Skip to main content

NAMPAK BIASA SAJA TAPI INI ADALAH ANTARA PEKERJAAN PALING BAHAYA DALAM SEJARAH DUNIA


Sekali pandang gambar diatas mungkin kelihatan biasa saja. tak ada yang menarik. Hanya gambar seorang wanita sedang melakar sesuatu . Namun tahu tak bahawa gambar diatas menunjuk kan salah satu pekerjaan paling merbahaya didunia dalam sejarah dunia.

Wanita didalam gambar ini sedang melukis nombor siri pada Radium. Pada abad ke 20 radium digunakan oleh syarikat pembuatan untuk membuat "glow" dalam cat. Ramai wanita muda, remaja dan berusia 20-an diupah untuk melukis nombor berseri kecil pada radium.




Untuk menulis dengan tepat ada satu tenik yang digunakan itu 'Lip pointing" dimana hujung berus akan di letak kan pada bibir untuk meluruskan berus ukiran. Cara yang kerap kita gunakan untuk meluruskan benang sebelum dimasuk kan ke dalam lubang jarum.

Ramai wanita tersebut tidak tahu cara yang digunakan mereka amat merbahaya sehinggalah ada wanita yang mengalami kesan dari keracunan radium.



Terdapat laporan ada wanita mengalami keadaan dimana  bahagian tulang rahang terdorong ke dalam mulut mereka dan merosak kan tulang rahang sepenuhnya.. Sesetengah wanita mengalami pembengkakan tumor di muka mereka. Kesakitan yang dihadapi oleh gadis-gadis ini sukar
dibayangkan.



Lebih buruk lagi syarikat-syarikat yang mengupah wanita-wanita ini tidak mahu bertanggungjawab malah menyembunyikan laporan kesihatan dan mempertikaikan saintis yang membongkar tentang keracunan radium.

Tidak dapat dipastika jumlah kematian wanita yang menjadi mangsa keracunan radium namun dipercayai jumlah nya agak tinggi.

sumber: Quora

**Radium adalah sejenis unsur logam radioaktif bersimbol. Ia berwarna putih keperakan dan terdapat secara semula jadi dalam bijih uranium dan digunakan dalam bidang perubatan, radiografi, dan cat berkilau- wikipedia

Comments

  1. seramnya, dahla wanita yang di suruh buat kerja tuh....

    teringat tengok drama korea tajuk `doktor detective` mengenai kisah macam ini jugak lah, kecelakaan di tempat kerja

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …