Skip to main content

SARUNG BANTAL KAIN SUTERA MAMPU BUAT KULIT AWET MUDA

Hi semua..

Tidur yang cukup sangat penting . Dalam sehari kita memerlukan purata 6-7 jam untuk tidur. Ada orang yang hanya mampu mendapat waktu tidur berkualiti hanya 2-3 jam sehari. Selebihnya hanya tidur yang terganggu atas beberapa faktor.

Perkara yang paling boleh mengganggu tidur kita ialah bantal yang tidak selesa. Bila bangun mula la sakit leher, kepala pening, sakit telinga dan sebagainya.




Selain bantal yang selesa, sarung bantal juga memberi manfaat kepada kita. Kalau di Malaysia kebanyakan dari kita menggunakan sarung bantal yang diperbuat dari kapas sebab kain kapas ni mampu menyerap peluh dan tahan lasak.

Tapi apa kata kita cuba sesuatu yang baru iaitu sarung bantal yang diperbuat dari kain sutera. Terdapat bebrapa kebaikan dan manfaat menggunakan sarung bantal kain sutera.

Membantu mengekalkan kulit anda terhidrasi
- Sutera membantu mengekalkan kulit terhidrasi kerana ia mengekalkan kelembapan semula jadi kulit.

- Menggunakan sarung bantal kain sutera akan membuatkan wajah tidak bengkak selepas bangun tidur.


100 peratus semulajadi dan bebas bahan kimia
- Kain Sutera adalah 100 peratus semulajadi, kerana ia berasal dari ulat sutera yang dibiakkan.

- Kain Sutera juga mempunyai ciri-ciri hipoallergenik yang menghilangkan hama habuk dan alergen lain, serta menghalang pengeluaran kulat





Pilihan yang lebih baik untuk kulit yang berjerawat
- Kain sutera mengurangkan geseran pada kulit semasa anda tidur kerana ianya  tekstur yang licin dan menghalang kerengsaan.

- Untuk orang yang mempunyai kulit berjerawat kain sutera yang lembut akan melindungi kulit anda dari geseran yang boleh menyebabkan keradangan pada kulit jerawat yang sudah sensitif.

- Kain sutera juga kurang menyerap minyak jadi anda boleh gunakan sarung bantal kain sutera lebih kerap tanpa kerap mencuci.


Mengurangkan garis-garis halus dan kedutan
- Kerana tekstur halus pada kain sutera, ia menyebabkan kurang geseran yang boleh melekat dan menghasilkan garisan pada kulit selepas bangun dari tidur. Garisan-garisan yang melekat pada kulit disebabkan fabrik yang kasar dan bekas jahitan akan menyebabkan kulit menjadi gatal dan boleh menyebabkan luka apabila di garu.

- Kerap kali terjadi setiap kali bangun tidur akan  menghasilkan garis-garis halus dan kedutan di wajah mereka kerana fabrik sarung bantal yang mereka tidur. Dengan sutera, ini tidak berlaku kerana tekstur licinnya dan boleh mengurangkan kedutan pada kulit terutamanya wajah,




Faedah lain menggunakan sarung bantal kain sutera
- Membantu mengurangkan keriting dan melindungi keriting rambut anda.

-  Membantu menghalang hujung rambut pecah

- Rambut lebih mudah diurus pada waktu pagi kerana rambut tidak kusut dan bersimpul.

- Membantu mengekalkan kelembapan pada rambut secara semula jadi rambut anda dan memastikan ia lebih lembut.

Jadi lepas ni boleh la kita tukar sarung bantal kain kapas kepada sarung bantal kain sutera demi menjaga kecantikan dan kekal awet muda. Selain daripada kebaikan yang saya kongsikan diatas ni kain sutera juga melambangkan  kemewahan.

Semoga anda mendapat tidur yang berkualiti dan nyaman sepanjang hari.

bye.


Comments

  1. Wah... Menarik pula guna sarung sutera, tapi dari segi harga maybe agak mahal berbanding kapas ..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …