Skip to main content

TEMPAHAN LAKSA, MEE KARI, BERGEDIL TAUHU DAN BISKUT MAKMUR SEKITAR BERUAS

Hi semua..

Masa saya duduk di kampung seminggu dengan anak-anak hujung bulan lepas saya sempat la tolong kakak saya sediakan makanan untuk jualan dia. Sejak dia duduk di kampung dia ada menjual makanan, Cuma letak kat kedai orang je.

Roti sosej yang didalam nya ada cheese dan digoreng




Kalau korang datang Beruas boleh la singgah kat kedai depan Shell. Kat simpang tu. Dekat tempat perhentian bas. Ada orang berniaga jual kuih dah air. Kat salah satu kedai tu ada jual bergedil tauhu, mee kari, roti sosej cheese dah kuih muih.





Kakak saya cuma sediakan makanan je untuk makcik tu jual. Kedainya dibuka dari jam 4 petang sampai 6 petang.Kalau lambat memang tak merasa la bergedil tauhu dan mee kari kakak saya tu. Sebab laris tau. Hari-hari habis jualan nya.

Mee kari di Beruas yang paling sedap tapi murah

Harga pun murah-murah.Biasalah harga kat kampung bukan boleh jual mahal sangat..kan?

Pengalaman sediakan makanan untuk berniaga memang seronok. Lagi-lagi bila jualan nya habis. tak habis pun seronok sebab dapat makan. Hahha.

Pagi-pagi kakak saya dah sibuk ke pasar untuk beli bahan mentah. Balik je dia terus dia start memasak. Dapatla saya sedikit pengalaman cara-cara buat bergedil tauhu.

Sebenarnya saya tak de

Bergedil tauhu saiz besar harga rm2.50 sebungkus di pekan Beruas Perak

Rasa seronok juga kalau berniaga ni..Kan? Tapi tunggu lah saya ada lesen memandu nanti supaya senang nak keluar beli bahan mentah. Saya pun minat juga berniaga benda makan ni.Sebab memang suka memasak. ;p
Laksa paling sedap di Beruas sedia untuk tempahan sekitar Beruas dengan harga murah






Tempahan Biskut makmur yang paling sedap di Beruas dengan inti kacang yang banyak dan murah

Selain Bergedil tauhu , roti sosej cheese dan mee kari kakak saya jugak ada jual laksa , biskut makmur dan sambal hitam untuk tempahan sekitar Beruas. Tapi laksa, biskut makmur dan sambal hitam ni dia buat bila ada tempahan je.

Kalau nak buat majlis kenduri kesyukuran sekitar Beruas ke, untuk raya ke boleh la whatsapp dia untuk tempahan.

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …