Thursday, 15 August 2019

CARA BUAT MINYAK BAWANG PUTIH UNTUK HILANGKAN BATUK DAN SELSEMA


Kita sekarang berada di musim buah- buahan. Kat mana-mana pun ada je orang jual buah rambutan, manggis, cempedak, durian , langsat dan macam² lagi.

Masa balik kampung hari tu nampak tepi jalan banyak nya kedai2 buah. Nak beli risau pulak nanti makan terus batuk.







Tapi kalau dah rezeki tu, kita ngelak pun ada je untuk kita.. kan?

Tiba² je jiran datang semalam hantar buah durian ,manggis dan rambutan. Jiran saya ni balik kelantan masa raya hari tu. Dapat lah kami merasa sikit hasil dari kampung dia. 

Seronok bukan main la si Mikhail sebab dapat makan buah kegemaran dia.


Semalam makan manggis dengan rambutan banyak sangat. Dia memang suka la rambutan dengan manggis tu

Pagi ni nampak durian , nak durian pulak. Bagi seulas je. Takut batuk makin teruk nanti

Budak ni malam tadi batuk berapa kali entah. Sapu minyak bawang putih baru tido nyenyak sikit.



Saya buat sendiri  minyak bawang putih ni. Cara nak membuatnya senang saja. Bakar bawang putih , lenyek2 dalam minyak masak. Lepas tu masuk kan dalam botol.

Saya letakkan sikit helba dan lada hitam supaya bau tak busuk sangat sebab minyak bawang putih ni lama² jadi busuk. Saya buat pun sikit saja.






Bila letak helba dan lada hitam ni bau minyak makin lama makin sedap. Tapi lada hitam tu jangan letak banyak sangat. Cukup 2,3 biji je. Nanti panas sangat tak sesuai nak sapu pada budak.

Tapi kalau malas nak buat minyak bawang putih ni beli je la minyak telon. Banyak minyak telon yang bagus-bagus sekarang ni.

Bye.


4 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian Diana..
    Nanti CH nak Cuba..
    Anak batuk ni tak elok lagi..

    ReplyDelete
  2. ohhh mudah buatnya... teringat dulu2 masa kecik mak biasa buat minyak bwg putih gini... mmg gunanya time demam tuh...

    ReplyDelete
  3. BANYAK MAKAN BUAH MUDAH KENA BATUK..BAGUS KALAU TAU SEDIAKAN UBAT MUDAH NK DPT BAHANNYA AMBIL KAT DAPUR SAJA KAN DI

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();