Tuesday, 12 February 2019

SUASANA BEST DAN TENANG SAMBIL MAKAN CENDOL BULUH , PADANG TEMBAK , LUMUT

Hye Semua..

Panas-panas macam ni kalau dapat cendol semangkuk memang sedap la. Teringat minggu lepas masa jalan-jalan kat Lumut dengan family ternampak kedai jual cendol ni. Namanya Cendol Buluh. Terletak di Padang tembak Lumut. Kalau jalan nak balik dari Teluk Batik atau Marina Island tu boleh nampak kedai ni kat tepi jalan je. 



Tapi sedap ke Cendol Buluh ni??

Masa mula-mula nampak papan tanda Cendol Buluh ni kami agak mungkin cendol ni ada kena mengena dengan buluh.Mana la tahu kalau dihidangkan dalam buluh atau ada buluh dalam cendol..hahaha..








Tapi sangkaan tu meleset ye tuan puan.. Tak de buluh langsung yang sampai pada kami. Cendol nya hanya di hidangkan dalam mangkuk biasa je. Gambar buluh pun tak de kat mangkuk tu..

Mungkin sejarah kedai ni ada kaitan dengan buluh tak pula kami tanyakan pada tuan punya kedai..next time la..hahhaha


Macam ni la Cendol yang kami pesan..Kami order Cendol Pulut 11 mangkuk. Semua makan 1 mangkuk sorang je memandangkan sebelum tu masing-masing dah bedal KFC.hahahh..

Dalam cendol ni dia letak jagung , pulut, kacang merah, air gula merah dan kacang tanah.



Tak de apa yang istimewa pun dalam cendol ni. Rasa santan nya juga kurang. Tak rasa santan Original. Lagi sedap kalau cendol ni guna santan asli. Saya lebih suka cendol yang guna santan asli. 

Saya pernah makan satu cendol yang sedap.Tak ingat dimana saya beli tapi dalam cendol , hiasan atas nya ditaburkan kacang tanah yang di hancur kan . kacang tanah yang tak dihancurkan juga diletak kan di bahagian bawah cendol.. Bila makan terasa ada bau kacang dan rasa kacang yang sedap dalam setiap suapan cendol nya..








Yang best nya cendol buluh ni ialah aisnya di kisar. kalau korang mencari cendol di Malaysia ni  susah nak jumpa Cendol yang aisnya di kisar. Mungkin peniaga tak de modal nak beli mesin pengisar. Tepuk dahi!! 

Itu je la yang apa saya boleh katakan tentang rasa Cendol Buluh nI. Saya bagi 2.5 bintang saja la..



Bagi yang tak suka Cendol korang boleh order makanan lain kat sini. Ada Mee kari, Mee rebus, laksa dan bihun sup juga. Datang awal-awal sikit sebab biasanya kalau hari ahad banyak makanan dah habis lewat petang dan diorang dah siap-siap nak tutup kedai.


Susana kat Cendol Buluh ni tenang je.Jarak antara meja ke meja tu jauh2 jadi kita nak sembang2 sambil makan pun tak la segan sangat. Tempat duduk untuk budak kecil disediakan. Makanan pun cepat sampai. Ruang kedai dia pun luas dan selesa walaupun di tepi jalan je, kereta lalu lalang tapi selesa..



Ini lah sebahagian wajah-wajah penunggu cendol yang kehausan.. hahaha.. Ni sebahagian nya saja ye tuan puan.. Maklum la, 11 orang punya rombongan cik kiah memang suasana meriah kalau kemana-mana..

Korang yang nak try cendol Buluh ni boleh la singgah kedai ni. harga berpatutan, servis cepat dan selesa. Kedai pun bersih..  Letak nya di Lumut perak.

Monday, 11 February 2019

SEBELUM TINGGALKAN KOMEN ANGGAP ORANG TU ADA DEPAN MATA KITA

Hi semua..



Hari ni saya scroll IG nampak la luhan hati Nabila huda tentang netizen sekarang yang sesuka hati tinggalkan komen melampau tanpa fikirkan perasaan rakan artis di sosial media.







Memang betul apa yang diluahkan oleh Nabila huda tu. Saya sendiri baca komen-komen netizen ni macam orang tak de adab dan rasa hormat. Kurang ajar dan sangat memalukan. Apalagi bila ianya ditulis oleh mereka yang dewasa, berakal dan nampak baik.

Ada yang guna gambar profile dengan nampak biji mata je. berjubah labuh , berniqab . Gambar profile bersama anak dan isteri. Gambar bersama ahli keluarga..Tapi rupanya gambar profile tu semata-mata nak tutup busuk hapak dia

Bila tulis komen dah macam puaka lagaknya. Langsung tak de rasa malu. Dia fikir komen puaka yang dia tulis tu cuma dibawa oleh orang yang dia tuju. Padahal semua orang baca. Kemudian orang view details sosial media nya,.

Terpampang jelas anak siapa, isteri siapa, anak nya sekolah dimana, rumahnya di mana.. Malu la sikit dengan peranagi buruk sendiri tu.

Tak de siapa akan anggap kita baik bila kita tulis komen kasar dengan bahasa kesat. Apa lagi bila kita tinggalkan koemn berunsur fitnah pada orang lain. terus orang cop kita ni kaki fitnah dan mulut jahat.

Itu bab artis .. Di ruangan komen orang biasa macam kita2 ni pun  mereka tak ada rasa hormat. Sesuka hati je menyindir, melabel orang dengan gelaran tak baik, menghasut orang lain untuk benci kita seolah-oleh mereka tu kebal api neraka.





Orang yang dilabel jahat, hati busuk  dan sebagainya tu tak pernah pun bercakap buruk pada dia tapi dia pulak asyik mencanang keburukan orang Siap menghasut dengan post-post yang mengundang rakan lain untuk komen negatif..

Saya ni pun bukan nya baik..Manusia biasa je tapi bila saya nak tinggalkan komen tu saya akan anggap orang tu ada depan mata saya. Bayangkan bila dia didepan mata kita , apa perasaan dia bila mendengar segala kritikan kasar kita pada dia.

Dah tentu dia pun akan berkasar dengan kita. silap2 kena saman.

Boleh je kita nak menulis di sosial media kita tentang artis itu ini cuma jangan melampau dan menfitnah,.. Jangan berkata kesat, maki hamun dan sebagainya.  dan kalau nak menuduh pastikan ada sumber. Jangan serkap jarang je..


Bye..

MUNGKIN INI YANG ORANG SEBUT SEBAGAI "FIKIR POSITIF", ATAU KAH INI SIKAP "PANDANG RINGAN" ?.

Hi semua..



Apa korang akan buat bila tiba-tiba korang di fitnah? Tak kisah la fitnah membabitkan apa tapi tahu tak tindakan korang dalam menghadapi situasi tersebut memberi kesan pada kehidupan korang...

Macam tu juga bila korang berdepan dengan masalah lain. Apa juga tindakan akan mempengaruhi aktiviti harian korang.

Ada orang kata saya nampak macam tak de masalah. Sebenarnya saya bukan tak de masalah tadi saya selalu biarkan saja masalah tu pergi dengan sendiri.






Memang masa awal-awalnya masalah membuatkan saya tak lena tidur. Tapi bila saya rasakan setiap jalan yang saya ambil temui jalan buntu saya akan biarkan saja masalah tu selesai dengan sendiri. Saya sedar itu bukan masanya lagi untuk saya berjuang habis-habisan.

Saya serahkan pada Allah dan itu buat saya rasa separuh bebanan akan hilang.

Saya pun macam orang lain, ada masalah keluarga, ada masalah kewangan , ada masalah anak-anak dan sesekali ada masalah kesihatan.. Sama je macam orang lain. Tapi saya tahu walaupun macam tu saya berhak memilih untuk bahagia.

Saya tak tahu kalau ini yang orang sebutkan sebagai "fikir positif" atau mungkin juga tindakan saya ni dianggap sebagai "pandang ringan" tapi sekian lama cara ni buat saya lebih gembira dengan kehidupan saya sekarang berbanding dengan yang dulu.





Dulu saya selalu rasa orang sekeliling macam musuh saya. Bila saya ada salah faham dengan orang lain mula la nak berbalah, perang mulut dan sebagainya.

Tapi sekarang tak lagi.. Saya pilih untuk menjauhkan diri, diam dan bertenang,. Tak guna saya berperang mulut kalau saya sendiri tahu orang tu pun tak nak mengalah.

Lagi memburuk kan keadaan je..

Bye..

Saturday, 9 February 2019

BILA KALI PERTAMA ANDA BERHIJAB SEPENUHNYA

Hye semua..

Kecoh juga seminggu ni dengan kisah artis cantik manis Emma Maembong yang buat keputusan untuk melepaskan hijab nya selepas gambar-gambar nya tidak berhijab bersama seorang abang menteri tersebar.



Tak tahu lah kenapa sampai buat keputusan untuk berhenti berhijab. Sebenarnya benda ni biasa bagi dunia artis. Dah ramai yang buat sama macam Emma maembong buat.

Kita lupakan je lah cerita pasal Emma Tu.Sendiri buat sendiri lah tanggung. Bab aurat ni sebenarnya tak payah pun nak di bincangkan sebab benda ni wajib.Kau punya hati nak buat ke tak nak buat ke, kau tetap KENA buat.

Saya sendiri berhijab sepenuh nya masa dah kahwin. Sebelum tu memang tak berhijab. Nak kemana-mana pun memang free hair. bersusun-susun produk untuk rambut sebab nak  nampak cantik. Boleh kata bertukar-tukar kaler rambut tu memang dah biasa.




Tapi bila dah kahwin jadi malas nak menguruskan rambut, setakat syampoo cukup lah. Lepas tu yang tak bestnya bila kita free hair ni, rambut suka sangat masuk dalam telinga. tengah duduk saja2 buat kerja tetiba kau macam kena kejutan elektrik.. Geli hoi bila rambut masuk telinga nih.. hahahh

Terkejut member kat sebelah tengok kita dah macam kena karen. haha.. Tu juga salah satu sebab saya mula berhijab on off masa bujang dulu. Kalau sebelum nya memang tak pernah berhijab tapi sedikit2 saya mula beli tudung bawal sehelai dua untuk pakai masa mood berhijab tu datang..hahha

Kalau rasa nak pakai, saya pakai,.. Bila tak nak pakai, saya tak pakai. Lagipun masa tu tak de siapa pun yang tegur.

Kita pulak duduk jauh dari keluarga.. Alah!!kalau balik kampung pun tak berhijab..

Tapi yang menguatkan saya untuk berhijab semuanya bermula dari selepas berkahwin. Suami paksa suruh pakai. tak de berlembut-lembut bagi pilihan nak pakai ke tidak. Dia bukan lelaki jenis tu.Hahah..

Dan sekarang saya berhijab sepenuh nya..Sampai tak ingat bila semuanya bermula. Tapi apa yang saya pasti ada banyak kelebihan selepas saya berhijab.




Saya baru sedar yang saya lebih cantik lepas berhijab..hahah.. serius la weh!! bila tengok muka tanpa hijab ni rasa tak mau keluar rumah. nampak dahi jendul nya lahai.. Pipi pun kembung, nampak dagu berlipat..

Dan yang paling rimas sekali bila tak berhijab ni , rambut suka sangat terkena muka.Dah rasa macam ada serangga merayap kat muka .hahaha.. Koraang pun mesti ada sebab bermula nya untuk berhijab..kan?

Ada yang bermula dari ikut peraturan sekolah yang tetapkan semua kena berhijab.. Atau mungkin juga memang dari kecik mak ayah dah suruh berhijab..

Bila kali pertama anda berhijab sepenuhnya?

Friday, 8 February 2019

PERCUTIAN KELUARGA : BERKELAH DI TELUK SENANGIN , PERAK

Hye semua...

Bukan pertama kali keluarga kami ke Teluk Senangin. Dah banyak kali tapi kali ni baru nak bercerita sebab kali ni pergi dengan ahli keluarga yang lain. Teluk senangin adalah salah satu tempat best untuk bercuti. Kalau 13 tahun yang lalu kami ke Teluk senangin berdua je..Saya dan suami.. Masa tu kat Teluk Senangin tak macam sekarang.




Pengunjung pun tak ramai masa tu. Tak sesak dengan kereta yang keluar masuk.Tapi sekarang dah berbeza.Susana dan persekitaran nya juga berbeza. Kali ni kami datang ke Teluk Senangin untuk berkelah je. Bawak mak, dan anak-anak saudara.

Sebelum ni bawak anak-anak juga datang sini bercuti 2 hari. Anak-anak suka cuma tak meriah macam bawak opah dan sepupu-sepupu yang lain. 



Kami pergi masa hari Tahun Baru Cina. Boleh agak lah betapa ramai nya manusia kat Teluk Senangin tu sampaikan seekor beruk pun tak keluar dari hutan.Hahah.. Selalunya ada beruk kat belakang2 hutan tu akan keluar tapi kali ni mungkin depa rasa seram sebab ramai sangat.

So korang yang nak datang  bercuti ke Teluk Senangin hati-hati lah bab beruk ni ye. Kalau orang tak ramai memang bukan main berani lagi dia keluar dan ada yang rampas makanan orang lain. Kereta tu pastikan cermin nya sentiasa tertutup.Kalau tidak habis barang-barang korang dibawa lari.


Kami tak menginap di Motel atau Chalet memandangkan datang untuk berkelah saja. Kami sampai dalam jam 2 petang dah ramai orang. Walaupun banyak kereta keluar masuk tapi orang tetap ramai sampai nak marah cari parking. Pergi 3 buah kereta tapi semua terpisah sebab cari parking tak jumpa.Hahhaa..

Untuk parking korang boleh parking kat tepi jalan je atau masuk ke dalam kawasan parking. Kalau cuti umum ada RELA akan jaga parking tu. Jangan risau. Kalau nak ke motel atau Chalet boleh terus sampai ke hujung jalan.Kat situ banyak tempat parking 

Chalet dan motel di Teluk Senangin ni  kalau korang nak duduk masa cuti umum atau sabtu ahad korang kena booking dulu. Jangan datang main redah je lepas tu baru nak contact pulak sebab memang tak kan dapat. Sentiasa full kalau hari cuti. Tak  pasal2 nanti kena tidur dalam kereta je la..





Satu lagi kalau hari pengunjung yang ramai akan ada masalah air.Terutamanya kalau korang duduk kat motel yang tinggi kaler kuning tu, Lupa pula nama nya apa. Jadi nak datang bawak la air dalam 1-2 tong kecik tu untuk kecemasasan. 

Kalau lepas mandi di panttai nak bersihkan badan tu pergi je la kat tempat mandi yang dah disediakan atau boleh ke kedai2 jualan tu. Ada sesetengah nya sediakan tempat mandi dan tukar baju untuk pengunjung dengan bayaran RM1. Itu lebih baik dari korang naik ke motel tengok2 tak de air.. Tak rugi kalau bawak air banyak2 dari rumah.Lebih selamat.



Kat Teluk Senangin kami buat Bbq.. Ada jagung bakar , ayam dan sosej.. Kalau korang nak datang semata-mata untuk berkelah macam kita orang , boleh je guna peralatan membakar dan kerusi meja kat situ tapi kena bayar lah. 

Kalau tempat yang macam pondok tu kena bayar rm10. Kalau nak guna meja dan tempat bakar tu pun kena bayar. Sampai je Teluk Senangin terus pilih korang nak duduk kat meja ke, pondok ke, .. Nanti tuan nya akan datang untuk collect bayaran.

Saya tak pasti lah bayaran ni dikira jam ke apa..sebab bukan saya yang bayar..hahaha.Kerusi pun kena bayar tau.Kalau tak salah dalam harga rm4 untuk 1 kerusi.


 Bukan main seronok lagi budak-budak mandi kat sini. Lepas mandi naik makan, lepas tu mandi lagi, makan lagi..wah!!bahagianya...hahaha..

Selalunya kalau datang Teluk Senangin ni saya yang kena pantau anak-anak mandi.Tapi bila datang ramai-ramai ni saya arahkan abang-abang nya yang jaga. Tapi tu la, bila abang-abang yang jaga diajarnya budak tu terjun lipat la, menyelam kepala la..




Sampai menangis-nangis adik-adik yang kecik2 ni sebab air masuk hidung.Melampau betul..ahhahaha..

 Lain kali kalau ada masa boleh la datang lagi. 

Monday, 4 February 2019

ELFIRA DAN EZLISA LOY SINDIR SUFIAN SUHAIMI: PERSEMBAHAN SUFIAN SUHAIMI DI AJL33 MENYENTUH HATI PENONTON


Tahhniah kepada semua pemenang Anugerah Juara Lagu 33 yang berlangsung malam tadi. Juara lagu kali ni dimenangi oleh Hael dan Dayang yang mendendangkan lagu Haram.

Tapi persembahan Sufian Suhaimi malam tadi paling diingati dan menjadi bahan bualan penonton di laman sosial.

Mana kan tidak,persembahan nya jelas mengambar kan kesedihan yang ditangungnya nye akibat putus tunang tahun lepas.

Disebabkan itu salah seorang adik Elfira menganggap  persembahan Sufian pada Ajl33 bagaikan mengambil kesempatan dan mempergunakan Elfira untuk nya memenangi Persembahan terbaik. 


Elfira yang kini berada di Mekah untuk mengerjakan Umrah juga menulis di twitter nya dengan beharap agar bekas tunang itu berjaya di pentas ajl agar segala cerita tentang penderitaan Sufian akan berakhir.



Netizen menganggap Tweet nyea itu adalah sindirin untuk Sufian.





Pengguna laman sosial mula membuat perbandingan gambar pelamin Elfira yang seakan-akan mirip dengan gambar pelamin di dalam persembahan Sufian Suhami.

Malah persembahan nya itu menyentuh hati penonton hinggakan ada antara penonton di Dewan Axiata menitiskan air mata.