Tuesday, 17 September 2019

APA PERLU BUAT JIKA MENGUAP KETIKA SOLAT

Assalamualaikum..

Ada orang yang tiap kali solat mesti menguap. Ianya jadi macam tabiat. Start solat je sampai habis solat entah berapa kali menguap. Sah ke solatnya kalau menguap ketika solat? Menguap ketika solat hukumnya makruh. Jadi apa yang perlu dibuat jika menguap ketika solat?




Rasulullah SAW bersabda:

“Menguap ketika solat itu dari syaitan. Kerana itu bila kalian ingin menguap maka tahanlah seboleh mungkin”. (HR Thabrani).

Dalam riwayat lain Rasulullah SAW bersabda:

“Adapun menguap itu datangnya dari syaitan, maka hendaklah seseorang mencegahnya (menahannya) selagi boleh. Apabila ia berkata ha… bererti syaitan tertawa dalam mulutnya”. (HR Bukhari dan Muslim)







Bila menguap ketika kita sedang membaca Al-fatihah dalam solat kita kena ulang semula bacaan Al- fatihah tu. Kalau kita tak ulang semula tak sah la solat kita tu.

Boleh jugak kalau kita ulang semula ayat dimana kita terganggu dengan menguap tadi. Wajib betulkan bacaan kita sebab bila menguap angin yang keluar dari mulut kita mungkin dah mengubah sebutan huruf dan bacaan alFatihah kita .

Sama jugak kalau kita sedang angkat takbir tiba-tiba menguap, kita kena angkat takbir sekali lagi.

Tapi jangan la sampai menguap ternganga mulut. Tahan la sikit mulut tu dari terbuka. Jaga adab kita ketika solat.Jika tak boleh tahan dari terbuka mulut , tutup lah mulut dengan tangan kerana menguap sambil mulut terbuka ni akan buat syaitan masuk ke mulut kita.

3 comments:

  1. Good sharing. Tambahan, bukan je bila termenguap masa takbiratul ihram dan baca AlFatihah je, tapi untuk semua rukun qauli sebab rukun qauli kan WAJIB dilafazkan. So bila termenguap tu, boleh ulang balik ayat sebab nanti tak sah la rukun qauli tu so tak sah la solat kita. Rukun qauli termasuklah takbiratul ihram, bacaan Alfatihah, bacaan tahiyat akhir, selawat ke atas nabi dalam tahiyat akhir dan memberi salam pertama. Hehe :)

    ReplyDelete
  2. betul jugak lah, selalunya time isyak la mata jenis cepat layu mmg menguap2...
    selalunya mmg akan ulang semula bacaan kalau menguap, sbb rasa mcm jd tak sempurna kan...

    ReplyDelete
  3. betul. klu dtg mengantuk, mmg menguap lapanploh kali. masalahnya, lps solat, elok je ilang mengantuk + menguap. isk3...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();