Skip to main content

REVIEW DAN SINOPSIS FILEM DOLITTLE - FILEM AKSI PENGEMBARAAN UNTUK KANAK-KANAK


Tajuk : Dolittle 
Director: Stephen Gaghan

Story:Thomas Shepherd (Based on Doctor Dolittle by Hugh Lofting)
Stars: Robert Downey Jr, Antonio Banderas, Michael Sheen, Emma Thompson, Rami Malek, John Cena, Kumail Nanjiani, Octavia Spencer, Tom Holland, Craig Robinson, Ralph Fiennes, Selena Gomez, Marion Cotillard.
Running time: 101 minutes
Country: United States
Language: English
Release date: January 23, 2020 
Rating dari saya: 4/10





Saya bukan orang yang suka tonton cerita yang ada haiwan2 ni.  Kalau suami tonton NetGeoWild pun saya tertido dan kadang2 main games. 

Mula-mula nak tonton filem Dolittle ni pun saya agak mesti saya tidur je nanti. Ini kerana saya tak pernah tonton filem Dolittle yang sebelum ni. Filem Dolittle ni diadaptasi dari buku The Voyages of Doctor Dolittle karya Hugh Lofting.



Kalau yang tahun 1998 lakonan Eddie Murphy, filem nya tentang Dr. Dolittle di zaman moden. Tapi Dolittle yang baru di tayangkan ni berlatar belakangkan abad ke 19.

Jangan kan filem, buku nya pun saya tak pernah  baca. Sebab tu jangkaan saya tentang filem ni ialah membosan kan.Hahahaah.. Poyo!! tengok pun belum dah berani kata membosan kan. Saya memang macam tu la.. Sebelum tonton apa2 filem pun, saya tak letak harapan tinggi sangat. 

Malas nak berharap..Takut dikecewakan. Eceh!!

Best sangat ke filem ni?Sesuai ke untuk orang dewasa macam saya ni tonton atau hanya ada lawak budak2 je?



Salah satu sebab kenapa saya nak tonton filem ni dah tentu lah kerana pelakon nya. Dah cemuih la tengok Avenggers kat Fox Movie, jadi nak la juga tengok Robert Downey Jr jadi John Dolittle  pula. Seperti yang korang biasa tengok lakonan nya tak menghampa kan walaupun ada yang mengkritik lakonan RDJ terutamanya cara dia menggunakan slang english yang susah nak faham.

Filem ini tak la kelakar tahap sampai kau boleh ketawa berguling-guling lagi2 kalau kau ni seorang dewasa berusia 40 tahun macam saya. Kalau kita rasa kelakar pun setakat ketawa kat kerongkong je dengan sedikit senyuman. Gituuuu!!Hahahah. Tapi untuk kanak-kanak insyaAllah, ianya kelakar.




Agak-agak macam mana ye diaorang boleh buat haiwan-haiwan tu beraksi  dalam filem ni? Diaorang guna haiwan betul ke?

Filem ni menggunakan CGI  yang nak kata cantik sangat pun tidak.. Kalau kita tengok haiwan2 tu tak nampak fake sangat la. Masih boleh di terima. Cuma Naga je yang nampak katon sikit.



Saya tak faham kenapa gorila dan beruang kutub  digambarkan sebagai haiwan yang penakut dan lembab dalam filem ni. Bukankah haiwan2 ni yang orang tahu ianya kuat dan ganas. Sebenarnya ada banyak benda yang tak berapa logik dalam filem ni.

Yang paling tak masuk akal, kenapa Permaisuri sakit tapi cari doktor haiwan?? Hahahah..Tak kan negara tu tak de doktor manusia.

Setakat nak tonton filem Dolittle ini untuk isi masa lapang anak-anak dihujung minggu boleh la.

Sinopsis Filem Dolittle (2020)


Sekian lama John Dolittle menghindar dari dunia luar dan menutup pintu untuk menerima tetamu akibat dari kehilangan isteri nya, tiba-tiba satu hari dia menerima tetamu dari istana yang meminta Dr Dolittle segera ke istana agar dapat merawat permaisuri yang sedang tenat.

Diancam akan kehilangan rumah yang menyimpan banyak kenangan dia akhirnya terpaksa akur dan mengadap permaisuri. Keadaan permaisuri yang tenat menyebabkan Dr Dolittle membuat keputusan untuk belayar bersama haiwan-haiwan dan pembantunya bagi mendapatkan buah Eden yang dipercayai mampu merawat penyakit permaisuri.



Berbagai peristiwa lucu dan aksi berlaku sepanjang pengembaraan Dr Dolittle bersama rakan-rakan nya. Perjalanan mencari Buah Eden menjadi lebih sukar apabila ada pihak yang ingin menggagalkan misi Dr Dolittle kerana mahu permaisuri mati.

Dapatkan Dr Dolittle menyelamatkan nyawa permaisuri? Tonton filem ini dan semoga terhibur,


Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …