Friday, 27 September 2019

API KELUAR DARI BAWAH TANAH. PENDUDUK ANGGAP IANYA FENOMENA ALAM LUAR BIASA

Penduduk Ringinsurup, Desa Kupuk, Kecamatan Bungkal, Kabupaten Ponorogo Jawa Timur, dikejutkan dengan kerjadian berupa api dari bawah tanah milik seorang penduduk disitu

Kejadian ini menjadi viral sejak seminggu lalu dan mula tersebar.Penduduk setempat menganggap perkara itu sebagai sesuatu yang ajaib.



Menurut penduduk setempat perkara tersebut sebenarnya bukan baru berlaku. Malah ianya sudah berlarutan sejak sebulan yang lalu. Mereka sendiri tidak pasti apakah punca berlakunya perkara aneh di tanah milik seorang penduduk dikenali sebagai Bonatun



Video kejadian juga turut tersebar di sosial media dan menyebabkan ramai yang datang sendiri ke Ringinsurup untuk menyaksikan fenomena alam tersebut.

Penduduk juga sudah beberapa kali menyiram air bagi memadam api. Namun selepas apinya padam , akan muncul pula api di kawasan lain nya.



Kejadian tersebut membuatkan tempat tersebut berbau kurang enak dan keluarga yang mendiami tanah tersebut hidup dalam keadaan kurang selesa memandangkan jarak rumah dan tanah tersebut hanya 3 meter.

Penduduk setempat memasang tali di sekeliling tanah yang muncul api bagi mengelak kan orang ramai memasuki kawasan tersebut sekaligus bagi mengelak bahaya dan  kecederaan kepada penduduk kampung.

Ketua Darurat dan Logistik Badan Penanggulangan Bencana Daerah (BPBD) Kabupaten Ponorogo Setyo Budiono menjelaskan bahawa kejadian tersebut bukan lah satu fenomena alam.

Ianya berlaku disebabkan terdapat sampah dan benda yang mudah terbakar yang ditanam di kawsan tersebut.




Menurut Budi, kejadian api keluar dari tanah bukan lah perkara yang luar biasa dan kejadian tersebut pernah berlaku di beberapa kawasan lain. Wilayah Kecamatan Bungkal tidak memiliki sumber alam seperti gas dan minyak. Dengan demikian, dapat dipastikan api yang keluar dari tanah tersebut bukan disebabkan  gas atau minyak.



2 comments:

  1. ohh indonesia memang banyak benda-benda pelik macam ni.. kenapa pon tak tahu

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();