Monday, 11 February 2019

MUNGKIN INI YANG ORANG SEBUT SEBAGAI "FIKIR POSITIF", ATAU KAH INI SIKAP "PANDANG RINGAN" ?.

Hi semua..



Apa korang akan buat bila tiba-tiba korang di fitnah? Tak kisah la fitnah membabitkan apa tapi tahu tak tindakan korang dalam menghadapi situasi tersebut memberi kesan pada kehidupan korang...

Macam tu juga bila korang berdepan dengan masalah lain. Apa juga tindakan akan mempengaruhi aktiviti harian korang.

Ada orang kata saya nampak macam tak de masalah. Sebenarnya saya bukan tak de masalah tadi saya selalu biarkan saja masalah tu pergi dengan sendiri.






Memang masa awal-awalnya masalah membuatkan saya tak lena tidur. Tapi bila saya rasakan setiap jalan yang saya ambil temui jalan buntu saya akan biarkan saja masalah tu selesai dengan sendiri. Saya sedar itu bukan masanya lagi untuk saya berjuang habis-habisan.

Saya serahkan pada Allah dan itu buat saya rasa separuh bebanan akan hilang.

Saya pun macam orang lain, ada masalah keluarga, ada masalah kewangan , ada masalah anak-anak dan sesekali ada masalah kesihatan.. Sama je macam orang lain. Tapi saya tahu walaupun macam tu saya berhak memilih untuk bahagia.

Saya tak tahu kalau ini yang orang sebutkan sebagai "fikir positif" atau mungkin juga tindakan saya ni dianggap sebagai "pandang ringan" tapi sekian lama cara ni buat saya lebih gembira dengan kehidupan saya sekarang berbanding dengan yang dulu.





Dulu saya selalu rasa orang sekeliling macam musuh saya. Bila saya ada salah faham dengan orang lain mula la nak berbalah, perang mulut dan sebagainya.

Tapi sekarang tak lagi.. Saya pilih untuk menjauhkan diri, diam dan bertenang,. Tak guna saya berperang mulut kalau saya sendiri tahu orang tu pun tak nak mengalah.

Lagi memburuk kan keadaan je..

Bye..

3 comments:

  1. kesabaran dan serahkan kepada allah

    ReplyDelete
  2. Hi ;-)
    Samalah pendekatan kita Mrs. A pun macam tu juga tak layan sangat masalah walaupun ada jer... masalah.

    ReplyDelete
  3. TAK PYH TERLALU FIKIRKAN MSLH..PANDAI DIA DATANG PANDAI DIA PERGI

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();