Skip to main content

Posts

Showing posts from 2020

RESEPI SATAY AYAM DAN DAGING BESERTA KUAH KACANG YANG PALING SEDAP ~ RESEPI SATAY UNTUK BERNIAGA

Raya 2020 ni memang lain dari kebiasaan kita semua. Tak dapat berkunjung dan paling sedih tak dapat pulang ke kampung. Tapi kalau dah namanya hari raya perlulah kita sendiri menghidupkan suasana raya tu. Jadi bagi memeriahkan lagi Hari Raya Aidilfitri tahun ni saya dan suami bercadang nak bakar satay Ayam dan daging.

Buat satay pun cukup-cukup untuk kami 4 beranak. Sebenarnya bukan cukup-cukup dah ni.Tapi siap terlebih lagi. Maklum la..kitaorang ni makan sikit je. Bakinya simpan dalam peti sejuk dan panaskan dalam pan keesokan nya .
Untuk 30 cucuk satay ayam saya gunakan 4 ketul ayam bahagian isi sahaja.Beli je la kat pasaraya tu senang.Dah siap2 dia asingkan bahagian dada. Harga pun murah je. Sebenarnya kalau buat sendiri satay ni memang jimat banyak.Cuma orang lebih suka beli sebab malas nak nyalakan api dan nak bakar.



Untuk kuah kacang satay ni saya gunakan kacang yang memang dah siap kupas kulit. Balik rumah bakar je dalam oven. Bila dah perang2 sikit blend je kasi hancur. Kebetu…

4 APLIKASI AL QURAN UNTUK MEMANTAPKAN BACAAN DAN SESUAI UNTUK YANG BARU BELAJAR MENGAJI

Sebelum Ramadan memang dah berniat nak khatam alquran sebab bila masuk Ramadan nak mulakan dengan juzuk 1 semula. Alhamdulillah berjaya khatam pada 20 April. Saya mengaji tak guna Alquran Manual. Guna Aplikasi je sebab mudah nak baca masa duduk-duduk depan tv atau kat dapur.

Maknanya bila ada masa lapang buka je la Quran untuk baca walaupun sekejap. Jadi cepatlah khatam nya.


Hari ni saya nak kongsikan beberapa aplikasi Al-quran yang korang patut cuba. Aplikasi Al-quran biasanya lebih lengkap dengan rujukan tajwid dan bacaan surah dari Qari dan ini sangat sesuai bagi mereka yang mengaji sendiri dalam masa yang sama boleh belajar dan merujuk cara bacaan.

Terima kasih untuk rakan-rakan facebook saya yang sudi berkongsi pengalaman menggunakan aplikasi-aplikasi ini.

1- Al-Quran Melayu
Aplikasi yang saya gunakan hingga sekarang ialah App Al-Quran Melayu. Saya suka aplikasi ni dan masih kekal menggunakan sampai hari ni sebab mudah nak cari ayat dan surah yang kita nak baca. lepas kita baca …

4 JENIS PERNIAGAAN MAKANAN YANG PALING LARIS SEMASA PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN

Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan ramai yang terkesan dari segi pendapatan. Ini disebabkan ada syarikat yang sudah mengurangkan tenaga pekerja demi mengurangkan kos. Namun orang ramai dinasihatkan agar bertenang. Ada juga yang bertindak cepat dengan memulakan perniagaan kecil agar dapat menampung perbelanjaan keluarga. Perniagaan makanan menjadi pilihan utama orang ramai memandangkan ianya mudah mendapat permintaan pelanggan.



Kali ini saya kongsikan beberapa jenis perniagaan makanan sebagai langkah awal memulakan perniagaan. Kebanyakan peniaga yang baru berjinak-jinak dengan perniagaan makanan disarankan memilih perniagaan yang memerlukan modal yang kecil namun mempunyai permintaan yang meluas. Berikut adalah perniagaan yang sesuai untuk pemula.

1- Burger
Burger adalah makanan ringkas yang sangat popular di Malaysia. Dari kampung hingga ke bandar burger sentiasa menjadi pilihan ramai mendangkan ianya mudah di masak dan harganya juga berpatutan.

Namun lokasi perniagaan perlulah menj…

13 BENDA YANG DIREKA YANG PALING MEMBERI MANFAAT KEPADA ORANG RAMAI

Bila duduk saja-saja ni mesti rasa nak buka app membeli belah sebab nak tengok barang best-best. Bukan nak beli pun tapi saja seronok jamu mata. Rasa macam window shopping la. Dekat Shopee banyak barang pelik-pelik tu sebab ramai perempuan suka.



Kadang-kadang tu rasa macam tak sangka ada rupanya benda macam ni macam tu. Nampak simple tapi sebenarnya memudahkan kita juga. 
Hari ni saya nak kongsikan beberapa barang yang direka yang paling memberi manfaat kepada orang ramai.


1-  Topi tahan lasak ni sekali pandang nampak biasa je. tapi sebenarnya di bahagian dalam nya di lengkapi dengan ciri keselamatan untuk melindungi kepala kita.
Sesuai la untuk kegunaan orang tua-tua. Kalau tiba2 pengsan ke, jatuh ke lantai bahagian kelapa nya tak berisiko untuk cedera.



2- Kerusi ni nampak macam gabungan tradisional dan moden tapi sebenarnya ianya benar-benar di reka untuk kita duduk. Bila terkena air hujan kita cuma pusing saja pedal kat bahagian tepi kerusi untuk alih bahagian atas yang basah tu k…

MUDAH SAJA NAK BUAT JERUK CABAI ATAU CILI JERUK @ CHILI PICKLE - SEDAP DIMAKAN DENGAN MEE DAN CHAR KUE TIAW

Tiap kali  makan Char Kue Tiaw mesti nak letak cili jeruk. Kalau tak de cili jeruk atau jeruk cabai ni rasa tak lengkap pulak makan Char Kue Tiaw. Cili jeruk ni bukan sedap dimakan dengan Char Kue Tiaw je tapi kalau makan dengan bihun , mee goreng dan Mee segera pun sedap tau.

Kat rumah wajib ada cili jeruk ni sebagai penaik selera kalau nak makan mee segera di tengah malam. Tak payah nak potong2 cili tiap kali nak masak mee dan bihun. Cili jeruk ni jugak tahan lama. Lagi-lagi bila disimpan dalam peti sejuk. Boleh tahan dekat 2 bulan.
Cara saya buat cili jeruk senang saja. Saya juga letak hanya separuh balang saja cuka kedalam cili jeruk. mkananya kalau cili tu penuh 1 botol, cuka yang saya letak cuma separuh botol cili tu. Tak letak sampai penuh.



Masa awal-awal Perintah Kawalan Pergerakan, jiran saya ada bagi sebungkus cili. Jiran saya ni berniaga sayur jadi selalu la dia bagi cili. mungkin sebab bekalan sayur terlalu banyak dan semua peniaga tak boleh berniaga jadi dia bagi banyak …

RESEPI ROTI PURI TAK PAKAI YIS YANG MUDAH DAN SEDAP

Berbuka puasa dengan Roti Puri bukan saja mengenyang kan tapi juga menjimatkan sebab Roti Puri ni makanan yang ringkas dan cara membuatnya juga cepat dan mudah. Roti puri yang saya buat ni tak menggunakan Yis jadi dia punya roti jadi rangup dan kena di di masak dengan hati-hati sebab kalau dia pecah masa kita menggoreng minyak akan masuk dan rasa tak best la sikit. 

Tapi kalau roti Puri yang guna Yis dia lebih kenyal dan tebal  bila kita koyak masa nak makan tu. Tak mudah pecah masa menggoreng. Sama ada guna yis atau tak guna yis korang tetap kena perap doh roti Puri ni dulu tau.
Rahsia kesedapan Roti Puri ni juga ialah pada pencicahnya. Ada yang suka cicah dengan  sambal. Ada juga yang suka cicah dengan kari. Tapi yang paling sedap sekali ialah makan dengan kari kambing. Boleh tersandar puas. Hahaha.
Disini saya kongsikan resepi membuat Roti Puri tanpa menggunakan yis yang sangat mudah dan sedap.


Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
sedikit garam
air suam
5 sudu minyak masak

Cara-Car…

RESEPI TEMPOYAK MASAK ASAM YANG PALING SENANG DAN SEDAP

Setahun sekali baru la merasa dapat makan masak tempoyak. Bukan sebab tak de tempoyak tapi sebab malas nak makan. Hari-hari masak lebih kepada selera suami dan anak-anak.



Tempoyak sentiasa ada je dalam peti sejuk. Maklum la, orang perak..kan? Hahahha.. Wajib la dalam peti sejuk ada tempoyak. Selalunya kalau buat masak tempyak ni mesti buat madsak asam tempoyak. Kalau masak lain tu susah sikit la tekak ni nak terima.

Macam ni la rupa Tempoyak masak asam yang saya selalu buat. Saya letak kunyit sikit untuk bagi kaler kuning tu naik. Kalau tak letak kunyit kaler nya pucat saja. Tak letak pun tak pe. sama je rasanya tetap sedap.
Kemestian jugak bagi saya bila buat Tempoyak masak asam ni mesti nak letak timun.Timun tu tak nak masak sampai lembut pun tak pe. Resepi saya ni sebenarnya tak de sukatan bahan pun. Main campak2 je. 
Terserah korang nak lebihkan apa dan kurang yang mana.Yang penting garam kena secukup rasa. Ok jom la tengok resepi Tempyak Masak Asam yang saya sediakan ni. 

Bahan_…

RESEPI BUBUR TEPUNG PULUT ATAU BUBUR CANDIL SESUAI UNTUK BERBUKA PUASA

Sepanjang PKP tak banyak perkara yang kita boleh buat di dalam rumah. Masa ni lah kita nak try mencuba macam-macam resepi yang kita tak pernah buat atau yang dah lama kita tak buat. Tiba-tiba tekak ni pulak dah rasa lama sangat tak makan bubur tepung pulut atau pun bubur candil.
Macam ni lah rupanya bubur tepung pulut atau bubur candil tu. tapi yang saya buat ni versi simple je. Berwarna warni dan sedap sangat. Saya rasa dah setahun lebih tak buat bubur ni. Kebetulan suami pun ada sebut-sebut nak makan bubur ni jugak. Makanya, bila tiba je hari untuk suami ke kedai beli barang dapur cepat2 lah saya oder Tepung pulut.

Berapa hari jugak la menahan nafsu tekak ni sebab dalam tempoh PKP ni bukan boleh keluar ke kedai selalu. Bertembung dengan cik polis banyak tanya nanti.jenuh pulak nak menjawab. Bila dah siap masak terus hidang kan untuk suami. Dan selebihnya saya simpan dalam peti sejuk. Lagi sedap bila bubur ni sejuk tau.
Kalau korang suka boleh juga letak sagu dan gula merah. tapi say…

RESEPI KEROPOK LEKOR YANG LEMBUT DAN SEDAP BESERTA DENGAN SOS PENCICAH KEROPOK LEKOR

Sejak awal bulan February hari tu banyak betul orang jual ikan termenung yang murah-murah. Dapat la saya buat keropok lekor. Kata peniaga2,  ikan termenung tu terlalu banyak di laut. Dah jadi lambakan ikan termenung pula terutamanya di kawasan utara.


Suami saya pun dah berapa kali beli ikan murah tu. Sekilo dijual dengan harga serendah rm2 saja tau. Dah buat laksa berapa kali. Kucing saya pun ada banyak la stok ikan. 
Peluang ni saya ambil dengan mencuba buat Keropok Lekor. Tak sangkla pulak percubaan pertama buat keropok lekor memang menjadi. Keropok lekor yang saya buat ni lembut sangat.  Tak liat dan yang penting sedap sangat.
Selalunya orang buat keropok lekor guna ikan selayang. Tapi kita try la buat guna ikan kembung. Alhamdulillah Suami dan anak suka
Jadi hari ni saya kongsikan resepi buat keropok lekor yang sedap dan mudah.

Bahan-bahan :
15 ekor ikan kembung 1 paket tepung ubi (500g) 2 cawang tepung gandum garam kuib ikan bilis air untuk merebus minyak untuk menggoreng




Cara-C…

RESEPI ROTI JALA YANG SIMPLE DAN SEDAP

Hi semua..

RESEPI ROTI JALA YANG SIMPLE DAN SEDAP - Sekarang ni kita masih lagi di dalam Perintah kawalan Pergerakan dan nampaknya dah ramai yang makin terbiasa dengan KPK ni. Kita dah tahu apa aktiviti dirumah yang boleh kita lakukan.
Awal-awal dulu ramai yang merungut bosan tapi bila saya tengok makin ramai rakan-rakan sosial media saya yang berkongsi berbagai resepi yang mereka cuba, saya rasa seronok pulak. Untuk hari ni saya nak kongsikan Resepi Roti Jala yang korang boleh cuba sementara masih bercuti ni.



Roti jala yang saya buat ni tak menggunakan telur yang banyak. Cuma sebiji saja telur yang saya gunakan. Saya memang kurang suka bau telur yang kuat. Sebab tu tak menggunakan banyak telur. Bagi yang memang ada alahan telur , Roti jala ni tak payah letak telur pun boleh.

Cuma korang pekatkan sikit bancuhan tepung tu.Boleh juga kalau korang masuk kan sedikit tepung kastard. rasanya lebih sedap dan berbau harum.

Terus kita ke Resepi Roti Jala Dan Gulai Daging Yang Simple dan Seda…

TEMPOH KAWALAN PERGERAKAN DILANJUTKAN SEHINGGA 14 APRIL 2020

....Sehubungan dengan itu kerajaan telah memutuskan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan akan dilanjutkan sehingga 14 April 2020 - YAB Perdana Menteri Malaysia

Ini adalah tempoh paling lama saya tak keluar rumah iaiatu seminggu setengah ketika post ini di tulis. Bila Perdana Menteri umumkan yang tempoh RMO dilanjutkan sehingga 14 April, rasa macam memusing-musing dunia ni.

Saya ni walaupun tak bekerja dan hanya suri rumah tapi tak la biasa sangat tak keluar rumah untuk masa yang lama. 2,3 hari sekali ada juga keluar makan, beli belah atau pun singgah kedai runcit didepan ni.
Untuk 2 minggu awal tempoh RMO, saya rasa ok la, kita boleh layan filem dan kdrama. Tapi bila tempoh RMO ditambah lagi , fuh!! Tak kan nak tengok filem je lagi kot. So nak buat apa lagi nih?
Untuk aktiviti anak-anak boleh la kita suruh beljaar, hafal sifir, sesekali bagi main phone. Tapi kita yang tua ni nak buat apa entah. Memasak pun dah jemu. Saya ni selalu jemu makan makanan yang dimasak sendiri. 
Sebab tu suka…

GARIS PANDUAN DAN CARA MEMOHON BANTUAN KHAS COVID19

Bantuan khas covid 19 diberikan kepada pekerja bagi membantu majikan mengurangkan kos operasi dengan memberi cuti kepada pekerja sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan



Syarat-Syarat Kelayakan


1. Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit
1988 (Akta 342).





2. Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19.


Pemohon Yang Tidak Layak:

1. Bukan Warganegara Malaysia

2. Tiada pekerjaan sebelum dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian.

3. Mempunyai pendapatan atau menerima gaji dalam tempoh Pengawasan dan Pemerhatian /
menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19.

Kadar Bantuan

RM100 sehari sepanjang tempoh dikenakan Perintah Peng…

ELAK KAN TERLALU BANYAK MEMBACA TENTANG COVID-19 JIKA ANDA CEPAT PANIK

Hi semua.. saya sangat faham dengan kerisauan orang ramai tentang penyebaran virus covid 19 yang kita sendiri tak tahu bilakah pengakhiran nya.



Sehingga ke hari ini, 19 March 2020 sudah 900 kes dicatatkan.. Walaupun setiap hari jumlah pesakit yang sembuh melebihi 10 orang tapi tetap rasa risau sebab jumlah kes meningkat lebih tinggi dari yang sembuh.




Ditambah pulak dengan sikap orang ramai yang memandang ringan nasihat Perdana Menteri agar tetap kekal di dalam rumah dan jangan berkumpul di tempat yang ada ramai orang.

Saya nak berpesan juga pada mereka yang mudah panik agar kurangkan membaca posting-posting tentang covid19 ni.



Korang boleh baca cuma kurang kan. Sehari ckup lah untuk tahu statistik terkini. Kalau berita2 dan gambar2 pesakit tu tak payah la tengok.

Ada juga komen2 rakan kita yang membuatkan kita sendiri panik dan risau. Jadi kurangkan melayari sosial media.




Mungkin korang boleh dapatkan info terkini melalui berita tv dan radio.

Faham-faham je la kalau posting² di sosia…