Skip to main content

RRESEPI KEK LABU YANG LEMBUT DAN GEBU


Kek Labu pulak dah.. Pantang start baking, terus mood nak baking macam-macam tu mai.
Ni semuanya sebab Maisara la suruh buat kek coklat nak dibawa kesekolah. Ingat nak buat marble kek tapi malas pulak nak basuh bekas banyak-banyak. Jadi buat la kek coklat.

 Resepi kek labu yang lembut dan gebu

Terlajak bawak keluar barang-barang baking terus la buat kek labu memandangkan ada sebiji labu kat dapur.  Labu ni jiran yang bagi. Alang² tu boleh la hantar sepinggan kat jiran. Orang berbudi kita berbahasa ..kan??

Kek labu ni saya ambil resepi nya di pinterest. Nampak pada gambar dia tulis resepi dari Azlina Ina. Terima kasih untuk resepi kek labu yang lembut dan gebu ni.




Ni pertama kali saya makan kek labu. Memang tak pernah buat dan tak pernah makan sebab tak de sebab. 🤣🤣Cuma tak de rasa nak buat atau makan kek labu

Rupanya kek labu ni sedap betul. Dia tak manis sangat. Rasa lemak-lemak sikit. Jangan pelik pulak tengok kek labu saya tu siap ada topping coklat.

Maklum la anak2 jenis memilih makanan ni,kek tak de coklat memang diaorang pandang sepi je la. Bila letak coklat baru la nak jamah sikit.

Rebus labu dan kisar labu sampai hancur

Bagi yang belum pernah try kek labu jom baca resepi kat bawah lepas tu cuba ye. Mesti tak menyesal.

Bahan-bahan Resepi Kek Labu yang lembut dan gebu :


*Labu di buang kulit dan direbus. Buang airnya  Kemudian blend labu sampai hancur. 

2 cawan labu yang sudah dihancur kan
1 cawan minyak jagung/minyak masak
3 biji telur saiz B
1 cawan gula
3 sudu besar susu pekat

Bahan yang diayak bersama:

2 cawan Tepung gandum 
1 sudu besar baking powder
1 sudu kecil baking soda
Secubit garam


kek labu yang sudah siap di bakar berwarna kekuningan

Cara-cara membuat kek Labu yang Lembut dan Gebu:
Panaskan oven 

Pukul telur, gula dan susu pekat sampai lembang dan berwarna putih

Masuk kan minyak masak dan labu berselang seli.

Kemudian masuk kan bahan yang sudah diayak tadi sedikit demi sedikit sampai sebati. Kacau guna senduk kayu je. 

Masuk kan sampai tepung habis dan adunan sebati

Masuk kan dalam loyang yang dah dialas baking paper. Saya guna loyang saiz 8 x 8.

Bakar dengan suhu 170 selama 1jam. 

Tuang adunan kek labu ke dalam loyang

Bila dah masak tunggu sejuk dulu baru potong. Tapi nak makan panas2 pun boleh. Lagi sedap cuma bila potong tak cantik sikit la sebab kek ni lembut dan gebu.Takut tengah panas tu berderai pulak kek nya,.


Senang saja cara nak membuatnya..kan? Ada resepi lain yang saya tengok dimasuk kan  susu tepung dalam adunan. Susu tepung tu diayak bersama tepung. Tapi dah kita tak de susu tepung, tak payah la letak. Ni pun cukup lembut dah.




Resepi lain ada yang masuk kan 1/4 cawan tepung jagung dicampur dengan 3/4 cawan tepung gandum. Mungkin nak bagi kek tak berderai bila dipotong. Risau kalau kek tu jadi padat je. Saya kurang gemar kek yang padat macam bingka. Rasa muak nak makan.

Setakat ni , resepi yang saya kongsikan diatas ni adalah resepi kek labu yang paling saya suka dan mudah untuk dibuat. Bahan yang digunakan pun tak banyak.Rasanya juga tak terlalu manis. Secukup rasa saja.

selamat mencuba...



Comments

  1. tak pernah lagi baca resepi pasal kek labu, tapi bila tengok akak letak ni menariknya.. nampak kegebuaan di situ... nanti kalau kat rumah ada labu nk cuba jugak la..

    ReplyDelete
  2. dulu kala, aida x makan anything related to labu tau.
    one day, termakan.
    ya Allah. sedap nyer lah.
    now, jadi feveret.
    sup labu.
    kek labu.
    bubur labu.
    mana2 kalau jumpa, sure beli.
    nak buat, x brape pandai.

    ReplyDelete
  3. First time dengar dan nampak kek labu. nampak sedap je tu sebab suka gak makan labu. Boleh cuba buat bila rajin nanti

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …