Skip to main content

9 CARA PALING BERKESAN UNTUK HILANGKAN MASALAH NAFAS BERBAU




Lebih daripada 80 juta orang mengalami halitosis kronik, atau nafas berbau. Dalam kebanyakan kes ia berasal dari gusi dan lidah.

Nafas yang berbau adalah perkara yang sangat memalukan, tetapi keadaan ini biasanya  ada cara tertentu yang mampu  anda lakukan  untuk mencegahnya. Dengan tips dan cara yang saya kongsikan ini  pasti dapat  membantu mengatasi masalah nafas berbau serta menjaga mulut anda sihat setiap hari.





1. Berus gigi dua kali sehari
Berus gigi anda dua hingga tiga minit sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk mengeluarkan serpihan plak dan makanan. Ia sangat penting untuk memberus gigi sebelum tidur. Anda mungkin boleh  mencuba tips tambahan ini:  berus gigi anda dengan baking soda untuk mengurangkan keasidan di dalam mulut dan menjadikannya sukar bagi bakteria yang menyebabkan nafas berbau.

2. Floss setiap hari
Flossing akan menghilangkan sisa-sisa makanan di antara gigi yang berus gigi anda tidak dapat jangkau. Sekiranya serpihan makanan tidak dibuang, bakteria akan mula memakannya, menyebabkan nafas anda berbau.

3. Berus atau gosok lidah anda
Untuk membuang apa-apa sisa  yang mungkin menebal di bahagian lidah tidak lah sesukar mana. Anda boleh mendapatkan alat untuk mengikis permukaan lidah dengan kos yang rendah.Alat ini ada dijual di farmasi dan kedai2 biasa ,Sekiranya anda tidak mempunyai pengikis lidah, anda boleh menggunakan berus gigi untuk menghilangkan.

4. Gunakan Mouthwash
Perlu diingat bahawa masalah gigi adalah punca bau mulut yang kronik, Menggunakan Mout rinse /mouthwash hanya akan menutupi bau dan tidak menyembuhkannya. Dalam sesetengah kes, berkumur menggunakan mouth rinse sebenarnya akan memburukkan lagi masalah nafas berbau.






Untuk membuat sendiri cecair mouthwash anda, campurkan air bersama beberapa titis minyak peppermint. Kemudian kumur selama 10-15 saaat. Anda juga boleh menggunakan teh hitam atau hijau untuk berkumur, menurut satu kajian oleh University of Illinois di Chicago, mencuci mulut anda dengan teh hitam atau hijau menyekat pertumbuhan bakteria yang menyebabkan bau mulut.

5. Jumpa doktor gigi anda
Cara terbaik untuk memastikan bahawa anda mengekalkan kebersihan mulut yang baik adalah dengan berjumpa doktor gigi anda dengan kerap. Sekiranya anda mempunyai nafas berbau yang kronik, anda perlu berjumpa doktor gigi anda terlebih dahulu untuk mengetahui sebarang masalah pada gigi anda.

Atau, jika doktor gigi anda percaya bahawa masalah itu disebabkan oleh sumber sistemik (dalaman) seperti jangkitan, dia akan merujuk anda kepada doktor pakar untuk membantu memulihkan penyebab masalah tersebut.

6. Berhenti merokok dan elakkan produk tembakau
Sekiranya anda memerlukan satu lagi sebab untuk berhenti, inilah yang mudah: merokok menyumbang kepada nafas berbau. Tembakau cenderung mengeringkan mulut anda dan boleh meninggalkan bau yang tidak menyenangkan yang tersisa walaupun selepas menyikat gigi anda.

7. Basahkan peluit anda
Pastikan minum air yang mencukupi (enam hingga lapan cawan 8) setiap hari untuk mengelakkan mulut kering. Minum air akan membantu mengawal bau mulut kerana ia membantu membasuh zarah makanan dan bakteria iaitu penyebab utama nafas berbau.

Sekiranya anda mempunyai mulut kering atau mengambil ubat-ubatan yang menyebabkan anda mempunyai mulut yang kering, berbincanglah dengan doktor gigi anda.



8. Makan sugarless candy atau chewy gum tanpa gula.
Makan gula-gula atau chewy gum akan membantu membasuh sisa makanan dan bakteria makanan yang menyebabkan nafas berbau.

9. Lebihkan pengambilan lobak merah, batang saderi atau epal.
Makanan ringan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar meningkatkan aliran saliva di antara makanan untuk mencuci bakteria dari gigi, lidah dan gusi yang boleh menyebabkan nafas berbau.

Makanan ringan ini juga boleh membantu mengurangkan nafas berbau yang disebabkan oleh kelaparan atau puasa. Perut kosong dari melangkau makanan boleh menyebabkan nafas berbau asid dalam perut.


Comments

  1. semua di atas tu mmg wajib di buat .... kalau tak mmg payahla, sbb tak blh nk sembunyi kalau dh bau tu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …