan telah memutuskan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan akan dilanjutkan sehingga 14 April 2020 - YAB Perdana Menteri Malaysia

Ini adalah tempoh paling lama saya tak keluar rumah iaiatu seminggu setengah ketika post ini di tulis. Bila Perdana Menteri umumkan yang tempoh RMO dilanjutkan sehingga 14 April, rasa macam memusing-musing dunia ni.

Saya ni walaupun tak bekerja dan hanya suri rumah tapi tak la biasa sangat tak keluar rumah untuk masa yang lama. 2,3 hari sekali ada juga keluar makan, beli belah atau pun singgah kedai runcit didepan ni.
Untuk 2 minggu awal tempoh RMO, saya rasa ok la, kita boleh layan filem dan kdrama. Tapi bila tempoh RMO ditambah lagi , fuh!! Tak kan nak tengok filem je lagi kot. So nak buat apa lagi nih?
Untuk aktiviti anak-anak boleh la kita suruh beljaar, hafal sifir, sesekali bagi main phone. Tapi kita yang tua ni nak buat apa entah. Memasak pun dah jemu. Saya ni selalu jemu makan makanan yang dimasak sendiri. 
Sebab tu suka…

GARIS PANDUAN DAN CARA MEMOHON BANTUAN KHAS COVID19

Bantuan khas covid 19 diberikan kepada pekerja bagi membantu majikan mengurangkan kos operasi dengan memberi cuti kepada pekerja sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan



Syarat-Syarat Kelayakan


1. Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit
1988 (Akta 342).





2. Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19.


Pemohon Yang Tidak Layak:

1. Bukan Warganegara Malaysia

2. Tiada pekerjaan sebelum dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian.

3. Mempunyai pendapatan atau menerima gaji dalam tempoh Pengawasan dan Pemerhatian /
menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19.

Kadar Bantuan

RM100 sehari sepanjang tempoh dikenakan Perintah Peng…

ELAK KAN TERLALU BANYAK MEMBACA TENTANG COVID-19 JIKA ANDA CEPAT PANIK

Hi semua.. saya sangat faham dengan kerisauan orang ramai tentang penyebaran virus covid 19 yang kita sendiri tak tahu bilakah pengakhiran nya.



Sehingga ke hari ini, 19 March 2020 sudah 900 kes dicatatkan.. Walaupun setiap hari jumlah pesakit yang sembuh melebihi 10 orang tapi tetap rasa risau sebab jumlah kes meningkat lebih tinggi dari yang sembuh.




Ditambah pulak dengan sikap orang ramai yang memandang ringan nasihat Perdana Menteri agar tetap kekal di dalam rumah dan jangan berkumpul di tempat yang ada ramai orang.

Saya nak berpesan juga pada mereka yang mudah panik agar kurangkan membaca posting-posting tentang covid19 ni.



Korang boleh baca cuma kurang kan. Sehari ckup lah untuk tahu statistik terkini. Kalau berita2 dan gambar2 pesakit tu tak payah la tengok.

Ada juga komen2 rakan kita yang membuatkan kita sendiri panik dan risau. Jadi kurangkan melayari sosial media.




Mungkin korang boleh dapatkan info terkini melalui berita tv dan radio.

Faham-faham je la kalau posting² di sosia…

RESEPI ROTI MANIS PALING MUDAH YANG LEMBUT DAN GEBU - PERKONGSIAN DARI DYAHLARVIN

Anak-anak saya suka roti dan memang setiap hari makan roti. Walaupun dia jarang makan nasik tapi bila kerap makan roti tak de lah saya risau sangat. Cuma nak mendapatkan roti yang kena dengan selera dia tu susah sikit. Tapi dia memang suka kalau roti yang saya buat sendiri. Roti yang lembut dan gebu jadi pilihan dia,

Foto: dyahlarvin
Kalau anak-anak saya mereka suka roti letak sosej, ayam atau pun cheese. Ada yang tanya sama ke rasa roti yang buat sendiri dengan roti yang dibeli kat kedai?

Dah tentu la tak sama. Kalau buat sendiri ni, kita dapat la makan roti panas-panas dan segar. Sedap tau makan roti yang panas dan baru keluar oven nih. Anak-anak saya kalau makan roti yang beli kat kedai , boleh makan 1 ketul je. Tapi kalau yang baru lepas keluar oven boleh habis 3-4 ketul dorang.


Saya ada jumpa satu resepi Roti manis di instagram Dyahlarvin. Nampak menyelerakan betul roti buatan nya. Paling menarik resepi nya tak menggunakan bread inprover pun. Dengan resepi ni korang juga boleh o…

SENARAI MAKANAN YANG MENGANDUNGI VITAMIN D TERBAIK

Sejak Covid-19 mula mengganas diseluruh dunia, berbagai petua dan cara mencegah penularan virus Covid-19 mula menjadi viral. Bermula dengan "singgang" kemudian cuaca panas dan kini timbul kenyataan bahawa makanan yang mengandungi Vitamin D mampu mencegah penularan Covid-19.

Foto: Honestdocs

Walaupun belum ada apa-apa pengesahan daripada mana-mana pakar perubatan namun ramai yang mula berkongsi kenyataan tersebut. Vitamin D sangat penting untuk kesihatan tulang dan gigi. Sumber semulajadi Vitamin D adalah cahaya matahari. Kekurangan Vitamin D boleh menyebabkan kecacatan tulang atau deformitas tulang seperti rakhitis terutamanya pada kanak-kanak.

kekurangan Vitamin D juga boleh menyenbabkan sistem kekebalan tubuh badan menjadi lemah, meningkatkan risiko kanser dan osteomalacia iaitu keadaan dimana otot dan tulang menjadi lemah.

Namun Vitamin D yang berlebihan boleh menyebabkan tubuh menyerap terlalu banyak kalsium dan boleh meningkatkan risiko serangan jantung.

Orang ramai di…

APA PERBEZAAN CORN STARCH DAN CORN FLOUR - YANG MANA PALING SESUAI UNTUK DIGUNAKAN

Bila kita pergi ke kedai bakery kita akan nampak banyak produk yang namanya lebih kurang je. Kalau coklat ada macam-macam jenis coklat. Kalau gula, ada macam-macam jenis gula. Kalau tepung ada lagi banyak jenis tepung. Salah satunya yang buat pening ialah Corn Starch dan Corn Flour. Ataupun tepung jagung.




Sebab tu kalau masuk kedai bakery jangan tanya "gula ada tak?" .. Kena lebih specific soalan tu..
"Gula perang ada tak?'
"Gula Icing ada tak?"
Giteewww...
Masa saya mula-mula belajar baking dulu , saya masuk kedai bakery dan termenung panjang dekat rak bahagian tepung tu. Saya angkat letak, angkat letak antara Corn Starch dan Corn Flour
Pening lah.Yang mana satu nak kena beli ni.?Rupa sama, Nama pun lebih kurang.Tapi apa bezanya. Sudahnya saya balik tanpa tepung jagung. Hahah.. 
Sampai rumah terus google dan cari apa beza Corn Starch dan Corn Flour.



Melalui pembacaan saya, perbezaan antara corn Starch dan Corn flour ialah :- 
Sebenarnya corn starch dan…

RESEPI PUDING LUMUT ATAU AGAR-AGAR LUMUT PALING SEDAP - PENCUCI MULUT UNTUK KELUARGA DIBULAN RAMADHAN

Paling senang nak tanam daun pandan sebab tunas nya cukup kuat untuk tumbuh tak kira tanah basah atau kering. Siram 2 hari sekali pun dah cukup buat pokok pandan tumbuh segar.tapi kalau tak dikawal boleh penuh halaman rumah.

Kalau tinggal di kampung tak pe la nak tanam banyak mana pun.Tapi di bandar2 dan pekan susah sikit nak tanam banyak-banyak. Boleh tanam dalam pasu je la. Daun pandan ni ada banyak kegunaan nya terutamanya dalam masakan. Salah satu makanan yang menggunakan daun pandan yang paling sedap ialah Puding Lumut ataupun Agar-Agar Lumut.
foto:tyasprabowo

Cara menyediakan nya pun senang je. Resepi ini adalah dari saudara Tyasprabowo.
Resepi Agar-Agar Lumut atau Puding Lumut
Bahan-bahan nya:
2 bungkus agar-agar. 120g gula pasir 2 biji telur dikocok sedikit 2 bungkus serbuk santan segera 800ml air 200ml air perahan daun pandan dari 12 helai daun pandan.

Cara-caranya:
1- campur agar-agar bersama gula pasir, telur, serbuk santan, air dan air pandan. Masak sampai mendidih.
2- Kem…

RESEPI AIS SUSU TEMBIKAI UNTUK JUADAH BERBUKA PUASA

Tak lama je lagi kita dah nak masuk ke bulan Ramadhan. So saya pun nak start kongsikan beberapa juadah berbuka yang best-best untuk korang cuba. Bulan Ramadhan bulan yang istimewa so tak salah kita nak meraikan ramadhan dengan hidangan yang istimewa disamping kita memperbanyak kan amal ibadah kita. Biarlah seimbang dunia dan akhirat.


Untuk resepi juadah berbuka puasa yang sedap-sedap ini saya ambil dari sumber di facebook dan instagram. Kali ni saya kongsikan Resepi Ais Susu tembikai yang sangat sedap dan menghilangkan dahaga malah menambah tenaga supaya dapatlah korang melakukan solat terawih.



Kalau makan makanan tak berkhasiat takut nanti baru separuh jalan terawih dah rasa letih dan lapar.

Resepi Ais Susu Tembikai ini dari Instagram Saudara Rikhatiwi.

Jom kita tengok bahan-bahan nya.

1 biji  Tembikai saiz sederhana
1 tin susu pekat manis ( Boleh kurangkan kalau nak kurang manis)
air 1 jug besar
1/2 tin susu cair
2 cawan nata decoco bersama airnya.
sedikit esen vanila.
Selasih yan…

RESEPI KUIH KETAYAP MUDAH DAN RINGKAS

Assalamualaikum...
Kuih ketayap ni adalah kuih kegemaran suami saya. Dia tak suka kuih ketayap yang dibancuh dengan santan. satu lagi dia suka kalau kulit tu di masak ada garing2 sikit macam gambar bawah ni..


kalau tak de garing2 tu memang lambat sikit habis nya..
Saya memang jarang buat kuih ni.. setahun sekali je buat kot..hahahahh.. Jadi bab menggulung nya tu memang saya tak berapa pandai.. asalkan inti nya tak keluar dah la..:p
Buat nya pun senang saja.. Buat cara saya la senang.. kalau ikut orang2 tua dulu saya tak tahu apa cara nya... mungkin kalau orang2 tua tengok cara saya buat mesti diaorang  geleng kepala je..heheheh..
Meh saya ajar cara saya..
Mula-mula kita buat inti nya dulu.. Bahan-bahan untuk Intinya..
3 sudu gula merah 1 cawan air 1 mangkuk kelapa parut (anggaran dalam 3 genggam) sehelai daun pandan.
cara-caranya.. masuk kan gula merah,daun pandan  dan air dalam periuk.masak hingga mendidih.,kemudian masuk kan kelapa parut.masak hingga air kering..kemudian angkat dan k…

SENARAI MENTERI KABINET MALAYSIA 2020 DIBAWAH PENTADBIRAN TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN

Berbagai reaksi yang diberikan ramai atas pengumuman  Menteri Kabinet yang telah disenaraikan dalam Kabinet Di bawah Pentadbiran Tan Sri MuhyiddinYassin hari ini. Rata-ratanya ramai yang terkejut dan mempertikaikan tentang pelantikan Reezal Merican sebagai Menteri Belia dan Sukan.



Atas faktor usia, ramai yang merasakan jawatan Menteri Belia dan Sukan lebih sesuai untuk calon yang berusia lebih muda dan KBS harus lah diterajui oleh golongan belia seperti sebelum ini.

Ianya merisaukan golongan muda kerana adakah Reezal Merican benar-benar memahami kehendak anak muda masa kini dan sanggupkah beliau meluangkan masa menyelami jiwa anak muda dan peka dengan situasi semasa anak muda.

Kalau sebelum ini Syed Saddiq kerap berinteraksi dengan belia melalui laman twitter dan caranya ini benar-benar membuatkan golongan belia selesa dan beliau sendiri lebih cepat bertindak apabila maklumat disampaikan kepadanya melalui twitter.


Apa pun peluang harus diberikan dan diharapkan semua menteri yang dil…

MASKER MURAH HARGA 45 SEN DI SHOPEE ~ RAWAT KULIT KERING DAN KUSAM

Hi korang..

Cuaca panas dan kering ni betul-betul buat kulit jadi kusam dan cepat kering, kan? Saya lebih suka kalau kulit saya berpeluh tapi bila musim panas ni kulit tak berpeluh. Sebab rasa bahang buat kulit jadi kering. Jadi saya pakai facial mask untuk melembapkan dan menyejuk kan kulit wajah.

Selalunya kalau beli facial mask yang harga 5-6 ringgit tu sayang pulak rasa nak pakai hari-hari. Pakai seminggu 2 kali je cukup. Biasala, mak datin duduk rumah saja tak de duit banyak nak beli facial mask banyak2. Hahhahah



So kita cari la facial mask yang murah  kat shopee. Boleh pakai hari-hari kalau ada facial mask yang murah. Jumpa lah saya dengan Facial Mask harga serendah 0.45 sen ni. Rorec Facial Mask ni saya beli dari local seller saja. Jadi barang memang sampai cepat.


 Rorec Facial Mask ada 6 variasi iaitu Aloe Vera, Blueberry, Honey, Olive, pomegranate, dan Cucumber. Saya beli semua sekali. Tapi ambik sikit2 la. Yang paling laris sekali Honey dan Cucumber tu. Mujur la saya sempa…

5 TIPS MEMBUAT WAFFLE YANG GEBU DAN SEDAP

Waffle memang menjadi kegemaran ramai orang kerana ianya mudah dibuat dan ianya mengenyangkan. Tambahan pulak waffle boleh dimakan dengan berbagai cara sama ada nak makan dengan aiskrim, madu, susu pekat, coklat ataupun jem. Waffle yang gebu sentiasa menjadi pilihan ramai

Kebanyakan restoran dan kedai yang menjual waffle ada rahsia tertentu yang membuatkan waffle mereka istimewa. Namun apa kah rahsia nya? Hari ni saya nak kongsikan beberapa tips membuat waffle yang gebu dan sedap.
Foto: baking a moment

1- Pukul telur putih berasingan Ianya mungkin nampak remeh tapi ini lah rahsianya waffle menjadi gebu kerana telur putih yang dipukul mempunyai ruang udara. Apabila ianya dimasuk kan kedalam adunan , waffle menjadi lebih cantik dan menarik dari segi teksturnya.
Pukul telur sehingga menjadi seperti meringue.Ianya cukup sempurna jika putih telur melekat dan bergumpal pada mixer anda.
Korang boleh pukul telur guna mixer. Kalau nak guna wisk memang siksa sikit sebab ambil masa yang lama juga…