Skip to main content

RESEPI BUBUR ASYURA VERSI UTARA YANG SANGAT SEDAP DAN MUDAH

Hi semua..

Tiba lah musim orang buat bubur Asyura. Bubur Asyura ni biasa kita buat bila tiba tahun baru islam Iaitu pada bulan Muharam. Sepanjang bulan Muharam ni memang ramai la yang buat bubur Asyura. Di masjid-masjid pun ada buat program masak bubur Asyura.

Di malaysia ni macam-macam versi bubur Asyura. Ada yang manis, ada yang berempah, ada yang letak durian. letak lempuk letak pisang pun ada. Tapi untuk tekak saya dan kebanyakan orang utara kami lebih suka bubur Asyura yang rasa manis dan dalam nya ada kekacang dan jagung.





Keluarga saya di kampung pun dah buat bubur Asyura ni. Sayang nya saya tak dapat balik jadi kita ambik mood Asyura je la. Bubur Asyura yang kat Penang ni pun sama je macam kat Perak. kat sini pun ramai yang buat bubur Asyura jadi kita tumpang makan je la nampaknya.Hahah

Bagi yang nak cuba buat bubur Asyura kat sini saya kongsikan resepi Bubur Asyura yang kaka saya buat baru-baru ni. Saya nak buat kat rumah ni memang tak la sebab yang makan nya saya sorang je. Bagi yang nak cuba buat boleh la ambik resepi ni.

Resepi Bubur Asyura versi utara sedap dan mudah

Bahan-bahan nya.

1 1/2 kg tepung beras
2 biji ubi keledek - potong dan rebus separuh empuk
1/2 kilo kacang merah - rebus sampai empuk
1/2 kilo kacang tanah yang disangai dan dibuang kulit
1/2 kilo gula merah
1kg  santan + 3 cawan air
2 tin jagung
1/2 kilo kacang kuda yang dah di rendam dan di rebus empuk.
1/2 kilo kacang hijau rendam dan rebus sampai empuk
sedikit garam untuk buat bubur lebih rasa lemak.

* tos semua bahan yang direbus dan jangan ada air.









Cara-caranya.

Masuk kan tepung beras garam, santan dan air.. kacau supaya tak de tepung berketul.Nak mudah guna je penapis. Tapis adunan ke dalam kuali.

Letak kan atas api dan kacau  dengan api perlahan. Mula-mula akan ada meletup 2 macam gunung berapi.letupan kecil2 je.




Bila dia dah pekat sikit, Kita masuk kan Gula merah, dan semua kacang2 dan bahan yang dah direbus tadi.  kacang tanah, keledek, kacang kuda, kacang merah , kacang hijau, jagung.

Kacau sebati. Tempoh mengacau ni pun lama.. dalam sejam lebih. Sebab tepung tu kena betul-betul masak. Kalau tak masak nanti dia tak cukup pejal. potong pun lembik je.Jadi tak cantik.

Kalau nak letak pisang masak, letak masa last sekali.masa dah nak angkat baru letak pisang.

Bila dah masak masuk kan dalam talam besar tunggu sejuk baru lah potong.


Sumber: Heryantee Rashid

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …