Skip to main content

BERTAHUN-TAHUN TINGGAL PUASA. MACAM MANA CARA NAK GANTI PUASA

Hi semua..

Minggu ni nak menghabiskan puasa ganti. Ni kalau tau kat Maisara yang saya puasa ganti ni mesti dia muncung muka sebab tak tunggu dia. Kalau nak tunggu dia memang lambat la sebab dia nak puasa masa cuti  sekolah je.



Ini masa terbaik untuk ganti puasa sebab Maghrib masuk awal dan cuaca pun tak panas membahang macam selalu. Maghrib kat penang minggu ni jam 7:09 dah.. Sebab tu saya selalu pilih hujung tahun untuk ganti puasa ramadhan.Hahah..

Korang dah ganti puasa ramadahn ke belum? Kalau belum jom le kita sama2 ganti puasa. Naik tahun depan dah tak payah fikir pasal nak ganti puasa dah.Boleh fokus pada puasa sunat saja.






Untuk tahun depan saya dah jangka yang saya mungkin akan sibuk sikit sebab Maisara dah sekolah menengah dan Mikhail dah masuk Kafa. Mungkin awal tahun tu tak sempat nak fokus pada puasa ganti. Takut terlupa banyak mana la yang perlu di ganti. Biasanya bila makin lama, makin lupa tau. tak ingat 6 hari ke 7 hari..ha! Naya!

Puasa Ramadhan adalah puasa wajib. Jadi kalau kita tertinggal walaupun sehari tetap lah kena ganti.  Niat puasa ganti pulak terserah nak guna bahasa Melayu pun boleh.Tak salah pun. Niatnya kerana Allah..



Tapi kalau untuk puasa yang dah bertahun-tahun lama di tinggalkan dan korang tak mampu nak gantikan puasa tu sebab sakit korang kena bayar Fidyah tau. Fidyah ni macam denda la. Bayar guna beras.


SAPS Ibu Bapa ok? berikut adalah laman semak keputusan peperiksaan online SAPS Ibu Bapa yang rasmi oleh KPM


Ada nisbah dan kiraan tertentu dan korang boleh rujuk laman web Zakat ni.

Kalau korang tinggal puasa yang banyak bertahun lalu sampai tak ingat dah berapa hari tinggal, korang kena buat kira2 sikit. Kalau 8 tahun tak puasa:

setahun = 30 hari
8 tahun = 240 hari.

Puasa je la 240 hari. lama2 nanti habis la tu. Kalau belum cukup 240 hari tiba-tiba korang meninggal, InsyaAllah, Allah akan ampun kan dosa korang sebab niat korang yang baik tu.

Jom cepat2 ganti puasa..







Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …