Skip to main content

API KELUAR DARI BAWAH TANAH. PENDUDUK ANGGAP IANYA FENOMENA ALAM LUAR BIASA

Penduduk Ringinsurup, Desa Kupuk, Kecamatan Bungkal, Kabupaten Ponorogo Jawa Timur, dikejutkan dengan kerjadian berupa api dari bawah tanah milik seorang penduduk disitu

Kejadian ini menjadi viral sejak seminggu lalu dan mula tersebar.Penduduk setempat menganggap perkara itu sebagai sesuatu yang ajaib.



Menurut penduduk setempat perkara tersebut sebenarnya bukan baru berlaku. Malah ianya sudah berlarutan sejak sebulan yang lalu. Mereka sendiri tidak pasti apakah punca berlakunya perkara aneh di tanah milik seorang penduduk dikenali sebagai Bonatun



Video kejadian juga turut tersebar di sosial media dan menyebabkan ramai yang datang sendiri ke Ringinsurup untuk menyaksikan fenomena alam tersebut.

Penduduk juga sudah beberapa kali menyiram air bagi memadam api. Namun selepas apinya padam , akan muncul pula api di kawasan lain nya.



Kejadian tersebut membuatkan tempat tersebut berbau kurang enak dan keluarga yang mendiami tanah tersebut hidup dalam keadaan kurang selesa memandangkan jarak rumah dan tanah tersebut hanya 3 meter.

Penduduk setempat memasang tali di sekeliling tanah yang muncul api bagi mengelak kan orang ramai memasuki kawasan tersebut sekaligus bagi mengelak bahaya dan  kecederaan kepada penduduk kampung.

Ketua Darurat dan Logistik Badan Penanggulangan Bencana Daerah (BPBD) Kabupaten Ponorogo Setyo Budiono menjelaskan bahawa kejadian tersebut bukan lah satu fenomena alam.

Ianya berlaku disebabkan terdapat sampah dan benda yang mudah terbakar yang ditanam di kawsan tersebut.




Menurut Budi, kejadian api keluar dari tanah bukan lah perkara yang luar biasa dan kejadian tersebut pernah berlaku di beberapa kawasan lain. Wilayah Kecamatan Bungkal tidak memiliki sumber alam seperti gas dan minyak. Dengan demikian, dapat dipastikan api yang keluar dari tanah tersebut bukan disebabkan  gas atau minyak.



Comments

  1. ohh indonesia memang banyak benda-benda pelik macam ni.. kenapa pon tak tahu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …