Skip to main content

RESEPI TAUHU BERLAUK AYAM YANG SEDAP DAN MUDAH

Hi semua..

Kakak saya yang no 2 saya panggil kakngah . Dia ni rajin betul memasak. kalau tiap kali balik kampung dia la yang masak. Mungkin sebab dia pandai masak banyak2 jadi tugas memasak tu macam dia yang pegang la. Kami ni kalau masak periuk kecil boleh la..Hahah..

Tahun 2018 lepas abang ipar saya meninggal dia terus balik ke kampung. Duduk dengan mak. jadi dia pegang lesen besar la kat dapur tu. Jangan memandai-mandai kau nak masuk dapur dia. kena bagitau dulu kau nak masak apa. baru boleh masuk. haha,,






Kakngah saya ni sejak duduk kampung dia berniaga benda-benda makanan ni. Kuih raya, laksa, mee kari, .. Sebut je la apa yang korang nak makan , InsyaAllah dia akan buat. Korang siap duit je. Sampai depan rumah dia hantar.

Kemarin nampak dia share gambar Tauhu Berlauk di facebook dia. Terus tanya resepi . Nak copy masuk blog. Heheh.. Masa mula-mula baca resepinya nampak macam mudah tapi tiba-tiba rasa macam susah je. Sebab lepas kukus nak kena goreng pulak.



Saya ni lemah betul kalau masakan yang kena kukus-kukus ni. Dah dapat bayangkan betapa huru hara nya dapur bila masak makanan berkukus nih. leceh la. haha.. Bagi yang suka kukus-kukus ni boleh la cuba.

Korang yang nak try resepi Tauhu Berlauk , ni dia resepi nya..

Bahan-bahan:

1 mangkuk isi ayam
2 bungkus tauhu telur
2 ketul tauhu biasa
2 biji cili merah
1 biji labu bawang besar
1 pokok daun sup
1 pokok daun bawang
1 sudu serbuk lada hitam
1 sudu serbuk lada putih
garam
Serbuk perasa (tak suka tak payah letak)
5 biji telur
mintak untuk menggoreng  (minyak kena banyak)






Cara-Caranya:

Bersihkan ayam dan cincang ayam hingga hancur.

Masuk kan tauhu Tauhu telur dan tauhu biasa ke dalam pengisar. Kisar sampai hancur. Jangan letak air,

hiris daun sup dan daun bawang. Hiris halus.

Bawang besar dan cili besar di cincang halus.



Kemudian masuk kan semua bahan yang dicincang dan dipotong ke dalam tauhu yang dah di kisar tu.

Masuk kan garam , lada hitam dan lada putih. kacau sebati

Panaskan pengukus. Bila pengukus dan panas masuk kan tahu ke dalam acuan dan kukus sampai tauhu masak.



Sejuk kan tauhu yang dah di masak.

Lepas tauhu dah sejuk , tu panaskan minyak dalam kuali.



Pukul telur dan celup Tauhu ke dalam telur. kemudian goreng hingga warna bertukar perang,

Siap untuk dihidangkan.

Korang boleh gantikan ayam dengan daging. Kakngah aku dan anak-anak nya tak boleh makan daging. Nanti kulit jadi gegata jadi dia letak ayam je,






Senang je sebenarnya,Tapi buat dengan malas apa pun tak jadi. bagi korang yang sekitar Beruas boleh la order Tauhu berlauk ni dari kakngah aku. Woowoo... sempat lagi tu promote..haha NI facebook dia - Heryantee 

Selamat mencuba..





Comments

  1. ingat mcm begedil tgk gambo tu rupanya bukan... alahai mmapu tgk jelah...
    bab2 msk kene kukus pastu grg mmg mls lah nk dibuatnya hehehhe

    ReplyDelete
  2. Mmg malas nak kukus kukus ni...nak tunggu air kukus mendidih pun pada saya satu penyiksaan. Hahaha

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …