Friday, 4 January 2019

LARANGAN MEROKOK BUKAN SAHAJA UNTUK ROKOK TAPI TERMASUK VAPE, NANO STICK DAN SHISHA

Hi..

Ramai yang tarik nafas lega selepas Kementerian Kesihatan Malaysia telah menetapkan larangan merokok di semua restoran dan premis yang menjual makanan bermula 1.1.2019. Kalau diikutkan banyak juga tempat-tempat yang dah di tetapkan untuk larangan merokok.

Tapi harus diingat bahawa larangan merokok ni bukan sahaja untuk rokok tapi juga termasuk vape, nano stick dan juga shisha.

Selagi ianya berasap memang tak boleh . Walaupun ada yang kata Vape dan shisha tu cuma wap dan tak de tembakau tapi dia punya flavor tu rasanya datang dari tembakau jugak..kan?



Menghisap vape juga dilarang kerana apa yang saya baca wap air pada vape juga sudah dicemari nikotin. Sama ada wap yang keluar masa hisap vape tu boleh bagi risiko pada orang sekeliling itu saya sendiri tak pasti. Tapi yang pasti wap atau asap yang dihembuskan tu juga merimaskan dan meloyakan orang sekeliling nya juga. 




Bayangkan laj..benda yang keluar dari mulut dan hidung orang masuk ke dalam mulut dan hidung orang lain.. Kan menjijik kan tu kalau difikir2 kan balik.




Untuk rujukan korang diatas ni saya kongsikan tempat-tempat yang dilarang untuk merokok iaitu termasuk lah kedai makan yang di dalam air, di atas kapal  dan restoran diatas tanah persendirian.



Untuk 6 bulan awal kempen larangan merokok ni sudah dijelaskan bahawa tiada saman akan dikeluarkan tapi amaran dan nasihat akan diberikan pada mereka yang melanggar peraturan. Jangan nanti ada orang tegur korang bangun bagi penumbuk pulak ye..

Hahaha..




Apa salahnya jika korang ambil peluang ni untuk berhenti merokok. Mesti orang-orang terdekat akan rasa kagum dan lebih selesa dengan korang. Larangan merokok ni bukan lah untuk menyusahkan kita tapi nak mendidik kita kearah hidup sihat.

Banyak kesan baik pada tubuh badan kita jika berhenti merokok. Semoga berjaya semua.. :)


3 comments:

  1. akak mmg sangat menunggu2 undang2 baru ni, moga lps ni kita rasa lebih selesa bila mkn kt mana2...
    laki akak mmg tak merokok jd akak takde hadapi sgt la masalah kt umah or time dlm kete ngn dia tp masalah dtg dr org lain... itu kadang sesak napas klu sesekali mkn kt kedai mkn.... jenis yg ada fikiran diaorg merokok jauh2 sikit dr kedai mkn tu, mana yg jenis ikut suka... tgh2 kedai tu sedap2 dia merokok, tak kisah sebelelah ada bdk kecik ke bby ke ttp berasap

    ReplyDelete
  2. Once a cigar is lit, to combination of carcinogens produced during the manufacturing process are released. The non-porous wrapper around the cigar also adds to an unclean burn that contains an elevated level of carcinogens.aquavape.co.uk

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();