Skip to main content

PROS AND CONS OF LIVING IN A STUDIO UNIT


PROS AND CONS OF LIVING IN A STUDIO UNIT
Are you looking for a property for own stay? Perhaps you could take a look at Equine Park before you decide which property to buy. There are many types of unit for you to choose from, ranging from 1 bedroom unit, to 2 bedrooms unit, 3 bedrooms unit and studio unit. A studio unit is a type of property that allows you to do all your eating, living and sleeping in just one room with no barrier walls. A studio unit is a living unit, or a multipurpose room that contains the bedroom, living room and kitchen in just a single open space. You get to perform all the household tasks easily as everything is in one place. But of course, there will have a separate room with a door for the bathroom. This article will guide you through the pros and cons of living in a studio unit




Pros



1. Easier to clean

One of the biggest advantages of staying in a studio unit is that cleaning will be a breeze, as compared to staying in a bigger unit. Because studio units are often smaller than a one bedroom unit or a two bedroom unit, there is only very little room or space for clutter, therefore, it is so much easier to clean and maintain its cleanliness. With minimal surface area that you need to vacuum and mop, keeping your studio unit clean is not much of a difficult chore.

2. Less furniture, less spending

As the space is already limited, you would not need that much furniture to further furnish your place. Hence, lesser spending. You get to save quite a bit from spending on furniture. You will only need little essential furniture for your place, such as a table and a bed, and you are good to go. This will give you an opportunity to live with less clutter (rubbish), and you get to become a minimalist. Killing two birds with a stone.

3. Lesser expenses

A smaller space means lower cost of utilities, as there is not much area that needs heating or cooling. Instead of having two air conditioners, one would suffice. Less energy is required. For instance, a floor lamp is sufficient to provide light for the entire space of your studio unit. That being said, your electricity consumption will be generally lower, and your electricity bills will be lower.





Cons



1. Limited space

As it is only a studio unit, it definitely is not a good option for any more than two persons. Therefore, couples that plan to expand their family should not go for a studio unit. In addition, some couples prefer to have some alone time although they are staying together. Due to the fact that there is no separation of space between rooms, which also means there is no separation of space for each other, unless one goes to the bathroom. In this case, a studio unit is definitely not suitable for couples that value alone time. A studio unit is more suitable for single adult, or young working adults who prefer staying in a smaller space.

2. Not suitable for socializing 

A studio unit is definitely not suitable for any parties held. A party held in a small studio unit is equivalent to disaster. Your bedroom is your living room, and also your dining room. Imagine the mess that you will end up with after just a meal. Furthermore, your guests might get too comfortable and treat your studio unit as their own, and proceed to sleep on your bed.

3.Pricey

Top range studio units could be very expensive, especially those that come with top quality furnished apartment. This will then be an issue for those who plan to rent or student. You will be surprised to find out that the rental cost for a studio unit might be more expensive than those with one bedroom unit or two bedrooms unit. If money is an issue for you, renting a studio unit will not be a feasible option for you to even consider.

In conclusion, a studio unit is more of a perfect choice for students, single adults, someone who have just moved to a new city for a new job, or couples who have just gotten married. If you love the open concept living space, a studio is the right choice for you. However, if you are slightly claustrophobic, you will then need a bigger space, bigger house. Ultimately, the choice is yours.


Comments

  1. kalau bujang atau yg baru kahwin sesuai jgk, tp tulah terlalu terbuka klu nk ada tamu

    ReplyDelete
  2. studio is not suitable for me who has 2 young children

    ReplyDelete
  3. Suka rmh kecik juga.. Penat nk kemas rmah beso hehe

    ReplyDelete
  4. iols suka tengok deko2 studio unit ni..tapi mmg kalau studio unit ni sesuai yang single

    ReplyDelete
  5. kalau bujang ok la kot.. klu ramai x muat ni.. huhuhu. lgpon senang rumah kecik.. sng nk kemas

    ReplyDelete
  6. Nanti dah kerja memang ni rumah idaman pertama hehe. sebab lebih suka rumah kecik dan tinggi hahah. tapi untuk duduk masa bujang jelah haha

    ReplyDelete
  7. If in the city center is better to live in studio unit because its actually cheaper than big unit, if outskirt then get a bigger unit.

    ReplyDelete
  8. Studio unit okla utk mereka yg bujang dan baru kawin.. Baru nak bina hidup.. Senangbtakyah kemas bbanyak2..hehe..

    ReplyDelete
  9. Cantiknye rumah...kemas tersusun jadi tenang bila berada didalam rumah rasa tak mahu keluar. Walau kecik berbaloi beli zaman la ni sewa pon mahal, kalau beli sendiri puas hati lama2 jd milik kita.

    ReplyDelete
  10. nice sharing... thankz diana..

    ReplyDelete
  11. Dulu tertnya tnya juga, macam mana design umah mcm ni. Rupanya ni la keadaan nya. Cntik. Tp kalau ada tetamu tu rsa xsesuai je pula.

    ReplyDelete
  12. A lot of my MM2H friends are living in studio too. Maybe they ald get used to it in their nation.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …