Skip to main content

LARANGAN MEROKOK BUKAN SAHAJA UNTUK ROKOK TAPI TERMASUK VAPE, NANO STICK DAN SHISHA

Hi..

Ramai yang tarik nafas lega selepas Kementerian Kesihatan Malaysia telah menetapkan larangan merokok di semua restoran dan premis yang menjual makanan bermula 1.1.2019. Kalau diikutkan banyak juga tempat-tempat yang dah di tetapkan untuk larangan merokok.

Tapi harus diingat bahawa larangan merokok ni bukan sahaja untuk rokok tapi juga termasuk vape, nano stick dan juga shisha.

Selagi ianya berasap memang tak boleh . Walaupun ada yang kata Vape dan shisha tu cuma wap dan tak de tembakau tapi dia punya flavor tu rasanya datang dari tembakau jugak..kan?



Menghisap vape juga dilarang kerana apa yang saya baca wap air pada vape juga sudah dicemari nikotin. Sama ada wap yang keluar masa hisap vape tu boleh bagi risiko pada orang sekeliling itu saya sendiri tak pasti. Tapi yang pasti wap atau asap yang dihembuskan tu juga merimaskan dan meloyakan orang sekeliling nya juga. 






Bayangkan laj..benda yang keluar dari mulut dan hidung orang masuk ke dalam mulut dan hidung orang lain.. Kan menjijik kan tu kalau difikir2 kan balik.




Untuk rujukan korang diatas ni saya kongsikan tempat-tempat yang dilarang untuk merokok iaitu termasuk lah kedai makan yang di dalam air, di atas kapal  dan restoran diatas tanah persendirian.



Untuk 6 bulan awal kempen larangan merokok ni sudah dijelaskan bahawa tiada saman akan dikeluarkan tapi amaran dan nasihat akan diberikan pada mereka yang melanggar peraturan. Jangan nanti ada orang tegur korang bangun bagi penumbuk pulak ye..

Hahaha..




Apa salahnya jika korang ambil peluang ni untuk berhenti merokok. Mesti orang-orang terdekat akan rasa kagum dan lebih selesa dengan korang. Larangan merokok ni bukan lah untuk menyusahkan kita tapi nak mendidik kita kearah hidup sihat.

Banyak kesan baik pada tubuh badan kita jika berhenti merokok. Semoga berjaya semua.. :)


Comments

  1. akak mmg sangat menunggu2 undang2 baru ni, moga lps ni kita rasa lebih selesa bila mkn kt mana2...
    laki akak mmg tak merokok jd akak takde hadapi sgt la masalah kt umah or time dlm kete ngn dia tp masalah dtg dr org lain... itu kadang sesak napas klu sesekali mkn kt kedai mkn.... jenis yg ada fikiran diaorg merokok jauh2 sikit dr kedai mkn tu, mana yg jenis ikut suka... tgh2 kedai tu sedap2 dia merokok, tak kisah sebelelah ada bdk kecik ke bby ke ttp berasap

    ReplyDelete
  2. Once a cigar is lit, to combination of carcinogens produced during the manufacturing process are released. The non-porous wrapper around the cigar also adds to an unclean burn that contains an elevated level of carcinogens.aquavape.co.uk

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …