Skip to main content

RESEPI PANCAKE YANG MUDAH DAN CEPAT DISEDIAKAN UNTUK SARAPAN PAGI.


Hi semua..

Ramai yang tak suka masak sarapan pagi sebab letih dan biasanya tak ramai yang suka sarapan diawal pagi. Paling senang beli je la.



Bukan nya apa, nak masak pagi-pagi tu leceh la.. Dah la nak kena siap cepat-cepat sebab nak pergi kerja atau anak nak ke sekolah. 

Tapi sebenarnya ada banyak sarapan pagi yang boleh disiapkan dengan cepat. Salah satunya ialah Pancake.


Saya punya pancake macam-macam rupa ada. sebab jarang la buat pancake sambil sukat-sukat bahan. Selalunya main letak je.

Sebab tu kadang2 kaler pancake tu sekata. Kadang-kadang tompok2 je. Hahah.. Asalkan jangan lari banyak sangat sukatan nya tu. Nanti tak sedap pulak.




Pancake bukan je mudah dimasak tapi juga sedap dan mengenyang kan. Boleh dimakan dengan berbagai cara, Tapi dirumah saya, Nutella jadi pilihan.



Hari ni saya kongsikan satu resepi pancake yang selalu saya buat untuk sarapan pagi anak-anak. Tak sampai 10 minit untuk siapkan hidangan ni.


Resepi pancake yang mudah dan sedap. hidangan untuk 10 keping (saiz kecil)


Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
1 setengah  cawan susu penuh krim
1 sudu baking powder
2 sudu besar butter
1 biji telur
2 sudu besar gula
sedikit esen vanila





Cara-Caranya:

Masuk kan semua bahan dalam satu bekas. Kemudian pukul sampai bahan sebati dan tak de tepung yang berketul. Saya pakai pakai mixer (pukul lebih dari 3 minit)

Panaskan kuali leper. sapu sedikit butter pada kuali. (guna api kecil)

Bila dah panas senduk kan adunan ke dalam kuali.

Tunggu sampai bahagian atas sedikit berbuih.

kemudian alihkan pancake. Angkat pancake bila kedua-dua belah dah keperang-perangan.


Ulang sampai adunan habis.

Hidangkan bersama jem, marple syrup atau pun nutella. 

selamat mencuba

Comments

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …