Wednesday, 9 January 2019

DIMANA TEMPAT BOLEH HANTAR AL-QURAN ROSAK DAN BUKU AGAMA UNTUK DILUPUSKAN








Sebelum ni saya ada tulis tentang cara untuk lupuskan Al-Quran dengan cara yang betul. Caranya memang rumit sikit sebab kita tak boleh sebarang je bakar. Semuanya kena diasingkan . Tambah pulak bila kita ni duduk kawasan taman mana boleh sebarangan bakar. Nanti marah la jiran-jiran.

Memandangkan ramai yang memang tak mampu nak lupuskan sendiri Alquran dan buku-buku yang ada ayat alquran ni jadi hari ni saya nak kongsikan tempat-tempat yang korang boleh pergi untuk hantar quran atau buku-buku yang ada ayat suci ni suoaya lebih mudah untuk dilupuskan.

Kalau macam saya ni, tinggal di pulau pinang .. jadi saya boleh hantar ke Masjid daerah Seberang Perai Selatan. Ada bayaran yang dieknakan..bayaran pun tak la mahal.Cuma Rm2.50 untuk 1 kilogram.








Untuk negeri-negeri lain pula korang boleh hubungi masjid daerah masing-masing dan tanya dia sama ada mereka ada lupuskan quran yang rosak ,. Kalau ada korang boleh la hantar. Tapi kebanyakan masjid memang ada uruskan quran dan buku yang ada ayat suci ni untuk dilupuskan dengan cara yang betul.

Biasanya kat masjid kan ada banyak quran dan buku agama. jadi ada yang rosak dan koyak mereka akan lupuskan segera.

Diselangor , salah satu tempat yang korang boleh hantar ialah ke Darul Kalam, Sri Gombak, Batu Caves. Disini tak dikenakan sebarang bayaran. Cuma korang kena asingkan sendiri ayat quran dan kena semak sehelai-sehelai buku yang ada ayat suci al-quran. 


Sebelum tu kena buat temujanji dulu. Tak boleh terjah je.. Hubungi Darul kalam di No tel: 03-2274 9333

Macam yang dikongsikan oleh saudara @pwingshes ni.  Dia sendiri pi ke Darul Kalam dan lihat sendiri proses melupuskan Al-quran.. Boleh klik sini kalau nak baca proses nya.  ; Proses melupuskan al-quran di Darul Kalam

Semoga bermanfaat untuk semua..





1 comment:

sila tinggalkan komen anda...:)