Skip to main content

DI ISRAEL ADA RITUAL MEMINDAHKAN DOSA KEPADA AYAM DAN IKAN

Ketika ini di Israel berbagai perayaan diaraikan dan waktu inilah masa yang paling sibuk bagi mereka. Dalam kalender Yahudi , hari Yom Kippur atau pun hari kedamaian adalah hari yang paling penting. Sehari sebelum Hari Yom Kippur, satu ritual memindahkan dosa kepada ayam dilakukan. Ritual ini dinamakan sebagai Kaparot



Menurut tradisi,  ayam hidup akan di hayun di atas kepala sebanyak tiga kali untuk memindahkan dosa seseorang kepada ayam. Mungkin kelihatan aneh bagi sesetengah orang, tetapi itulah tradisi di kalangan ahli agama di sini .






Mea -Shearim salah satu tempat yang terletak di Baitulmagdis Barat masih mengekalkan ritual  Kaparot. Kemuniti disini masih mengekalkan gaya hidup lama sehinggalah ke cara mereka berpakaian.

Sebelum menjelang hari Yom Kippur, rumah sembelihan akan dibina. Orang ramai akan berbaris menunggu giliran diluar dan ayam akan di hayunkan atas kepala untuk ritual memindahkan dosa. Ayam tersebut kemudian nya di sembelih dan kemudian nya di agihkan kepada orang ramai.

Terdapat bebrapa syarat yang perlu ikuti untuk menjalankan ritual Kapariot ini. Dalam ritual ini ayam yang digunakan mestilah ayam hidup. Ada yang menggunakan 1 ekor anak ayam untuk semua ahli keluarga dan ada juga yang menggunakan 2 ekor ayam untuk wanita hamil. Ianya bergantung kepada status seseorang.


Penduduk di  Mea Shearim selalunya tidak mempunyai reputasi baik dengan orang luar. Mereka sangat berpegang teguh pada tradisi yang berasal dari ratusan tahun yang lalu, yang seringkali bertentangan dengan dunia modern.


Misalnya, mereka tidak akan memandu sepanjang hari Shabbat, Iaiutu hari cuti hujung minggu bagi yahudi yang jatuh pada hari Sabtu. Mereka percaya kereta yang dipantu dikawasan itu akan terkena batu.



Satu lagi ritual memindahkan dosa dikenali sebagai Tashlich. Ianya adalah waktu dimana mereka akan berdoa untuk memindahkan dosa-dosa mereka kepada ikan. Beberapa orang akan berdiri di dalam belas yang berisi ikan.

Kebiasaan nya pada hari Yom Kippur semua tempat percutian di tutup termasuk kedai-kedai dan bangunan pejabat.


sumber: correspondent

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …