Monday, 30 September 2019

TAK HORMAT LAGU NEGARAKU: PELAKU PATUT DIBERIKAN HUKUMAN BERAT

Hi semua..

Sejak kita kecil lagi kita diajar setiap kali lagu Negaraku berkumandang, kita kena bangun berdiri tegak sebagai tanda hormat. Kalau tidak memang tokwan dan opah kita jeling je. Ada yang siap kena tibai kaki tu sebab malas nak berdiri tegak.

Orang dulu-dulu memang sangat jaga bab ni sebab diaorang je yang betul-betul faham betapa susahnya nak mencapai  kemerdekaan dan ketika di jajah. Apabila lagu Negaraku mula dimainkan , ianya bagikan sesuatu yang perlu dihargai dan dihormati .



Tapi sekarang ada pihak yang nak tunjuk kerasa kepala dengan tak menghormati lagu Negaraku. Ketika lagu kebangsaan dimain kan mereka hanya duduk seperti orang yang tak de kewarganegaraan.

Baru-baru ni tersebar sebuah video dimana sekumpulan lelaki yang tidak berdiri ketika lagu kebangsaan berkumandang.

Lebih mengecewakan mereka ni bukan nya orang muda.  Tak tahu la kalau mereka ni memang sebenarnya bukan warga negara Malaysia dan hanya nak tunjuk keras kepala.

Video tersebut dikatakan diambil dalam sebuah majlis yang berlansung di Sarawak. Kumpulan terbabit yang dikenali sebagai S4S (Sarawak For Sarawak) menegaskan tindakan mereka itu adalah sebagai tanda protes kepada kerajaan kerana janji-janji berkaitan royalti minyak Sarawak  tidak dilaksanakan dan menganggap ianya sebgai tidak adil kerana merasakan Negeri Sarawak seolah-olah diabaikan.
Disebabkan itu mereka merasakan tidak perlu berdiri ketika lagu Kebangsaan dimainkan.
Penyertaan Sarawak sebagai negeri dalam Malaysia juga turut di jadikan sebab mengapa mereka bertindak sedemikian. Menurut wakil S4S Sarawak hanya menyertai Malaysia pada tahun 1963. Oleh sebab itu mereka perlu membuat lagu baru untuk persekutuan Malaysia.

Tak kiralah kita ni dari negara mana sekalipun, lagu kebangsaan dari negara lain pun kita kena hormat. Walaupun mereka tak nak mengaku Malaysia ni negara mereka sendiri, tapi sekurang-kurangnya hormat lah.





Diharapkan tindakan tegas dikenakan kepada mereka-mereka ni agar tak ada lagi yang berani bertindak seperti mereka. Apa kaitan royalti minyak dengan hormat lagu kebangsaan sendiri? Betul tak?

Mereka tak sedar ke tindakan mereka ni macam mendorong orang lain untuk ikut buat perkara sama , padahal isu nya adalah berbeza. Umpama awak marahkan nyamuk tapi kelambu yang dibakar.



1 comment:

  1. Kat sekolah kita diajar menghormati lagu kebangsaan semasa perhimpunan dsb

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();