Skip to main content

RESEPI ROTI PIZZA MINI YANG SEDAP LEMBUT DAN MUDAH

Hi semua..

Anak-anak saya memang suka roti.Hari-hari kalau tak nak makan nasi pun diaorang ok yang penting kena ada roti. Bekal dan sarapan pun biasanya cuma roti. Sebab tu la saya selalu buat roti. Memang la beli lagi mudah tapi kalau buat sendiri lagi anak-anak suka makan sebab kita boleh letak apa yang anak suka.



Lepas tu kalau buat sendiri boleh buat banyak dan makan banyak. Ibu pun senang hati sebab tak payah masak benda lain. makan roti je la. Tapi kalau beli bukan boleh makan banyak-banyak sebab beli ada had nya.

Sebungkus roti pizza gardiner harganya rm2.35. Ada yang sampai rm3 tau. Bukan besar pun. Panjang dalam kurang 2 jengkal je. Kalau beli 10 dah rm20- 30. Buat sendiri kosnya pun kecik je la. Sebungkus cheese tu boleh pakai banyak kali . Lebih dari 20 biji roti boleh buat.

Kalau nak cheese murah sikit pakai la cheddar yang slice tu. Selalu saya pakai cheese tu je. Sekeping cheese potong 4. Sebab anak-anak saya ni tak suka cheese banyak. Dia suka ada rasa masin2 sikit je. Kalau banyak diaorang muak.






Sebungkus ada 10 keping. Dapat la buat untuk 40 biji roti. Harga sebungkus chedar slice tu dalam rm9.lebih je. Jimat. Nak letak topping cukup la letak sosej. Potong sosej nipis2 sikit. asal ada dah la. Diaorang bukan kkisah pun tebal ke tidak sosej tu. Yang penting ada,

Nak lain sikit boleh letak ayam. Ambik bahagian ayam yang banyak sisi. Cincing ayam halus2 atau kisar je. Lepas tu gaul dengan secubit garam dan lada sulah. Panas kan minyak dan tumis ayam tu sampai dia masak dan sebati dengan rasa lada sulah dan garam.

Nanti nak bakar roti sapu la kuning telur pada roti kemudian sapu sos dan mayonis. Tabur la ayam atau sosej yang kita buat tadi. atas nya kita letak cheese. Bakar dan siap!

Ok. Ni saya sediakan resepi lengkap buat roti mini pizza. Boleh try bila-bila je.

Bahan-Bahan- 

300g tepung gandum
2 sudu besar gula pasir
11g yis mauripan
2 sudu besar susu pekat
2 biji telur gred B
2 sudu besar majerin
300ml air suam

Topping:
sosej / ayam
sos cili/tomato
mayonis
Cheese.

Cara-Caranya:

1- Dalam mangkuk adunan masuk kan tepung dan gula pasir. Kacau sebati dan ketepi kan.

2- Masuk kan telur dan susu pekat dalam air suam. Kacau sampai sebati.

3- Kemudian masuk kan Yis ke dalam bekas campuran telur , susu dan air suam tadi. Biarkan selama 15-20 minit sampai yis kembang .

 4-  Sementara tunggu yis kembang boleh la siapkan bahan-bahan untuk topping mini pizza kita nanti.


  • Potong ayam
  • potong sosej
  • sediakan cheese
  • sos cili/ tomato/mayonis
5- Bila yis dah kembang naik membuak-buak tuang je air yis tadi kedalam Tepung bersama dengan 2 sudu besar majerin.






6- Uli sampai jadi . Uli dan uli..dan uli.. Kalau melekat kat tangan masuk kan tepung sikit-sikit. Uli lagi sampai jadi doh yang cantik.. Lagi lama kita uli lagi lembut roti nya. Sebab tu la orang sanggup beli mesin ntuk uli roti tau.

7- Kemudian rehat kan doh sekejap. Jangan letak dalam peti sejuk oulak. Roti nak rehat sambil mengembang di tempat yang suhu nya sedikit panas. Kalau cuaca panas lagi cepat la doh naik kembang cantik.

8- Bila doh dah naik kembang tumbuk2 sikit doh tu untuk keluarkan angin dia. kemudian uli lagi dalam 5-10 minit.

9- Kemudian boleh bahagi-bahagi kan doh. Buat bulat- bulat dan bahagikan doh. Tengok la boleh dapat berapa biji.

10- Masa ni dah boleh panaskan oven. Suhu 180.

11-  ambil satu doh dan kemudian tekan2 bahagian tengah nya  untuk kita letak topping pizza. 1 cm bahagian tepi tak payah tekan.

12- Sapu kuning telur pada  bahagian tepi pizza yang kita tak tekan tadi.

13- kemudian sapu sos di bahagian tengah nya , Letak ayam atau sosej yang kita dah sediakan  tadi. letak mayonis. dan last sekali telak cheese,

14- Kemudian masuk kan dalam oven, Bakar selama 30 minit dengan suhu 200 . Bergantung pada oven masing2.

15- dah siap boleh makan panas2.

kalau nak lagi mudah moyonis tu masuk kan dalam piping plastik tu je. Nanti picit je sikit . Lagi senang.

Ok tu je..

selamat mencuba dan semoga berjaya.. :)



Comments

  1. seronok bila anak2 suka apa kita msk, sedap lak nengok roti pizza mini nih...

    ReplyDelete
  2. Anak makcik kecik2 dulu pizza topping macam2, dah besar panjang, topping hanya mau sauce, bawang dgn cheese saja

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …