Skip to main content

REVIEW FILEM ALADDIN 2019 -



Title: Aladdin
Director: Guy Ritchie
Cast: Will Smith Mena Massoud Naomi Scott Marwan Kenzari Navid Negahban Nasim Pedrad
Release Date:  2019-05-23 
Running Time:  128 min
Distributor:  Walt Disney Pictures
Rating dari Saya : 8/10





Ni satu lagi filem lama. Nak kata lama sangat tak jugak. Release bulan 5 tahun 2019. Tapi dah banyak kali juga anak-anak tengok filem Aladdin ni. Anak-anak saya siap hafal lagu nya. punya la banyak kali dah tengok sampai dah boleh hafal lagu2 dalam filem ni.

Filem ni ada dalam berbagai bahasa. Tak tahu la siapa pelakon2 Malaysia yang buat alih suara ni. Diaorang kata yang puteri Jasmine  tu Zulin Aziz, betul ke??



Tak payah la saya bagi sinopsis nya. Siapa je la yang tak tahu cemana jalan cerita Aladdin dan Jin Pelita ni..kan? Saya teruskan saja ke review Filem Aladdin 2019.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, sesuai ke anak-anak tengok filem ni.Biasa la filem barat ni bukan  semuanya sesuai untuk tontonan anak-anak. kata je "U" tapi banyak sangat babak bercium sampai kita mak pak pun rimas ..

Dalam filem Aladdin ni ada 2 je babak cium mulut. di pertengah cerita dan dihujung cerita. Itu tugas mak ayah la nak cari cara macam mana supaya budak2 faham yang kita orang islam tak boleh buat gitu.



Tapi tu la, filem nya menggambar kan negeri macam arab tapi cemana boleh cium sebelum kawin ?? Tu pun tugas mak ayah untuk terang kan yang filem ni orang barat yang buat.Kalau orang arab buat mesti tak de babak cium2. Hhahaha..

Pelakon2 nya pun semuanya bukan islam pun.. Harap diaorang faham le yang ada cerita hanya untuk ditonton.Bukan untuk di teladani. 

Awal filem Aladdin ni keluar saya agak "mesti tak best".. terdetik juga dalam hati ni, "kenapa Aladdin..bukan best pun..".



Tapi salah ye tuan puan.Filem ni best dan menghiburkan. Mungkin awal2 masa Jin belum keluar lagi dia macam slow sikit la. Tapi tetap menarik, Tetap kelakar sebab nak-anak suka tengok Abu. Nasib baik ada Abu. 



Bila Jin dah keluar bukan main seronok lagu budak2 ni.. Kelakar sangat Jin ni. Mikhail sampai melompat gelak guling2 tengok Jin kelakar ni. Sampai terpaksa saya tahan Mikhail supaya jangan syok sangat sebab satgi Aladdin kena teruk. Menangis kot.. Haahaha.

Tapi 10 kali tengok, 10 kali la dia melompat. Budak2 memang senang terhibur ye.



Yang best tentang filem ni ialah dia punya meriah tu. Penuh warna warni.. Baju pun cantik-cantik, pemandangan cantik-cantik, pelakon dan penari2 nya pun cantik2. Dah nama pun filem muzikal..kan??

Mesti lah ada lagu dan tarian. Tapi tak membosan kan pun. Lagu pun best2 jugak. Kita yang mak-mak ni pun rasa macam budak2 pulak bila tengok filem ni. Tak rugi untuk di tonton.

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …