Wednesday, 19 June 2019

ROGOL : SIAPA YANG BERSALAH. WANITA ATAU LELAKI?


Cara berpakaian punca wanita jadi mangsa rogol.

Nak setuju ke tidak korang terpaksa setuju.

"tapi ada perempuan tutup habis semua pun jadi mangsa rogol.."







Ye..sebab lelaki tu dah tengok perempuan yang berpakaian macam telanjang. Tak tahu la dia tengok kat mana. Kat tv ke, kat website ke, kat wasap video ke, kat dalam bas ke, kat tempat kerja ke..

Dia dok tahan2 lama2 tak tertahan jadi yang akan jadi mangsa ialah mana2 perempuan yang sempat dia "sambar".

Sebab tu lah wanita yang tak bersalah pun jadi mangsa kerakusan lelaki tak de moral ni.



Lelaki juga bersalah.. Lelaki salah sebab tak reti nak jaga pandangan.

Kan ke islam dah pesan pada lelaki jaga pandangan. Islam juga pesan pada wanita jaga aurat. Tanggungjawab tak boleh diletak pada satu pihak saja.

Wanita tolong lah bantu lelaki supaya dapat kawal nafsu mereka. Lelaki pula bantu wanita dengan menjaga mata  dan pandangan.

Jangan lah asyik buka website tak senonoh je. Jangan asyik tengok gambar-gambar artis seksi di laman sosial.

Kalau lelaki boleh pesan pada wanita supaya jangan berpakaian menjolok mata, lelaki pun patut tahu yang menonton video tak senonoh pun adalah satu dosa.







Jaga lah diri masing2 dan tahu tanggungjawab sendiri. Korang jangan fikir yang korang pandai jaga diri, tak lalu tempat gelap, ada bodyguard dan ada seni pertahankan diri jadi tak pe untuk korang pakai seksi.

Tindakan korang mungkin akan membuatkan orang lain menjadi mangsa.

Lelaki pula jangan fikir yang ianya tak pe kalau tengok tengok saja .. Tengok gambar dan video artis menari melentik-lentik, tengok video Kak KM, layan video sajat.. Mula-mula mungkin tak rasa apa. Tapi kalau hari-hari tak ke yang bawah tu meronta-ronta minta kebebsan???

Bye..

3 comments:

  1. Semoga dilindungi dan dijauhi daripada gejala2 negatif ini

    ReplyDelete
  2. semoga generasi kita berada di bawah lindungan Nya... Seram juga nak lepaskan anak anak ke sekolah berasrama macam ni...

    ReplyDelete
  3. nice sharing, sekarang zaman org dh x takot buat dosa, kau ada duit kau ada kuasa..semua bnda boleh beli

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();