Skip to main content

RESEPI UBI KAYU REBUS MASAK ASAM YANG SEDAP DAN SIMPLE

Hi Semua...

Minggu lepas kawan tempat kerja suami ada bagi ubi kayu. Kawan dia ni memang selalu bagi macam-macam. Hari tu dia bagi telur itik punya la banyak. Sampai buat nasi goreng pun letak telur itik. Hahaha.. Alhamdulillah.. Bila tiap kali ada ubi kayu depan mata mesti nak masak Ubi rebus masak Asam. 

Ubi Rebus masak asam ni memang makanan kesukaan saya sejak saya kecil lagi. Kalau masak, siap ratah. Tak makan nasi dah la. Tu sebab tiap kali ada ubi kayu mula la nak buat masak asam. 


Masa kecik dulu pokok ubi kayu ni memang di tanam belakang rumah. Tak sabar-sabar nak tunggu ubi kayu besar sebab suka sangat makan makanan yang berasaskan ubi kayu ni. Buat kerepak la, buat rebus makan dengan kelapa, buat bubur.. 








Oleh sebab ubi kayu yang kawan suami bagi ni ada banyak dan besar-besar jadi saya gunakan sebiji je untuk buat masak asam. Selebihnya saya buat kerepek goreng. Sekali anak-anak hadap terus habis. Tak tahu pulak rupanya Maisara pun suka sangat kerepek ubi kayu ni. Nanti saya tunjuk kan cara saya buat kerepek ubi kayu di entry yang lain.

Ramai juga rupanya yang tak pernah makan Ubi rebus masak Asam ni. Rugi nya.. Hahah.. Cara membuatnya pun mudah sangat dan lebih kurang sama je macam kita buat masak asam guna ikan tu. Cumanya kita gantikan ikan tu dengan ubi kayu je,.


Jom saya kongsikan resepi Ubi kayu rebus masak Asam dan korang boleh cuba nanti. 

Bahan-Bahan nya:

I biji ubi kayu saiz besar.
5 biji bawang merah.
3-4 biji cili padi
1 sudu kecil serbuk kunyit
Garam
1 batang serai
sedikit dauk kesum
1 keping asam gelugur.
2 cawan air.



Cara-Caranya:

Buang kulit ubi, potong mengikut saiz yang korang suka dan bersihkan. Kalau korang potong ubi tebal2 dan besar-besar korang boleh rebus dulu ubi tu sampai lembut.

Tapi kalau korang potong kecil-kecil tak payah la rebus dulu. 

Untuk resepi kali ni saya guna ubi yang besar dan saya potong tebal. Jadi Ubi tu saya rebus dulu dengan air. Kemudian Bila ubi dah lembut, buang air rebusan tu, dan ketepikan dulu.


Kisar bawang merah dan cili. Kemudian masuk kan dalam periuk. Masuk kan daun kesum dan serai yang dah diketuk .

Masuk kan juga serbuk kunyit dan asam gelugur. Kemudian masuk kan air.








Buka api sederhana je dan masak. Bila dah hampir-hampir mendidih masuk kan ubi kayu tadi. Masak sampai mendidih sepenuh nya dan masuk kan garam.

Dah siap untuk dihidangkan. Lagi lembut ubi kayu tu lagi sedap tau. Nak makan dengan nasi , boleh.. Nak makan ratah macam tu saja pun boleh..

Selamat mencuba..



Comments

  1. tak pernah cuba masakan ni. Nanti balik kampung, nak try la. hihi makan ramai-ramai baru best.

    ReplyDelete
  2. pernah dengar tp tak penah cuba masak, tp kalau masak lemak cili api boh ubi kayu ni pernah buat... lg sedap dr kentang

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …