Tuesday, 2 April 2019

LELAKI INI TAK PERNAH POTONG RAMBUT SEJAK 54 TAHUN LALU

Pengguna media sosial di China mencadangkan agar seorang lelaki berusia 77 tahun untuk memohon Rekod Guinness selepas gambar-gambar dan video rambutnya sepanjang 5.5 meter menjadi viral di sosial media. Lelaki itu, yang memelihara rambutnya dengan membalutnya dengan kain mendakwa dia tidak pernah memotong rambut sejak dari lebih 54 tahun.



Lelaki yang berusia 77 tahun itu menjadi viral di media sosial China selepas anak perempuannya menemaninya  ke salon rambut di Leshan, Wilayah Sichuan, China Selatan, untuk mencuci rambutnya.

Dia merakam video pekerja salon rambut yang membuka kain balutan rambut, mencuci dan kemudian nya mengeringkan rambut bapanya.






Proses mencuci dan mengeringkan rambut lelaki tersebut mengambil masa selama tiga jam dan  memerlukan bantuan tiga orang untuk disiapkan.

Anak lelaki tersebut kemudian nya memuat naik video tersebut di sosial media dan mendapat lebih 1.5 juta tontonan dalam hanya beberapa hari.

Pengguna sosial media mula mendesak lelaki itu untuk memohon Rekod Guinness namun lelaki tersebut memberi alasan dia menyimpan rambut bukan lah untuk mendapat kemasyuran ataupun pengiktirafan.





Ketika Ake Yizheng berumur 23 tahun,dia mula menyimpan rambutnya dan merasakan tindakan nya itu membuatkan ahli keluarganya sihat. Sejak dari itu dia tidak pernah memotong rambutnya.

Pada penghujung tahun 1970-an pernah seseorang menawarkan untuk membayar 3,800 yuan ($ 570) untuk rambutnya, tetapi dia enggan menerima tawaran tersebut, kerana kesihatan keluarganya lebih penting daripada wang.

Walaupun menguruskan rambut nya itu sesuatu yang bukan mudah, terutamanya jika dia ingin keluar rumah, Ake berkata dia telah terbiasa dengan keadaan tersebut dan enggan memotong rambutnya

"Dia sudah biasa dengan rambutnya yang panjang dan ia tidak pernah merasa tidak selesa,  Dia pergi ke kedai gunting hanya untuk mencuci dan merapikan rambutnya sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Ia mengambil masa dua hingga tiga orang pembantu dan mengambil masa selama tiga jam untuk menyelesaikan tugas itu. " kata lelaki menantu lelaki itu.






Video viral yang memaparkan cucu-cucu Ake yang melepaskan rambut nya  dan memanjangkannya hingga lebih dari 5.5 meter telah mendapat berbagai reaksi pengguna dalam talian.

Walaupun ada yang kagum dan terinspirasi dengan semangat Ake namun ada juga yang merasakan  rambut nya itu  menjijikkan dan mendesaknya untuk memotong rambut.

2 comments:

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();