Skip to main content

REVIEW DAN SINOPSIS FILEM GUNDALA - FILEM SAINS FIKSYEN DAN AKSI DARI SEBERANG


Tajuk: Gundala
Pengarah: Joko Anwar
Penulis: Joko Anwar, Harya Suraminata
Pelakon: Abimana Aryasatya, Tara Basro, Bront Palarae
Genre:  Action ,Adventure, Sci-Fi
Durasi: 2 j 3m
Release Date: 26 -12-2019
Rating: 7/10


Siapa dah tengok filem Gundala ni boleh share juga komen korang ye. Ini adalah satu-satunya filem aksi dari seberang yang berjaya menawan hati saya. Selalunya kalau filem dari seberang ni yang saya suka cuma filem seram je. Filem cinta ke, aksi ke satu pun tak best. Tak boleh nak layan. Lagi2 kalau filem tu ada pak lawak. Terus hilang nafsu nak menonton.

Saya bagi rating yang tinggi juga untuk filem ni sebab bukan saja untuk jalan cerita tapi juga untuk pelakon-pelakon dia yang memang cap tangan la. Padahal saya ni bukan lah peminat Bront Palarae pun. Tapi bila dia dalam filem ni nampak kena sangat watak yang dia bawak tu.



Tambah pulak dia dengan parut melecur kat muka tu, nampak menyampah sangat perangai nya. Hahahah.

Hero filem ni, Abimana Aryasatya. Tertanya-tanya juga dia ni memang pandai apa2 seni pertahan kan diri ke?? Silat ke, taekwando ke?? Nampak best sangat aksi lawan-lawan tu. tak serabut mata memandang. Tak la macam filem aksi korea yang dia punya babak pertarungan tu nampak macam bergaduh laki bini. Hahah

Awal filem ni, di gambarkan keadaan masa Sancaka kecil. Agak sedih la jugak masa babak ayah dia mati kena tikam dan juga keadaan masa dia sorang-sorang tinggal dalam rumah. Hari-hari menanti kepulangan mak dia. Sampai demam-demam budak tu. Dia lapar dan kutip makanan kat tanah.. Aduh!!sedih sampai nak nangis rasa..

Kesedihan yang paling dalam dan menyayat hati ialah bila seorang anak kehilangan ibunya ..Itu adalah perkara paling sedih dalam hidup tau... Pandai pengarah filem ni masuk kan babak sedih dalam filem ni.



Walaupun ada yang kata filem ni tak best dan filem adiwira dari Malaysia lebih baik , saya sangkal dakwaan tu.HHahahah.. Bukan nak mengagungkan karya luar tapi saya tak berkenan dengan filem adiwira dari Malaysia yang asyik nak buat filem aksi guna pak lawak.

Filem Gundala filem yang tak guna kan pak lawak untuk tarik penonton datang ke panggung wayang. Tak menggunakan wanita cantik dan seksi dan tak ada babak panas diatas katil. Ianya filem aksi yang serius dan mendebarkan.

Kuasa adiwira Sancaka juga tak la jauh dari logik akal. Dia menggunakan kekuatan dan tak de kuasa yang melampau sangat kelentong nya.

Cuma apa yang mengecewakan ialah cerita ni belum ada penamatnya. Kalau Gundala 2 tu boleh siar 2 minggu selepas Gundala 1 release , tak pe la jugak..kan?? Ni satu kerja pulak nak kena tunggu keluar Gundala 2.

Gundala 1 ni tamat macam tu saja.Tak de kepuasan untuk penonton pun.Itu yang buat saya agak kecewa dengan filem ni.


Sinopsis filem Gundala


Bapa Sancaka dibunuh dalam satu rusuhan dan ibunya menghilang pada hari yang sama. Sejak itu Sancaka hidup menguruskan dirinya sendirian di jalanan. Dia bertemu dengan seorang sahabat yang mengajarnya seni mempertahan kan diri agar dirinya tidak dibuli.

Namun mereka terpisah. Bertahun kemudian Sancaka membesar dan bekerja di sebuah syarikat penerbitan. Dalam satu kejadian secara tiba-tiba dia terlibat dengan satu kumpulan samseng yang melakukan kekacauan disebuah pasar.

Sancaka mula menjadi harapan penjual-penjual di pasar apabila mereka sedar hanya Sancaka mampu mengatasi samseng2 tersebut. Waktu itu lah Sancaka sedar dia mempunya kuasa luar biasa yang mampu menewaskan lawan nya.

Kuasa luarbiasa Sancaka hadir ketika satu hari dia di pukul samseng dan petir menyambar tubuhnya, Sancaka tidak mengalami sebarang luka parah.



Kekuatan Sancaka mula menarik ramai pihak termasuk ahli politik dan juga Pengkor. Pengkor mempunya masa silam yang pahit dan suram. Ibu dan bapanya di bakar dan dia terselamat.Namun kejadian tersebut memberi kesan kepada dirinya, Bukan sahaja fizikal malah mental dan emosinya.

Dia mula merekrut anak-anak yatim untuk menjadi pengikutnya yang sejati dan tunduk kepada arahan nya. Dia menanam dalam diri setiap anak-anak itu bahawa dia seolah-olah pembela kepada ketidak adilan ahli politik.

Filem ni mungkin agak berat bagi sesiapa yang belum menontonya. Tapi sebenarnya ianya mudah difahami dan penceritaan nya tersusun cantik. korang cuma perlu duduk dan tonton.

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …