Skip to main content

APA PERLU BUAT JIKA MENGUAP KETIKA SOLAT

Assalamualaikum..

Ada orang yang tiap kali solat mesti menguap. Ianya jadi macam tabiat. Start solat je sampai habis solat entah berapa kali menguap. Sah ke solatnya kalau menguap ketika solat? Menguap ketika solat hukumnya makruh. Jadi apa yang perlu dibuat jika menguap ketika solat?




Rasulullah SAW bersabda:

“Menguap ketika solat itu dari syaitan. Kerana itu bila kalian ingin menguap maka tahanlah seboleh mungkin”. (HR Thabrani).

Dalam riwayat lain Rasulullah SAW bersabda:

“Adapun menguap itu datangnya dari syaitan, maka hendaklah seseorang mencegahnya (menahannya) selagi boleh. Apabila ia berkata ha… bererti syaitan tertawa dalam mulutnya”. (HR Bukhari dan Muslim)







Bila menguap ketika kita sedang membaca Al-fatihah dalam solat kita kena ulang semula bacaan Al- fatihah tu. Kalau kita tak ulang semula tak sah la solat kita tu.

Boleh jugak kalau kita ulang semula ayat dimana kita terganggu dengan menguap tadi. Wajib betulkan bacaan kita sebab bila menguap angin yang keluar dari mulut kita mungkin dah mengubah sebutan huruf dan bacaan alFatihah kita .

Sama jugak kalau kita sedang angkat takbir tiba-tiba menguap, kita kena angkat takbir sekali lagi.

Tapi jangan la sampai menguap ternganga mulut. Tahan la sikit mulut tu dari terbuka. Jaga adab kita ketika solat.Jika tak boleh tahan dari terbuka mulut , tutup lah mulut dengan tangan kerana menguap sambil mulut terbuka ni akan buat syaitan masuk ke mulut kita.

Comments

  1. Good sharing. Tambahan, bukan je bila termenguap masa takbiratul ihram dan baca AlFatihah je, tapi untuk semua rukun qauli sebab rukun qauli kan WAJIB dilafazkan. So bila termenguap tu, boleh ulang balik ayat sebab nanti tak sah la rukun qauli tu so tak sah la solat kita. Rukun qauli termasuklah takbiratul ihram, bacaan Alfatihah, bacaan tahiyat akhir, selawat ke atas nabi dalam tahiyat akhir dan memberi salam pertama. Hehe :)

    ReplyDelete
  2. betul jugak lah, selalunya time isyak la mata jenis cepat layu mmg menguap2...
    selalunya mmg akan ulang semula bacaan kalau menguap, sbb rasa mcm jd tak sempurna kan...

    ReplyDelete
  3. betul. klu dtg mengantuk, mmg menguap lapanploh kali. masalahnya, lps solat, elok je ilang mengantuk + menguap. isk3...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …