Thursday, 2 May 2019

BEKERJA ATAU TIDAK TUGAS ISTERI HANYA UNTUK MEMBANTU SUAMI

Hi semua..

Dah hampir 14 tahun saya tinggalkan alam pekerjaan. Kadang-kadang rasa juga sedih sebab tak bekerja. Lagi-lagi cara pemikiran kebanyakan orang ni yang rasa wanita bekerja lebih baik dari yang tak bekerja.



Bila kita tak bekerja orang akan fikir yang kita cuma minta duit suami dan tak bebas nak beli apa yang kita suka. Diaorang rasa kita ada keinginan yang tak mampu kita capai hanya sebab kita tak bekerja.

Dengar pulak suami kita tu cuma kerja kilang, lagi la pandangan diaorang pada kita ni macam "alah..kesian nya hidup dia.."

Hahaha.






Sebenarnya hidup kita ni kalau fikir cakap-cakap orang memang sampai sudah pun kita tak kan bahagia.

Saya ada juga kawan-kawan yang bekerja. Ada juga yang berkongsi kisah sedih jadi wanita bekerja ni.

Orang mula fikir anak mereka tak terurus dan terabai.Kalau orang lain yang cakap macam tu , kita lantak kan je la.Tapi bila yang bercakap tu ada lah orang terdekat, contohnya keluarga mertua, adik beradik atau saudara mara , rasa sedih dan pedih jugak la.

Niat kita nak membantu suami tapi di anggap sebagai wanita yang tak tahu nak jaga rumahtangga.

Dalam dilema betul bila jadi seorang wanita ni. Buat apa pun serba tak kena. Kerja salah, tak kerja pun salah. Yang pastinya kerja atau jadi suri rumah, niat kita tetap satu .Iaitu untuk bantu suami.

Itu lah yang sebenarnya..Tugas isteri sebenarnya ialah membantu suami. jelas yang suami pun bukan sempurna sampaikan perlu wanita sebagi pembantu nya. Jadi ahli keluarga lain sepatutnya faham.

Membantu suami bukan setakat kena memasak atau jadi suri rumah tapi juga boleh bantu dari segi kewangan.

Lagi-lagi kalau keluarga ada bebanan hutang. Suami dan isteri sama-sama cari duit. Kalau tak buat macam tu sampai tua la terbeban dengan hutang.

Bagi isteri yang tak bekerja , bukan nya kami duduk goyang kaki saja dirumah. Kami bantu suami untuk didik anak. Didik tentang solat, tentang moral dan sebagainya.

Ada juga isteri tak bekerja yang sanggup buat kerja sampingan berniaga online. Tu pun salah satu cara untuk bantu suami.

SebagAi suami pulak bila dapat isteri yang bekerja jangan lah tinggi sangat harapan nya tu.

Ada suami yang dapat isteri kerja doktor tapi berharap bila balik kerja dah terhidang makan minum atas meja. Mana mau nye gitu..hahah

Dapat isteri cikgu tapi berharap setiap pagi dapat sarapan sama-sama kat luar. Huh!!cikgu2 start kerja jam 7:30 tau. Tak kan lah dia nak keluar sarapan dengan awak jam 8 pagi.

Jadi kena la faham dan bertolak ansur.



Dapat pulak isteri yang tak bekerja. Dia fikir bila isteri tak kerja ni maknanya isteri tu tak tahu penat lah. Boleh kata semua kerja-kerja rumah isteri yang buat,

Suami balik kerja mandi-solat makan lepas tu tengok tv..goyang2 kaki. Isteri masih di dapur mengemas dan mencuci.






Suami kena ada rasa simpati pada isteri.Tak salah pun kalau suami anggap isterinya wanita yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Tak de wanita yang kecik hati kalau ada lelaki anggap mereka insan yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Lagi la wanita suka sebab ada lelaki yang betul-betul boleh lindungi mereka.

Bye! :)

1 comment:

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();