Skip to main content

TIPS DAN PETUA SUPAYA REBUS LAKSA CEPAT LEMBUT DAN TAK MELEKAT DI PERIUK

Hi semua..

Minggu lepas balik kampung sebab ada tahlil arwah abang ipar.Genap setahun dah Arwah pergi meninggalkan kami. Atfatihah untuk Allahyarham Mohd Fadhil Bin Ramli.



Saya balik la ke kampung nak menolong kakak masak. Kesian pulak sebab adik2 yang lain tak balik. Tak dapat cuti. Cemana la dia nak buat semuanya nanti.

Antara menu yang kami masak ialah Laksa. Ada kisah sedih sikit pasal kuah laksa ni. Kakak saya masak kuah laksa awal. Majlis hari ahad tapi dia masak hari sabtu malam.

Dia masak awal sikit sebab sabtu pagi dia nak balik ke Batu Kurau. Nak bawak anak-anak dia ziarah kubur arwah. Lepas tu nak balik rumah mertua dia dan ambik durian untuk kenduri





Pagi ahad tu dia buka periuk tengok2 kuah laksa tu dah berbuih. Habis terpaksa buang satu periuk besar kuah laksa.

Tapi kata kakak saya ikan tu yang dah lama .sebab tu agaknya kuah cepat basi.So pagi ahad tu bertungkus lumus la dia siapkan kuah laksa.

Pagi2 dah pi market beli ikan kemudian balik terus masak kuah. Jam 2 petang dah nak start tahlil.



Alhamdulilllah sempat siap semuanya. Rebus laksa pun sekejap je. Ada tips tau nak bagi laksa tu cepat lembut. Selalunya sebelum kita rebus laksa kita akan rendam dulu laksa tu ..kan??


Pertamanya sebab tak nak bagi laksa melekat kat periuk.

Yang kedua supaya laksa cepat masak.\

Tapi kalau korang nak laksa tu lebih cepat lembut korang boleh try masuk kan 3-4 keping asal keping semasa rendam laksa tu.



Lepas rendam dalam setengah jam terus rebus je laksa tu. Rebus sekali dengan asam keping tu sekali.

Untuk 5-6 bungkus laksa cuma ambik masa sejam je untuk rebus laksa. kalau sebungkus je laksa, tak sampai 20 minit laksa dah lembut. Lepas dah tutup api , tutup periuk laksa selama setengah jam. Kemudian baru lah dibilas laksa tu sampai bersih.

Jimat dapur gas korang. Jimat masa jugak.



Tapi jangan terlebih masak sebab nanti hancur terus laksa korang. jadi lembik melekat-lekat dah tak cantik laksanya. Macam laksa yang gambar atas ni..Terlebih masak sampai hancur.



Selamat mencuba.

Comments

  1. I love laksa that doesn't stick together

    ReplyDelete
  2. takziah kak atas kehilangan orang tersayang..sedapnye laksa..biase buat sendiri x menjadi..tpkase beli

    ReplyDelete
  3. walaupun sennag tapi tak pernh buat..hhahaa..tak tau la kalau benda macam sush ni malas betul nak buat

    ReplyDelete
  4. Takziah ya atas kehilangan abang ipar, satu kampung dengan Kak Sue.. Batu Kurau juga. Terima kasih kongsi tips nie lain kali boleh Kak Sue cuba juga.. kami memang kaki laksa..

    ReplyDelete
  5. saya sekarang pakai laksa yang celur je siap..tak pakai ynbg keras dah

    ReplyDelete
  6. Thanks for the tips, later i will try out for my kenduri.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …