Skip to main content

JANGAN JADIKAN PERKAHWINAN KEDUA ORANG LAIN SEBAGAI BAHAN JENAKA

Gagal pada perkahwinan yang pertama membuatkan ada yang tidak merancang untuk melalui perkahwinan kedua. Tapi takdir menentukan segalanya. Jika sudah tertulis ada jodohnya, maka tak boleh nak dielak kan lagi.



Setiap yang gagal perkahwinan pertama tentu ada meninggalkan kisah sedih yang perit dan sukar dilupakan. Mungkin kisah dicurangi ataupun diabaikan.

Cerita-cerita sedih ini tak mampu untuk diingat dan di kenang oleh mereka yang mengalaminya. Apalagi untuk dibicarakan secara terbuka setiap masa.



Sebab itu ada yang hanya merahsiakan perkahwinan kedua. Kalau ditanya baru dijawab. Kalau tidak, sampai sudah orang tak tahu cerita.

Bukan kerana nak berahsia cuma tak mahu apabila ditanya, maka akan terbuka semula kisah2 lama dari perkahwinan pertama sedangkan itu perkara yang tidak mahu di kenang lagi.

Itu juga bagi mengelak kan ada rakan-rakan atau orang lain yang menjadikan perkahwinan keduanya sebagai bahan jenaka? Zaman sekarang ni semua perkara nak dijadikan bahan jenaka tanpa memikirkan sensitiviti orang lain.

" hebat kawan kita ni..2 kali naik pelamin.."

"dah dua kali naik pelamin..bl..bla..bla.."

Setiap kali berjumpa isu kawin kali kedua tu mesti akan dibangkitkan. Rasa-rasa kawan kita tu suka tak dengar??



Ada banyak lagi benda lain yang kita kena jaga mulut kita ni supaya lebih berhati-hati. Bukan saja bab tak mengandung lagi, tak kawin lagi,tak kerja lagi, tak beli rumah lagi je yang sensitif tau.
Sebab mulut badan binasa. Kalau sekali dua orang mampu bersabar tapi kalau kerap-kerap mungkin dapat juga habuan penumbuk sedas di muka.



SAPS Ibu Bapa ok? berikut adalah laman semak keputusan peperiksaan online SAPS Ibu Bapa yang rasmi oleh KPM

Kita rasa nak jadikan "perkahwinan kedua" kawan kita tu sebagai bahan lawak. Mungkin ramai yang akan terhibur.

Tapi tahu tak apa yang kawan kita tu lalui untuk dia melupakan salah satu cerita sedih dalam hidup dia?? Percaya lah dia pun tak mau ingat dan tak mau sebut tentang hal tu lagi.

Dia tak bagi tau pun supaya jangan cakap pasal tu.. Tapi kita sendiri patut tau batas2 kita.




Comments

  1. betul tu, kadang nak bergurau tu tak salah tapi jangan la sampai menguris hati atau benda yang sensitif jangan la di buat bahan gurauan

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …