Skip to main content

DIMANA TEMPAT BOLEH HANTAR AL-QURAN ROSAK DAN BUKU AGAMA UNTUK DILUPUSKAN








Sebelum ni saya ada tulis tentang cara untuk lupuskan Al-Quran dengan cara yang betul. Caranya memang rumit sikit sebab kita tak boleh sebarang je bakar. Semuanya kena diasingkan . Tambah pulak bila kita ni duduk kawasan taman mana boleh sebarangan bakar. Nanti marah la jiran-jiran.

Memandangkan ramai yang memang tak mampu nak lupuskan sendiri Alquran dan buku-buku yang ada ayat alquran ni jadi hari ni saya nak kongsikan tempat-tempat yang korang boleh pergi untuk hantar quran atau buku-buku yang ada ayat suci ni suoaya lebih mudah untuk dilupuskan.

Kalau macam saya ni, tinggal di pulau pinang .. jadi saya boleh hantar ke Masjid daerah Seberang Perai Selatan. Ada bayaran yang dieknakan..bayaran pun tak la mahal.Cuma Rm2.50 untuk 1 kilogram.








Untuk negeri-negeri lain pula korang boleh hubungi masjid daerah masing-masing dan tanya dia sama ada mereka ada lupuskan quran yang rosak ,. Kalau ada korang boleh la hantar. Tapi kebanyakan masjid memang ada uruskan quran dan buku yang ada ayat suci ni untuk dilupuskan dengan cara yang betul.

Biasanya kat masjid kan ada banyak quran dan buku agama. jadi ada yang rosak dan koyak mereka akan lupuskan segera.

Diselangor , salah satu tempat yang korang boleh hantar ialah ke Darul Kalam, Sri Gombak, Batu Caves. Disini tak dikenakan sebarang bayaran. Cuma korang kena asingkan sendiri ayat quran dan kena semak sehelai-sehelai buku yang ada ayat suci al-quran. 


Sebelum tu kena buat temujanji dulu. Tak boleh terjah je.. Hubungi Darul kalam di No tel: 03-2274 9333

Macam yang dikongsikan oleh saudara @pwingshes ni.  Dia sendiri pi ke Darul Kalam dan lihat sendiri proses melupuskan Al-quran.. Boleh klik sini kalau nak baca proses nya.  ; Proses melupuskan al-quran di Darul Kalam

Semoga bermanfaat untuk semua..






Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …