Skip to main content

MENCARUT DAN MAKI HAMUN ADALAH SATU DOSA TAK KIRA DENGAN NIAT BAIK ATAU SEBALIKNYA

Hi semua..

Kalau kita perhatikan zaman sekarang ni , orang-orang muda mencarut dan maki hamun tu macam perkara biasa je. Orang tua pun pandai juga mencarut tapi time marah je.


Sebab orang2 tua ni, masa kecik dulu diajar untuk tak guna bahasa kesat dalam percakapan seharian. Kita guna maki hamun ni time kita marah je. Tak de pun mencarut maki hamun sambil ketawa-ketawa ketika bertepuk tampar dengan kawan.

Tapi sebenarnya tak kira marah ke tak marah ke tetap tak boleh mencarut dan maki hamun tau. Haram dan berdosa tindakan kitta tu.

Yang muda-muda ni pulak mencarut tak kira tengah marah ke, tengah seronok ke, tengah beramah mesra ke.. Semuanya nak diselitkan juga dengan mencarut dan caci maki. heran la.. Hahah.

Saya tertarik dengan apa yang dikongsikan oleh saudara The Guy di laman twitter nya..

"Peringatan buat yang suka melazimi mencarut, saya kongsikan mutiara kata Ustaz Pahrol Mohd Juoi  tentang perbuatan tersebut :-

"Kalimah yang bakal disebut saat kita menghadapi Sakaratul Maut adalah kalam yang sering kita lazimi semasa kita hidup"







Kalau kita sering lazimi zikir La ilaha illallah maka in sya Allah saat menghadapi kesakitan Sakaratul Maut, kita akan ucapkan itu juga"

"Tapi kalau lidah kita sudah terbiasa dengan ucapan kasar dan mencarut, maka kalam itu jugalah akan automatik keluar saat menghadapi kematian"

Na'uzubillah, moga-moga Allah melindungi kita semua daripada kalam tersebut, dan permudahkan perjalanan sakaratul maut kita in sya Allah.

Bagi mereka yang bertanyakan bagaimana hendak berhenti atau kurangkan mencarut, berikut sedikit tips :-

i. Sucikanlah hati dengan lazimkan diri baca Quran, serta fahami contentnya. In sya Allah hati yang bersih akan menyumbang kepada lisan yang bersih jua.


ii. Ketika marah, instead of mencarut gantikan dengan zikir yang simple seperti "Subhanallah", "Masya Allah".

iii. Proses ni makan masa. Tidak ada masalah, ubahlah sikit-sikit, in sya Allah lama-lama akan ada hasilnya. "- TheXGuy





Pada yang suka dan terbiasa dengan mencarut dan maki hamun tu , beringat lah. Jangan nanti bila kita sakit, kemalangan ke, ucapan yang keluar dari mulut kita ialah hanya kata-kata yang tak baik..

Sebagai orang islam kita sebenarnya dilarang dari mencarut dan maki hamun. Hukum mencarut dan maki hamun adalah haram dan ada satu hadis dari Ibnu Abi al-Dunya dan Abu Naim; "Syurga adalah haram dimasuki oleh orang yang keji percakapannya"

Sekarang ni kalau kita tengok orang nak menegak kan agama islam pun guna carutan dan maki hamun. Padahal islam tak nak kita buat macam tu. Orang-orang macam ni lah yang memburuk kan lagi imej islam sendiri.






Niat tu bagus dah, Cuma cara nya saja yang tak betul dan dilarang agama. Sama la juga macam kita nak beramah mesra dengan kawan-kawan kita. Kita kata "tu satu cara kami berhubung..cepat mesra.." .. Padahal tak boleh tau. Niat baik tapi cara tak baik..

Lepas ni kita ubah kata-kata kita. Gantikan kata-kata kotor dan hina tu dengan kata-kata yang indah dengan memuji nama Allah dan Rasul.

bye..





Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …