Skip to main content

RASA MENGANTUK BETUL LEPAS MAKAN UBAT SELSEMA UNTUK GEGATA

Hi Semua..

Mood kelaut hari ni gara-gara makan ubat selsema. Pagi-pagi dah rasa gatal2 badan macam nak kena gegata. Sambil dok siapkan Mikhail ke sekolah sambil laju je tangan ni dok garu2 kaki.

Sikit-sikit gegata mula timbul. Terus stop kejap buat kerja, capai ubat dan terus makan. Lepas budak-budak pi sekolah mata dah layu. Mengantuk sangat rasanya bila makan ubat selsema ni. Lepas tu dah bangun pun mood tak baik je rasa.



Bagi yang tak tahu memang kalau jadi gegata ni doktor akan bagi ubat selsema ( Chlorpheniramine 4mg). Ubat ni ada dua jenis. Satu yang mengantuk dan satu lagi yang tak mengantuk. Saya ni boleh dicategorikan sebagai chronic Urticaria sebab dalam seminggu kena sampai 1-2 kali,

Saya pergi klinik kesihatan je untuk ambil ubat.

Baru-baru ni pergi klinik berbayar kat sini. Ada ke patut doktor tu tak bagi saya pakai baju labuh2, tak bagi pakai tudung. Dia kata sebab saya pakai macam ni la jadi gatal2. Padahal kat rumah saya tak pakai pun macam nak pergi klinik tu.






Jadi tak mungkin la sebab sebab saya pakai baju labuh lengan panjang dan bertudung punca gegata muncul. Sebab masa saya pergi klinik dia tu gegata tu tak timbul pun. kelakar betul.

Lepas ni malas dah nak pergi klinik dia. Banyak kali saya pi klinik kesihatan tak pernah lagi doktor tu larang saya pakai tudung dan baju labuh lengan panjang untuk elak gegata muncul. Dia pun tau kat rumah tak de nye kita pakai macam nak keluar.

Saya agak doktor klinik berbayar tu menyampah kot tengok perempuan pakai macam tu.Dia suka macam bangsa dia pakai. Seluar pendek  dengan baju nampak tiak.

Ok..tu je la nak cerita. Kang cerita lebih2 naik angin nanti.Hahah..






Comments

  1. i pulak, if kena gatal2 ala gegata tu trus p klinik, mintak injection. injection tu serious mengantuk giler jadiknya. klu celik mata pun, mamai je. hu3..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …