Skip to main content

ROGOL : SIAPA YANG BERSALAH. WANITA ATAU LELAKI?


Cara berpakaian punca wanita jadi mangsa rogol.

Nak setuju ke tidak korang terpaksa setuju.

"tapi ada perempuan tutup habis semua pun jadi mangsa rogol.."







Ye..sebab lelaki tu dah tengok perempuan yang berpakaian macam telanjang. Tak tahu la dia tengok kat mana. Kat tv ke, kat website ke, kat wasap video ke, kat dalam bas ke, kat tempat kerja ke..

Dia dok tahan2 lama2 tak tertahan jadi yang akan jadi mangsa ialah mana2 perempuan yang sempat dia "sambar".

Sebab tu lah wanita yang tak bersalah pun jadi mangsa kerakusan lelaki tak de moral ni.



Lelaki juga bersalah.. Lelaki salah sebab tak reti nak jaga pandangan.

Kan ke islam dah pesan pada lelaki jaga pandangan. Islam juga pesan pada wanita jaga aurat. Tanggungjawab tak boleh diletak pada satu pihak saja.

Wanita tolong lah bantu lelaki supaya dapat kawal nafsu mereka. Lelaki pula bantu wanita dengan menjaga mata  dan pandangan.

Jangan lah asyik buka website tak senonoh je. Jangan asyik tengok gambar-gambar artis seksi di laman sosial.

Kalau lelaki boleh pesan pada wanita supaya jangan berpakaian menjolok mata, lelaki pun patut tahu yang menonton video tak senonoh pun adalah satu dosa.







Jaga lah diri masing2 dan tahu tanggungjawab sendiri. Korang jangan fikir yang korang pandai jaga diri, tak lalu tempat gelap, ada bodyguard dan ada seni pertahankan diri jadi tak pe untuk korang pakai seksi.

Tindakan korang mungkin akan membuatkan orang lain menjadi mangsa.

Lelaki pula jangan fikir yang ianya tak pe kalau tengok tengok saja .. Tengok gambar dan video artis menari melentik-lentik, tengok video Kak KM, layan video sajat.. Mula-mula mungkin tak rasa apa. Tapi kalau hari-hari tak ke yang bawah tu meronta-ronta minta kebebsan???

Bye..

Comments

  1. Semoga dilindungi dan dijauhi daripada gejala2 negatif ini

    ReplyDelete
  2. semoga generasi kita berada di bawah lindungan Nya... Seram juga nak lepaskan anak anak ke sekolah berasrama macam ni...

    ReplyDelete
  3. nice sharing, sekarang zaman org dh x takot buat dosa, kau ada duit kau ada kuasa..semua bnda boleh beli

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …