Friday, 10 May 2019

SEDAPNYA SUARA ALIF SATAR - "SESUNGGUHNYA " DUET BERSAMA RAIHAN DAPAT PUJIAN RAMAI

Hi Semua..



Awal tahun 2019  satu video Alif Satar Ft Kumpulan Raihan menyanyikan lagu Sesungguhnya dimuat naik di Instagram Alif Satar. Lagu tu memang sedap dan ramai peminatnya masa saya belasan tahun dulu.

Lagu tu memang menenangkan dan mengusik perasaan,





Selepas video duet tersebut di muat naik ke instagram Alif Satar ramai yang memuji vokal Alif malah isterinya sendiri mengharapkan Alif menyanyikan lebih banyak lagu-lagu nasyid.

Minggu lepas, dalam rancangan MELETOP di Astro Ria, Raihan ada mengumumkan akan berduet dengan Alif Satar. Saya memang agak mesti diaorang akan pilih lagu Sesungguhnya ni.

Semalam video duet Alif Satar dan Raihan dah ada di Youtube. Memang ramai yang tertunggu-tunggu rupanya. Dalam sehari je video tersebut dah mencapai  227538 jumlah tontonan. Malah alif Satar juga trending di twitter.



Tahniah Alif Satar.

Vokal alif mendapat pujian ramai sebab berjaya membawa lagu tersebut dengan baik. Selalunya kalau artis remake lagu orang ni mesti dia akan ubah sikit . Tapi lagu Sesungguhnya ni tak diubah pun melodi nya. Cuma susunan muzik tu ada beza dengan yang dulu.\

Mungkin nak nampakkan  ianya lebih segar tapi dalam masa yang sama kita boleh nyanyi sama-sama jugak. Saya kurang suka lagu remake lepas tu ubah sampai kita yang minat lagu tu tak dapat nak nyanyi sama sebab melodi nya diubah.





Jom dengar Vokal Mantap Raihan dan Alif Satar . Nyanyi sama-sama jom..

 LIRIK LAGU SESUNGGUHNYA - RAIHAN FT ALIF SATAR

Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau kukutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu takkan ber bunga

Kucuba menghulurkan
Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri

Kucuba menyiramnya
Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kauthar

Sesungguhnya walau kukutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu takakan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga kutahu
Syukurku hanyalah milik Mu

Composed by Nazrie Johanie
Lyrics by Nazrie Johanie


Thursday, 9 May 2019

Suami Nak Isteri Hamil Cepat, Isteri carikan Calon Untuk Suami? [Kisah Benar]

Saya perasan banyak betul trafik masuk untuk baca artikel Mengandung lepas berurut yang Dhia tulis kat blog Magicalips tu. Dalam tu si Dhia tulis panjang lebar la petua nak cepat hamil untuk pasangan yang dah lama menanti cahaya mata.

Ok jangan keliru.

Saya Adzril dari blog adzril.com yang selalu kongsi pasal percutian ke Sabah dan simkad Onexox.
Perasaan gembira dapat zuriat patut dirasai oleh semua orang.

Tuesday, 7 May 2019

RESEPI AIR BUAH CAMPURAN VIRAL YANG SEDAP DAN MUDAH

Hi korang..



Bulan-bulan puasa ni kalau berbuka dengan air buah memang nikmat nya Ya Allah.. Bila ada air buah  campuran ni kurang la sikit kita makan benda-benda lain yang berat.

Saya pun esok nak kena beli buah jugak la.Sebab hari ni macam terlajak makan nasi je. Kalau ada buah tak la makan nasik sangat..kan?





Saya ada terjumpa resepi Air Buah Campuran yang dikongsi oleh Saudara Zaky Mat Ali di facebook nya. Nampak sedap betul air buah campuran ni.

Dengan kaler2 yang menarik mesti akan buat orang terkam air ni dulu bila nak buka puasa.

Perkongsian Saudara Zaky Mat Ali ni telah mendapat perhatian dari warga net dengan hampir 1.5k komen dan 10k perkongsian.

Jom kita tengok cemana cara buat Air buah Campuran ni.



Bahan-bahan nya:

- Satu tin susu sejat
- Setengah tin susu pekat
- Satu tin buah laici
- Satu biji buah naga
- Dua biji buah manga
- Cincau
- Ais

Cara-Caranya:

Susu pekat dibancuh bersama 2 cawan air panas.
Kemudian tambah lagi dua cawan air.
Campur semua bahan dan kacau.






Tada.... Gini lah rupanya bila dah siap.. Dah macam air bunga pun ada nih.. 
Kalau nak lagi sedap boleh letak buah-buah lain jugak ni.\Contohnya macam tembikai merah atau pun tembikai susu.

macam anak-anak saya ni kurang suka cincau.Jadi boleh la ganti dengan tembikai.




Nampak sedap kan??tambah pulak ada susu tu.. Kalau letak kurma pun ok rasanya.

Jom la kita try buat nanti..

Sumber: Facebook Zaky Mat Ali


MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..





Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan senang nak terlena.

Sebelum bulan puasa ni waktu tidur dia malam je. Siang-siang tak de dia nak tidur walaupun sekejap.

Jam 6 lebih nampak macam dia boleh teruskan berpuasa. Tak de dah merungut ke apa.Lagipun masa tu kakaknya dah balik tuisyen.

Jadi tak mungkin la dia akan mengalah dengan makan depan kakak. Dia ni ego tau. Lelaki sangat!!hahah..






Bila dia dah berpuasa ni nampaknya kena lah buat masak lemak cili padi. Itu je kuah yang buat dia nak makan nasik. Kalau tak de masak lemak kuning ni memang berlapar pun dia sanggup.

Masa buka Puasa Alhamdulillah habis sepinggan nasik. Sebiji kuih dan secawan milo suam pakej dengan mengamuk sebab kakak mengadu dia suka merapu.



Meriah la puasa tahun ni dengan bertambahnya ahli yang berpuasa sama. Tahun2 lepas dia puasa tak puasa je.. Bila time orang buka puasa dia kena duduk kat ruang tamu sana .

Sekarang dah puasa boleh makan sekali. bertambah kecoh. Allahu.. Anak-anak ni time diaorang kecik ni la kita nak hadap peranagi macam ni..

Dah besar nanti perangainya lain pulak.

Monday, 6 May 2019

KUATKAH KITA UNTUK MENERIMA KEBENARAN

Hi semua..



Sesiapa pun mesti lebih suka kan perkara yang menarik dan mengembirakan lagi-lagi jika perkara tu berkaitan tentang diri sendiri.

Tak de orang yang suka dengar cerita buruk dirinya sendiri walaupun perkara tersebut adalah kebenaran dan patut kita terima.





Tak banyak, sikit mesti ada rasa kecewa dan marah. Tapi kalau bercerita tentang orang lain kita tak kisah pun nak berterus terang sampai tak sedar kebenaran yang kita luahkan tu telah menyakiti hati orang lain.

Kita akan paksa orang untuk terima pandangan kita tanpa kita tahu sama ada orang tersebut dah berusaha atau pun tidak untuk memperbaiki kelemahan dirinya.

Saya sendiri pun susah nak terima cakap buruk orang pada saya. Bukan sebab saya tak mengakui nya tapi cara orang menyampaikan tu kena la lebih berhati-hati dan menjaga perasaan saya.

Ada orang rasa dia cakap lembut dah tapi bunyi nya tu macam sindiran yang tajam. Siapa2 pun tak kan boleh terima.Kan?

Tapi saya susah nak beri pendapat tentang orang itu ini. Nampak je saya ni macam jenis cakap lepas tapi sebenarnya tak pun. hahah

Lain la kalau orang tu sendiri minta pandangan saya. Sejujurnya saya kan berterus terang akan apa yang saya lihat padanya. Kalau tak minta, saya diam kan je.





Cuma, bila orang bagi pendapat tentang saya tanpa diminta, saya rasa orang itu juga akan lebih terbuka jika saya pun bagi pendapat saya tentang dirinya.

Jangan lah kecil hati pulak. Kita sama-sama boleh saling menegur. :)

Yang selalu terjadi , kalau kita bagitau kebenaran tentang diri dia pulak, dia kata kita dengki kat dia. Dia kata kita tak boleh terima pendapat dia.

Padahal kita nak sama-sama berubah kearah kebaikan.

Ni jenis orang yang nampak keburukan dalam diri orang lain je..Diri dia, dia rasa betul dan benar selemanya.

Selalunya saya malas nak layan orang macam ni sebab dia susah nak berubah.

Tak kuasa aku!!!

Saturday, 4 May 2019

PERSEDIAAN MIKHAIL DAN MAISARA UNTUK MENGHADAPI PUASA RAMADHAN 2019

Hi Semua..



Oleh sebab lusa kita dah puasa jadi saya nak cerita sikit tentang anak-anak saya yang bakal berpuasa isnin ni. Anak ada dua je jadi cerita tak panjang mana pun.

Kalau anak 5 mungkin cerita ni 3 hari 3 malam baru habis baca..Haha.

Si kakak bukan puasa pertama kali.Dia dah umur 12. Jadi tak de masalah bab puasa ni. Lagipun sebelum ni pun dia ada buat puasa sunat dan ganti .

Cuma anak kedua saya ni je yang akan mula berpuasa tahun ni. Minggu lepas dia balik sekolah dan bagitau yang cikgu Ameera suruh puasa.

Nasib baik ada cikgu pesan. Kalau saya yang pesan suruh puasa mesti dia malas nak ikut, Terima kasih cikgu!hahah.

Oleh sebab tahun ni cuaca panas terik jadi saya ambil tindakan awal dengan melatih anak-anak tahan makan dan minum. Sejak bulan lepas dah latih kalau setakat lapar sikit-sikit tak payah la makan.

Tunggu perut betul-betul lapar baru makan. Si kakak sejak ada tuisyen memang makan tengahari agak lewat.Jam 4 atau 5 petang baru dia makan.





Si adik pulak memang bukan kaki makan, jadi tak de masalah kat situ. Cuma dia kuat minum air je. Lepas tu kejap-kejap nak mandi. Mandi pulak lama sebab mandi dengan bayblade. Hahah..

Saya nak kena tegas sikit la kali ni. Siang kena pastikan tak de sebutir makanan pun kat dapur.

Saya juga tak biasa janjikan ganjaran kat anak-anak bila diaorang berpuasa. Saya tekan kan tentang kebaikan-kebaikan berpuasa je dkat diaorang ni.

Kat kakak tu setiap tahun dia berpuasa tak de upah dan tak de hadiah untuk dia.Tapi dia berpuasa juga. Paling "jahat" saya cuma kata. "tak puasa tak boleh raya.." atau pun.. "Malu sikit kat kawan2 lain yang berpuasa"

Ini pun dah cukup untuk dia berpuasa lengkap.





Si adik ni pun saya guna cara yang sama.Tak de upah dan ganjaran hadiah kalau berpuasa. Tapi saya nak tekan kan pasal kebaikan berpuasa dan apa tujuan kita berpuasa.

Adik ni agak susah nak dengar cakap..hahah .. Jadi kali ni mungkin mencabar sikit la tugas saya nak suruh dia puasa.

Harap-harap bermula isnin ni anak-anak berjaya berpuasa dengan cemerlang.

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA

Hi semua...

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA Tak sabar rasanya nak menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak. Ada beberapa hari sahaja lagi ni.Mesti dah ada yang memastikan bekalan makanan sepanjang Ramadhan ni lengkap dan salah satunya yang perlu ada ialah Kurma.



 Rasullullah sendiri berbuka dengan makan kurma . kemudian Baginda akan bersolat Maghrib. Kalau tak de kurma cukup dengan air sejuk sahaja.

Tapi kita zaman sekarang kalau berbuka puasa tu kurma semata-mata jadi perhiasan diatas meja sahaja. Mana tak nya , mata ni dah fokus pada air katira, air buah, kuih muih dan sebagainya. Nanti dah kemas meja baru teringat.."..Alaah..lupa nak makan Kurma." Itu biasa sangat jadi pada
saya..hahahah





Tahun ni saya dah berazam nak berbuka dengan kurma dan seteguk air sejuk sahaja. Bukan sahaja nak mengikut sunnah nabi tapi demi kesihatan jugak.Setahun perut ni disumbat dengan macam-macam makanan sampai jadi kembang dah ni.hahaha..

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA


Kurma ada banyak khasiatnya.Sebab itu lah ianya disarankan untuk kita makan kurma terutamanya selepas seharian berpuasa . Mengikut kajian Kurma sangat kaya dengan glukosa . ianya mampu menggantikan tenaga yang berkurangan.

Ketika berpuasa   tubuh akan memproses zat gula yang tersimpan di dalam sel tubuh di waktu siang. Namun ketika  hampir menjelang maghrib, tubuh akan mengalami penurunan kadar gula dalam darah . Sebab itu lah ketika berbuka puasa penting untuk mengambil makanan manis yang cepat diproses oleh tubuh menjadi zat gula. Makanan manis yang cepat prosesnya tersebut adalah kurma.






Kurma juga sangat bagus untuk pencernaan. Tidak kira kurma kering atau basah  , berbuka dengan kurma akan menyihatkan sistem pencernaan kita. Ianya juga mampu mengelak kan kita dari mengalami pening dan muntah-muntah.

Disebab kan kurma di pasaran negara kita ni adalah kurma yang di import jadi kena la hati-hati dalam memilih Kurma.Kalau tahun2 lepas heboh kisah Kurma yang ada telur lipas, ada semut, ada serangga bersarang , harap-harapnya tahun ni akan buat kita lebih berhati-hati dalam memilih kurma.

Kebanyakan kurma kering memang akan ada masalah macam ni.Lain la kalau kurma yang dah di sira dengan air gula tu.Biasanya kurma tu memang tak de masalah serangga ni.

Kurma-kurma tu ambil masa berbulan-bulan untuk sampai kepada kita dah tentu lah ada yang dalam keadaan tak elok.

Korang dah beli kurma??


sekian..




Friday, 3 May 2019

PEADOFILIA : ANGGOTA TENTERA CULIK DAN ROGOL MURID SEKOLAH RENDAH

Hi semua..

Seram rasa bila setiap kali terbaca berita tentang Paedofilia. Anak-anak kecil kita tak selamat bila paedofilia ada dikalangan kita. Bukan mudah nak kenal pasti mereka ni. Susah nak kenalpasti dengan mata kasar.



Sebab tu berhati-hati lah dengan orang sekeliling yang melayan anak kita dengan baik. Kalau boleh biarlah anak-anak tu ada depan mata kita setiap kali mereka bersama orang lain. Jangan terlalu mudah mempercayai orang.  Jangan berikan keizinan kalau orang tu nak bawa anak kita kemana-mana.

Ada satu kes Paedofilia yang saya nak kongsikan pada korang. Kes ni sedang hangat diperkatakan di Indonesia. Paedofil yang berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa Indonesia ini sebenarnya adalah salah seorang Anggota Tentara Indonesia.

Lebih menakutkan apabila dia juga didakwa menggunakan ilmu hitam.



Adrianus Pattian merupakan anggota tentera Indonesia (TNI) yang berasal dari Ambon, Maluku.  Adrianus kini telah dipecat dari jabatannya. Pemecatan dilakukan sejurus dia dikesan melakukan paedofil.

Adrianus, melakukan jenayah dengan menculik dan memperkosa beberapa orang murid-murid sekolah rendah (SD) di Kendari, Sulawesi Tenggara







Sejak 29 April, surat pemecatannya terus dikeluarkan oleh Korem 143 Halu Oleo. Pemecatan dilakukan dengan tidak hormat atau PTDH (Pemberhentian Tidak Dengan Hormat).

Pada 27 April sewaktu dia melakukan perbuatan terkutuknya itu, dia masih berstatus anggota TNI
berpangkat Prajurit dua (Prada) sebelum dipecat. Dia mula menganggotai TNI pada tahun 2011 dan bertugas di Yonif 725 Woroagi.

Adrianus mula menjadi buronan apabila kerja jahatnya di kesan pihak polis. Dia bersembunyi di bilik-bilik sewa selama seminggu. Namun dia dapat dikesan dengan maklumat orang awam.



1-5-2019- Berpuluh-puluh anggota polis dan TNI kemudiannya mengepung bangunan tempat dimana dia bersembunyi. Orang awam mendakwa sempat melihat Adrianus dikawasan tersebut sejak subuh.

Tidak lama kemudian kedengaran suara orang berteriak dari belakang bilik kediaman itu.  Polis menemui Adrianus bersembunyi di bawah kolong rumah salah seorang penduduk di Lorong 55  Kelurahan Wawowanggu Kecamatan Kadia, Kota Kendari.

Ketika ditemui Adrianus Pattian dalam keadaan meniarap di tanah dan menutup kepalanya. Adrianus sempat berusaha menyembunyikan kepalanya dengan baju t-shirt.



Dengan penahan Adrianus Pattian  akan terungkaplah kejahatan dan jenayah seksual kanak-kanak yang pasti akan memeranjatkan seluruh masyarat dunia. Pasti ianya akan didedahkan oleh media dalam sedikit masa lagi.

Setakat ini polis masih mengumpul bukti jenayah-jenayah seksual yang dilakukan oleh Adrianus Pattian.



Adrianus Pattian kini berada di Rumah Tahanan Militer (RTM) di Jalan Garuda, Makassar, Sulawesi Selatan.


HOW TO ATTRACT MILLENNIALS ON PROPERTY



Millennials are those who born between the year of early 1980s and mid-1990s. Younger millennials have recently entered the working world. Millennials are a tough crowd to serve when it comes to the property market. According to a current research, 63% of those born during the 1980s and 1990s are still living with their parents; out of those who have  moved out, over 60% are simply renting instead of purchasing a home of their own. The most important feature of a home they are looking for are the one that ease them by having public transportation nearby such as Boon Keng MRT which is convenient to office goers. Millennials now comprise roughly a quarter of the total workforce in the Asia Pacific region, and they are quickly forming a strong source of spending power. Millennials’ purchasing power will soon go beyond every other generation, so what are the key factors that influence their purchasing decisions and how to attract them on property?

1. Location

The location has at all times been important in the real estate industry, and for most millennials, the ideal location for a home is close to a town area where they may have easy access to services and amenities such as shopping, clinics, hospitals, public transportation, and movie theatres. Office goers may not want to travel long distances for work or for leisure. However, millennials with children may prefer someplace more open and residential.

2. Tech savvy
Millennials look for a place to buy or rent with just a few clicks, and similarly, you should advertise your property with just a few clicks. Upload one or two pictures, and you are open for business. Tech-savvy here also means that millennials breathe, eat, and sleep with the internet. 







3. Branding priority

Research has shown that millennials are definitely brand-conscious, but they only care about certain kinds of brands that help them characterize who they are. Millennial consumers were asked if they market themselves on social media and consider themselves to be a brand. A quarter of them said yes. Therefore, millennials are very attentive of their social status. Therefore, brands that can help them with their status will do well. In other words, investors who purchase properties at strategic locations with equally good brand names or signature addresses will gain a competitive advantage when it comes to attracting millennials.

4. Carefree

Most millennials nowadays tend to work for long hours and are extremely money conscious, which is the reason they prefer homes that require little maintenance and little care. Having low maintenance features and fittings such as floors made of faux wood and granite countertops in the kitchen are looked upon as positives by millennials. Today’s millennials do not want to spend their leisure time doing household chores. On the other hand, they would go on a nature hike. This carefree mentality has birthed many popular on-demand services, ranging from car-share initiatives to food delivery subscriptions. Millennials simply prefer to maintain a daily life with as little stress as possible. They hate wasting their limited time.

5. Eco friendly home

We live in an age of technology where almost everyone has a mobile device and going wireless has become the norm. Today’s buyers want their homes to be technologically fitted, with wifi capabilities and a fast internet connection. But that is not all, millennials are also adopting a more sustainable and healthy lifestyle and will hence be looking for homes with energy efficient systems, good waste management and use of recyclable materials to reduce their carbon footprint. Eco-friendly homes can help you save time and money as the materials used are easily accessible. Many builders are able to buy the materials locally, which can save time and reduce the carbon footprint by minimising the distance they need to be shipped. Property development with a green footprint will certainly be a popular draw with this group of people.


Millennials’ purchasing power will soon beat every other generation, yet the key factors that influence their purchasing decisions are sometimes a mystery to marketers and service providers. Homeowners who are looking for tenants are also considered as service providers and marketers. Therefore, it pays to know the key factors and more, importantly, act upon them.




Thursday, 2 May 2019

MAJLIS PERKAHWINAN RAJA THAILAND DENGAN BEKAS PENGAWAL PERIBADI



BANGKOK, 2 Mei (Reuters) -Maharaja Thailand Vajiralongkorn melangsungkan perkahwinan dalam satu upacara di Bangkok. Upacara perkahwinan berlangsung pada minggu lalu.

Raja yang berusia 66 tahun ini berkahwin dengan timbalan komander unit pengawal peribadinya pada hari Rabu dalam satu upacara yang dianggap kejutan.

Perkahwinan ini memberikan gelaranRatu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya kepada beliau



Berikut adalah beberapa fakta tentang ratu Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya 

-Berusia 40 tahun

- Beliau dilahirkan pada 3 Jun 1978, dikenali sebagai Suthida Tidjai.





- Beliau lulus dari Assumption University, sebuah universiti swasta di Bangkok, dengan ijazah sarjana muda dalam bidang komunikasi pada tahun 2000, - Sumber: akhbar Thai Rath.

- Beliau bekerja sebagai atendan penerbangan di Thai Airways sebelum menyertai unit perlindungan Putera Mahkota Vajiralongkorn.




-Mengkritik atau menghina raja dan permaisuri adalah satu jenayah di bawah undang-undang Thailand, yang membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun. Raja, ratu, pewaris takhta dan bupati diliputi oleh undang-undang.

- Beliau telah memegang pangkat jeneral di Royal Thai Army sebelum berkahwin.  Dinaikkan pangkat pada bulan Disember 2016 oleh Raja Vajiralongkorn sejurus selepas Raja Vajiralongkorn mengambilalih takhta setelah kematian bapanya, Raja Bhumibol Adulyadej.





- Sebelum berkahwin, dia adalah timbalan komander Rejimen Pengawal di Raja. Raja sendiri adalah panglima unit, dan ketika pertama kali dilantik sebagai pegawai khusus Rejimen Pengawal Putera Mahkota pada tahun 2013.

- Dia mula menampilkan diri di Royal News dalam satu segmen mengenai keluarga di Raja yang disiarkan di semua saluran televisyen Thailand, pada hari Rabu, selepas perkahwinannya.




- Majlis perkahwinan itu mengejutkan ramai orang di Thailand kerana pihak istana tidak pernah
mengakui hubungan peribadi antara beliau dan Raja Vajiralongkorn, yang sebelum ini telah berkahwin dan bercerai tiga kali.

- Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya telah dianugerahkan kepujian diraja. Yang pertama pada tahun 2012 apabila Raja Bhumibol menganugerahkannya Order of the Gajah Putih atas "kejujuran, kesetiaan dan tanggungjawab ... dedikasi dan pengorbanan" ketika berkhidmat pada Putera Vajiralongkorn pada waktu itu. Keputusan kerajaan itu menamakannya sebagai Leftenan Kolonel Suthida Vajiralongkorn.





- Dalam satu majlis penobatan pada hujung minggu ini , raja akan memberikan pengantin barunya  dengan gelaran baru. Ianya dalah satu tradisi untuk raja baru memberikan gelaran baru kepada ahli keluarga.

Sumber: dailymail




BEKERJA ATAU TIDAK TUGAS ISTERI HANYA UNTUK MEMBANTU SUAMI

Hi semua..

Dah hampir 14 tahun saya tinggalkan alam pekerjaan. Kadang-kadang rasa juga sedih sebab tak bekerja. Lagi-lagi cara pemikiran kebanyakan orang ni yang rasa wanita bekerja lebih baik dari yang tak bekerja.



Bila kita tak bekerja orang akan fikir yang kita cuma minta duit suami dan tak bebas nak beli apa yang kita suka. Diaorang rasa kita ada keinginan yang tak mampu kita capai hanya sebab kita tak bekerja.

Dengar pulak suami kita tu cuma kerja kilang, lagi la pandangan diaorang pada kita ni macam "alah..kesian nya hidup dia.."

Hahaha.






Sebenarnya hidup kita ni kalau fikir cakap-cakap orang memang sampai sudah pun kita tak kan bahagia.

Saya ada juga kawan-kawan yang bekerja. Ada juga yang berkongsi kisah sedih jadi wanita bekerja ni.

Orang mula fikir anak mereka tak terurus dan terabai.Kalau orang lain yang cakap macam tu , kita lantak kan je la.Tapi bila yang bercakap tu ada lah orang terdekat, contohnya keluarga mertua, adik beradik atau saudara mara , rasa sedih dan pedih jugak la.

Niat kita nak membantu suami tapi di anggap sebagai wanita yang tak tahu nak jaga rumahtangga.

Dalam dilema betul bila jadi seorang wanita ni. Buat apa pun serba tak kena. Kerja salah, tak kerja pun salah. Yang pastinya kerja atau jadi suri rumah, niat kita tetap satu .Iaitu untuk bantu suami.

Itu lah yang sebenarnya..Tugas isteri sebenarnya ialah membantu suami. jelas yang suami pun bukan sempurna sampaikan perlu wanita sebagi pembantu nya. Jadi ahli keluarga lain sepatutnya faham.

Membantu suami bukan setakat kena memasak atau jadi suri rumah tapi juga boleh bantu dari segi kewangan.

Lagi-lagi kalau keluarga ada bebanan hutang. Suami dan isteri sama-sama cari duit. Kalau tak buat macam tu sampai tua la terbeban dengan hutang.

Bagi isteri yang tak bekerja , bukan nya kami duduk goyang kaki saja dirumah. Kami bantu suami untuk didik anak. Didik tentang solat, tentang moral dan sebagainya.

Ada juga isteri tak bekerja yang sanggup buat kerja sampingan berniaga online. Tu pun salah satu cara untuk bantu suami.

SebagAi suami pulak bila dapat isteri yang bekerja jangan lah tinggi sangat harapan nya tu.

Ada suami yang dapat isteri kerja doktor tapi berharap bila balik kerja dah terhidang makan minum atas meja. Mana mau nye gitu..hahah

Dapat isteri cikgu tapi berharap setiap pagi dapat sarapan sama-sama kat luar. Huh!!cikgu2 start kerja jam 7:30 tau. Tak kan lah dia nak keluar sarapan dengan awak jam 8 pagi.

Jadi kena la faham dan bertolak ansur.



Dapat pulak isteri yang tak bekerja. Dia fikir bila isteri tak kerja ni maknanya isteri tu tak tahu penat lah. Boleh kata semua kerja-kerja rumah isteri yang buat,

Suami balik kerja mandi-solat makan lepas tu tengok tv..goyang2 kaki. Isteri masih di dapur mengemas dan mencuci.






Suami kena ada rasa simpati pada isteri.Tak salah pun kalau suami anggap isterinya wanita yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Tak de wanita yang kecik hati kalau ada lelaki anggap mereka insan yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Lagi la wanita suka sebab ada lelaki yang betul-betul boleh lindungi mereka.

Bye! :)