Skip to main content

CARA BUAT MINYAK BAWANG PUTIH UNTUK HILANGKAN BATUK DAN SELSEMA


Kita sekarang berada di musim buah- buahan. Kat mana-mana pun ada je orang jual buah rambutan, manggis, cempedak, durian , langsat dan macam² lagi.

Masa balik kampung hari tu nampak tepi jalan banyak nya kedai2 buah. Nak beli risau pulak nanti makan terus batuk.








Tapi kalau dah rezeki tu, kita ngelak pun ada je untuk kita.. kan?

Tiba² je jiran datang semalam hantar buah durian ,manggis dan rambutan. Jiran saya ni balik kelantan masa raya hari tu. Dapat lah kami merasa sikit hasil dari kampung dia. 

Seronok bukan main la si Mikhail sebab dapat makan buah kegemaran dia.


Semalam makan manggis dengan rambutan banyak sangat. Dia memang suka la rambutan dengan manggis tu

Pagi ni nampak durian , nak durian pulak. Bagi seulas je. Takut batuk makin teruk nanti

Budak ni malam tadi batuk berapa kali entah. Sapu minyak bawang putih baru tido nyenyak sikit.



Saya buat sendiri  minyak bawang putih ni. Cara nak membuatnya senang saja. Bakar bawang putih , lenyek2 dalam minyak masak. Lepas tu masuk kan dalam botol.

Saya letakkan sikit helba dan lada hitam supaya bau tak busuk sangat sebab minyak bawang putih ni lama² jadi busuk. Saya buat pun sikit saja.






Bila letak helba dan lada hitam ni bau minyak makin lama makin sedap. Tapi lada hitam tu jangan letak banyak sangat. Cukup 2,3 biji je. Nanti panas sangat tak sesuai nak sapu pada budak.

Tapi kalau malas nak buat minyak bawang putih ni beli je la minyak telon. Banyak minyak telon yang bagus-bagus sekarang ni.

Bye.


Comments

  1. Terima kasih atas perkongsian Diana..
    Nanti CH nak Cuba..
    Anak batuk ni tak elok lagi..

    ReplyDelete
  2. ohhh mudah buatnya... teringat dulu2 masa kecik mak biasa buat minyak bwg putih gini... mmg gunanya time demam tuh...

    ReplyDelete
  3. BANYAK MAKAN BUAH MUDAH KENA BATUK..BAGUS KALAU TAU SEDIAKAN UBAT MUDAH NK DPT BAHANNYA AMBIL KAT DAPUR SAJA KAN DI

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …