Skip to main content

PENGALAMAN PERTAMA KALI DISERANG GEGATA ATAU KELOPAK GARAM

Hi semua..

5 hari  sebelum raya macam mimpi ngeri bila tiba-tiba nak bangun sahur badan jadi gatal2. Sambil panaskan kuah dan nasi terasa macam gatal-gatal je kat betis ni. Tak kan nyamuk banyak sangat kot saya fikir.
Sekali tengok betis bengkak-bengkak macam nyamuk gigit.

Saya perhati je kat dinding ke , kat lantai ke kot-kat ada nyamuk. Macam tak percaya je nyamuk gigit banyak sampai jadi gitu.

Eh!!dah habis sahur pun gatal lagi . Sampai ke siang masih tergaru-garu satu badan pulak. Kulit dah start bengkak sana sini.

Tunjuk kat suami.. Sah!!kena kelopak garam ataupun Gegata






Mula dok fikir apa yang saya makan sampai timbul gegata sedangkan sebelum ni saya tak pernah kena gegata atau kelopak garam ni.

Memang ada makan kepah semalam nya. Tapi sebelum tu pun ada makan juga.Tapi tak jadi Gegata. Tanya pendapat suami.

Katanya "mesti tak tahan dengan bodywash yang baru tu.."

Oh!!betul jugak tu.. Sebelum ni rumah kami ni semua guna LIFEBUOY. Tapi sengaja suami nak tukar selera jadi dia belikan bodywash LUX. 

Lux bau nya lebih kuat dan wangi. Seronok betul guna.Tapi kesan nya azab..hahah. Mula-mula tak mau ke Klinik sebab fikir kalau sapu garam nanti ok lah kot.

Dah lumur garam satu badan pun tak jadi apa. Pakej sekali dengan tak boleh tidur malam.Siang nya suami terus ambik cuti dan pergi klinik Kesihatan. Tak mau pi klinik berbayar sebab nak buat checkup lebih detail.

Terbaca dulu kat post Doktor Khairil Faizie katanya mungkin akan ada pemeriksaan darah. So saya fikir baik ke Klinik kesihatan je.


Pergi klinik check tekanan darah dan pemeriksaan rutin je . Macam pelik pulak bila doktor tu tak tahu apa benda gegata tu. Sebut kelopak garam pun dia tak tahu jugak.

Karang kalau saya sebut Urticaria , doktor terkejut pulak muka kampung² gini pun sebut urticaria..kan??hahha.. 


Yang peliknya masa jumpa doktor tak timbul pulak bengkak² tu. Sebab dalam klinik tu aircond sejuk giler. 

Nasib baik la kat rumah masa bengkak² tu muncul saya ada ambik gambar. Jadi tunjuk le gambar tu kat doktor. Lepas dia tengok baru dia tau apa ke benda gegata tu.

So korang sebelum pi klinik snap dulu gambar gegata kara basa  korang tu ye sebab dia memang pandai menyorok bila kena aircond.


Dapat la 3 ubat ni.. ubat selsema dan gatal² kat atas tu pahit nya ya ampun.  Satu lagi tu ubat asma.   Penting tau ambik dua² ubat ni. Takut sesak nafas je boleh mati tau. 

Dan last tu ubat sapu je. Saya lumur satu badan. Pun gatal lagi. Memang kena juga ambik ubat makan.

Calamine lotion ni kalau korang sapu lepas tu korang sentuh, dia tak melekat pun kat tangan korang. Dia bukan macam bedak sejuk. Korang cuci dengan sabun baru dia hilang. Jadi jangan lah risau ye.

Ubat tu pi mana² bawak la. Nasib baik balik raya kat kampung saya bawak ubat. Raya kedua jam 4 pagi terjaga sebab badan gatal². Rupanya gegata lagi.

Terus bangun makan ubat dan tidur. Bangun pagi hilang terus bengkak² dan gatal².

Kalau jadi gegata terus la ke klinik. Tak payah la amalkan petua sapu garam la, minum madu la, makan benda pelik². Takut jadi lagi teruk. Pergi klinik ambik ubat selesai masalah. 

Bye

Comments

  1. Pernah kena tapi masa kecik dulu la..dh tua ni x pernah kena lagi..

    ReplyDelete
  2. Betul tu, kalau kena gegata pergi je klinik sebab gegata ada banyak jenis, ada tu memudaratkan kita..kalau gegata biasa, makan ubat je terus hilang nanti ...

    ReplyDelete
  3. Tak suka kena gegata. Haha. Kalau dulu kena, mesti arwah atok asapkan satu badan. Haha. Bakar apa benda ntah kasi asap kepul² dan lalukan dkt badan . Lepas tu memang hilang. Hehe Sekaran dah tua, tak pernah kena lagi hehe

    ReplyDelete
  4. Sama anak no 3 saya... a few days before raya tu kena gegata. otw balik pahang elok je...sebab dalam kereta ada air cond. sampai kampung raub..jadi balik. terus gi klinik. ni dah elok...tak tau apa puncanya

    ReplyDelete
  5. anum masa kecik pernah kena terus ke klinik

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …