Skip to main content

TAK HORMAT LAGU NEGARAKU: PELAKU PATUT DIBERIKAN HUKUMAN BERAT

Hi semua..

Sejak kita kecil lagi kita diajar setiap kali lagu Negaraku berkumandang, kita kena bangun berdiri tegak sebagai tanda hormat. Kalau tidak memang tokwan dan opah kita jeling je. Ada yang siap kena tibai kaki tu sebab malas nak berdiri tegak.

Orang dulu-dulu memang sangat jaga bab ni sebab diaorang je yang betul-betul faham betapa susahnya nak mencapai  kemerdekaan dan ketika di jajah. Apabila lagu Negaraku mula dimainkan , ianya bagikan sesuatu yang perlu dihargai dan dihormati .


Tapi sekarang ada pihak yang nak tunjuk kerasa kepala dengan tak menghormati lagu Negaraku. Ketika lagu kebangsaan dimain kan mereka hanya duduk seperti orang yang tak de kewarganegaraan.

Baru-baru ni tersebar sebuah video dimana sekumpulan lelaki yang tidak berdiri ketika lagu kebangsaan berkumandang.

Lebih mengecewakan mereka ni bukan nya orang muda.  Tak tahu la kalau mereka ni memang sebenarnya bukan warga negara Malaysia dan hanya nak tunjuk keras kepala.

Video tersebut dikatakan diambil dalam sebuah majlis yang berlansung di Sarawak. Kumpulan terbabit yang dikenali sebagai S4S (Sarawak For Sarawak) menegaskan tindakan mereka itu adalah sebagai tanda protes kepada kerajaan kerana janji-janji berkaitan royalti minyak Sarawak  tidak dilaksanakan dan menganggap ianya sebgai tidak adil kerana merasakan Negeri Sarawak seolah-olah diabaikan.
Disebabkan itu mereka merasakan tidak perlu berdiri ketika lagu Kebangsaan dimainkan.
Penyertaan Sarawak sebagai negeri dalam Malaysia juga turut di jadikan sebab mengapa mereka bertindak sedemikian. Menurut wakil S4S Sarawak hanya menyertai Malaysia pada tahun 1963. Oleh sebab itu mereka perlu membuat lagu baru untuk persekutuan Malaysia.

Tak kiralah kita ni dari negara mana sekalipun, lagu kebangsaan dari negara lain pun kita kena hormat. Walaupun mereka tak nak mengaku Malaysia ni negara mereka sendiri, tapi sekurang-kurangnya hormat lah.





Diharapkan tindakan tegas dikenakan kepada mereka-mereka ni agar tak ada lagi yang berani bertindak seperti mereka. Apa kaitan royalti minyak dengan hormat lagu kebangsaan sendiri? Betul tak?

Mereka tak sedar ke tindakan mereka ni macam mendorong orang lain untuk ikut buat perkara sama , padahal isu nya adalah berbeza. Umpama awak marahkan nyamuk tapi kelambu yang dibakar.



Comments

  1. Kat sekolah kita diajar menghormati lagu kebangsaan semasa perhimpunan dsb

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …