Skip to main content

CUTI HUJUNG TAHUN DAH TIBA: JALAN-JALAN ATAU STAY KAT RUMAH JE?

Hi semua..

Cuaca sejuk dan makin hari makin malas. Bukan selalu dapat rasa cuaca sejuk macam ni..kan? Setiap hujung tahun je kita merasa cuaca macam ni.

Kasi peluang la saya nak berselimut dan bergolek depan tv macam ulat beluncas. Hahah. Siapa je yang tak de hari malas? Mesti ada walaupun cuma satu hari. Kalau orang bekerja boleh la ambil cuti untuk berehat satu hari dirumah,



Bagi yang bekerja dari rumah macam saya ni bebas la sikit nak menulis ke tak nak. Kalau menulis ada lah duit masuk sikit. Kalau malas macam sekarang ni setakat dapat 2-3 posen je la.Haha.

Tapi  minat pada menulis dan duit tu masih ada tau. Cuma kita bebas nak menulis bila2 yang kita mahu. lagipun payment job lepas pun tak masuk lagi memang kurang sikit la semangat nak menulis. Kalau duit masuk je terus semangat membara nak menulis lagi. Itu biasa bagi mana2 blogger.




Bila tak menulis saya tak de kemana-mana pun. Hobi saya menonton jadi ambil peluang untuk tonton filem dan drama korea la. Banyak drama-drama yang best2 sekarang ni. Kalau rajin saya buat la khidmat sosial dengan review drama2 tu di facebook dan Instagram.

Yang tu tak de bayaran jadi kita anggap macam khidmat sosial je la.Hahah. Membantu mereka-mereka yang tak tahu nak buat apa dengan internet yang ada dengan memperkenalkan drama dan filem menarik. Jangan asyik layan sosial media je.



Rugi la tak gunakan kemudahan internet tu dengan secukupnya. Tak kan langgan data semata2 nak share posting orang kat fb je..kan?? Gunakan jugak la untuk keseronokan diri sendiri.Giteww...

Minggu ni pula anak-anak dah start cuti Deepavali selama 5 hari. Boleh agak la perancangan tu cemana. Bukan main sibuk lagi. Nak kesana sini. Tapi oleh sebab cuaca tak menentu ni kena rancang betul2 la kemana tempat tujuan kita.

Kalau ikutkan saya dan anak-anak ni suka pergi tempat peranginan. Tengahari check in Hotel, petang turun ke pantai pulak, malam pi cari seafood. kemudian lepas makan ronda-ronda.. Tak pun jalan2 kat tepi pantai waktu malam tengok anak ketam lari2..

SAPS Ibu Bapa ok? berikut adalah laman semak keputusan peperiksaan online SAPS Ibu Bapa yang rasmi oleh KPM

Tak payah berjalan sakan kesana sini pun. Itu pun dah cukup buat anak-anak seronok. Paling dielak kan ialah taman tema atau kolem renang. Saya selalu fikir tempat macam tu air nya kotor dan mudah buat anak saya sakit.

Ni pandangan saja je tau. Yang tak setuju jangan marah pulak sebab awak marah pun tak guna sebab ada aku kesah???Hahhaha..



Sebab tu kalau ada yang ajak pi jalan2 kat taman tema ke, kolam renang ke memang tak pergi la Saya risau kalau anak-anak sakit. keluarga kami kecik saja. Kalau sorang demam atau selsema terus tak ceria rumah. Sunyi sepi..

Rasanya hujung tahun macam ni jarang la kami pi makan angin.Biasanya cuti raya cina je kami berjalan makan angin sebab masa tu suami cuti lama sikit,.Maklumla company cina . Hujung tahun di habiskan dengan makan kenduri biasa,.Betul tak?

Hujung tahun ni pun sepupu nak kawin di ipoh. Nasib baik la diaorang ni pilih pasangan tak jauh. Semua dekat Perak je. Jadi tak la susah2 nak ambik cuti lama semata2 nak pi makan kenduri.

Tak sabar nya nak makan nasi minyak, masak kurma dan ada jelatah. Ya Allah.. sedapnya....

Sebenarnya dah lama tak menulis hal diri sendiri macam ni. Tu yang panjang meleret2 tu. Dah la tak de gambar. Mesti bosan je orang baca,..haha.. Nak letak tajuk pun tak tahu sebab banyak sangat benda di tulis dalam satu post.

ook.. tu je la..lain kali kita tulis pasal diri sendiri lagi.. :)



Comments

  1. Buat masa ni takde perancangan lagi nak pergi mana. Tambah dengan musim hujan ni. Baik duduk rumah buat apa yang patut huhu. Ye jugakkan, musim cuti sekolah mesti banyak jemputan kahwin, lama tak makan nasi minyak haha

    ReplyDelete
  2. saya pun takdk perancangan apa pun..cuma mungkin pi kenduri kahwin saja kot

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …