Skip to main content

REVIEW FILEM RAATCHASI : DR MASZLEE PUN SUKA FILEM NI

Hi semua..

Dah berapa kali tonton Filem Raatchasi? Malas nak tanya siapa dah tonton ke belum sebab saya percaya dah ramai yang tonton filem Raatchasi ni dan rata-rata nya suka dengan jalan cerita filem ini yang lebih logik dan tak kearah fantasi macam filem-filem tamil yang biasa kita tonton.

Fantasi: ( sekali tumbuk terbang ke tingkat 16 atau sekali tiup kereta pun boleh melayang)




Filem Raatchasi ditayangkan kepada umum pada Julai 2019. Filem arahan SY Gowthamraj, skrip oleh Bharathi Thambi dan lakonan Joythika ini  mengisahkan tentang usaha seorang guru besar di sebuah sekolah yang terkenal dengan masalah disiplin pelajar dan guru-gurunya.

Sinopsis Filem Raatchasi: Gheeta Rani seorang bekas pegawai tentera beralih kerjaya demi minat dan impian nya untuk mengubah dasar pendidikan di sekolah tempat dimana bekas kekasihnya bersekolah. Berbagai usaha dilakukan mendapat tentangan ramai namun dia tidak pernah berputus asa.

Dari hari pertama dia menjejakkan kaki ke sekolah semuanya mula berubah hinggalah berbagai kejayaan dan perubahan mula ditunjuk kan walaupun secara paksaan dan ketegasan Gheeta Rani tidak mampu di patahkan oleh semua pihak.

Eh!awal-awal saya dah bagi spoiler ni.Hahah. Tak pe la. Oleh sebab filem ni wajib di tonton oleh setiap orang jadi saya tak risau nak bagi spoiler. Lagipun apa yang nak di tonjolkan dalam filem ini bukan lah kisah cinta Gheeta Rani tapi usaha dan kesabaran nya dalam mengubah dasar dan pandangan semua pihak dari guru, ibu bapa dan pemerintah berkaitan pendidikan di negara tersebut.






Bab lakonan Joythika tak payah nak sangkal lagi. Kalau siapa pernah tonton Chandramukhi tau la cemana dia ni punya lakonan. Betul-betul bagi kesan dan sampai sekarang saya masih teringat muka Joythika bila di rasuk hantu Chandramukhi.

Sama macam filem ni, yang paling saya ingat ialah bila dia dah angkat jari dan suruh jawab 3 soalan. Ha!semua dah start telan air liur. Hahahah. Ini benda pertama yang saya suka dalam filem ni.

Yang kedua nya waktu dia menangis didalam bilik dia sebab ayah dia meninggal. Dari ayah dia meninggal sampai di kebumikan, dia langsung tak sedih dan menangis. Dia pergi ke kubur dan letak kalung bunga untuk ayah dia. Tengaharinya dia masuk ke sekolah. Tak de cuti.

Tapi sampai je dalam bilik guru besar, dia buka whatsapp ayah dia yang lama dan dengar nasihat ayah dia, masa tu la air mata dia tumpah. Betapa kuat dan cekalnya hati wanita ni.

Dan yang ketiga saya paling suka babak dimana tiap kali dia berbual dengan driver Otto yang hantar dia ke sekolah setiap pagi. Masa ni lah dia akan dengar dan tahu apa yang orang bercakap pasal dia. Ada baik dan buruk. tapi dia tak marah pun. Driver Otto tu pun tak tahu sebenarnya wanita yang selalu naik Otto dia tu adalah Gheeta Rani, wanita paling tak de perasaan kat sekolah tu.Hahah..



Pertengahan filem ni saya agak risau sebab biasanya dalam filem tamil mesti ada samseng upahan yang kejam. Saya risau je takut jalan cerita sama macam filem lain. Samseng culik perempuan ni, buat tak senonoh, Lepas tu perempuan tu putus asa, kemudian dia sedih...bla bla..bla..

Alhamdulillah tak de babak macam tu. Hahah..

Dalam filem ni pun ada juga samseng tapi kena ingat la yang Gheeta Rani adalah seorang bekas pegawai tentera ye kawan-kawan. Setakat nak cedok kepala samseng tu benda kecik je..

Boleh dikatakan babak dalam filem ni tak de apa yang tak best. Semua best dan nampak setiap babak tu kita tak nak terlepas. kita nak tonton setiap saat sebab dia wanita yang sentiasa bersemangat.Samapi kita yang tengok pun jadi kuat.

Kalau nak tahu Dr Maszlee , Menteri pendidikan kita juga dah tengok filem ni dan dia pun suka. Sikit petikan dari Dr Maszlee :

"Dua bulan lepas filem ini keluar. Semalam saya menontonnya bersama pegawai-pegawai.
Filem ini memang wajib tonton. Jalan ceritanya luar biasa. Wataknya sempurna.

Berbeza rasanya menonton sebagai Menteri Pendidikan. Setiap babak sentiasa saya refleksikan dengan keadaan di negara kita.

Geetha Rani adalah watak pengetua adiwira yang sangat hebat. Beliau membuktikan kepada kita bahawa perubahan yang besar itu bukanlah mustahil.

Banyak sekali dasar dan perubahan yang kita sedang gubal untuk dilaksanakan telah berjaya digambarkan dalam filem ini.



Misalnya inisiatif PSP (Program Sarapan Percuma). Filem ini menterjemahkan aspirasi saya yang lebih dari sekadar makanan, tetapi saya ingin melihat guru-guru boleh duduk makan sekali dengan anak-anak kita.

Begitu juga dengan isu keciciran murid. Geetha telah berjaya melibatkan semua pihak untuk atasi isu keciciran murid, termasuklah pihak polis. Ini yang sedang kita usahakan. Kita nak pastikan ‘enforcement’ itu berlaku di semua penjuru agar tak ada lagi kanak-kanak yang tercicir.

Bukan itu sahaja. Geetha juga berjumpa dengan semua ibu bapa pelajar. Tubuhkan semacam Persatuan Ibu Bapa dan Komuniti (PIBK) untuk pastikan ibu bapa ini terlibat aktif dengan pendidikan anak-anak mereka.





Menjadikan pendidikan adalah visi kolektif semua pihak adalah antara hasrat terbesar saya. Kerana saya yakin, pendidikan harus berupaya menjadi objektif komuniti setempat, malah pendidikanlah yang akan meningkatkan taraf hidup mereka.

Semua pendidik, ibu bapa, murid-murid dan sesiapa sahaja, saya sarankan untuk tonton filem ini. Segera!

Bye..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …