Friday, 10 May 2019

SEDAPNYA SUARA ALIF SATAR - "SESUNGGUHNYA " DUET BERSAMA RAIHAN DAPAT PUJIAN RAMAI

Hi Semua..



Awal tahun 2019  satu video Alif Satar Ft Kumpulan Raihan menyanyikan lagu Sesungguhnya dimuat naik di Instagram Alif Satar. Lagu tu memang sedap dan ramai peminatnya masa saya belasan tahun dulu.

Lagu tu memang menenangkan dan mengusik perasaan,





Selepas video duet tersebut di muat naik ke instagram Alif Satar ramai yang memuji vokal Alif malah isterinya sendiri mengharapkan Alif menyanyikan lebih banyak lagu-lagu nasyid.

Minggu lepas, dalam rancangan MELETOP di Astro Ria, Raihan ada mengumumkan akan berduet dengan Alif Satar. Saya memang agak mesti diaorang akan pilih lagu Sesungguhnya ni.

Semalam video duet Alif Satar dan Raihan dah ada di Youtube. Memang ramai yang tertunggu-tunggu rupanya. Dalam sehari je video tersebut dah mencapai  227538 jumlah tontonan. Malah alif Satar juga trending di twitter.



Tahniah Alif Satar.

Vokal alif mendapat pujian ramai sebab berjaya membawa lagu tersebut dengan baik. Selalunya kalau artis remake lagu orang ni mesti dia akan ubah sikit . Tapi lagu Sesungguhnya ni tak diubah pun melodi nya. Cuma susunan muzik tu ada beza dengan yang dulu.\

Mungkin nak nampakkan  ianya lebih segar tapi dalam masa yang sama kita boleh nyanyi sama-sama jugak. Saya kurang suka lagu remake lepas tu ubah sampai kita yang minat lagu tu tak dapat nak nyanyi sama sebab melodi nya diubah.





Jom dengar Vokal Mantap Raihan dan Alif Satar . Nyanyi sama-sama jom..

 LIRIK LAGU SESUNGGUHNYA - RAIHAN FT ALIF SATAR

Sebenarnya hati ini cinta kepada Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada Mu
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti
Mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau kukutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu takkan ber bunga

Kucuba menghulurkan
Sebuah hadiah kepada Mu
Tapi mungkin kerana isinya
Tidak sempurna tiada seri

Kucuba menyiramnya
Agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya
Tidak sesegar telaga kauthar

Sesungguhnya walau kukutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau kusiram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta takkan hadir
Namun rindu takakan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga kutahu
Syukurku hanyalah milik Mu

Composed by Nazrie Johanie
Lyrics by Nazrie Johanie


Thursday, 9 May 2019

Suami Nak Isteri Hamil Cepat, Isteri carikan Calon Untuk Suami? [Kisah Benar]

Saya perasan banyak betul trafik masuk untuk baca artikel Mengandung lepas berurut yang Dhia tulis kat blog Magicalips tu. Dalam tu si Dhia tulis panjang lebar la petua nak cepat hamil untuk pasangan yang dah lama menanti cahaya mata.

Ok jangan keliru.

Saya Adzril dari blog adzril.com yang selalu kongsi pasal percutian ke Sabah dan simkad Onexox.
Perasaan gembira dapat zuriat patut dirasai oleh semua orang.

Tuesday, 7 May 2019

RESEPI AIR BUAH CAMPURAN VIRAL YANG SEDAP DAN MUDAH

Hi korang..



Bulan-bulan puasa ni kalau berbuka dengan air buah memang nikmat nya Ya Allah.. Bila ada air buah  campuran ni kurang la sikit kita makan benda-benda lain yang berat.

Saya pun esok nak kena beli buah jugak la.Sebab hari ni macam terlajak makan nasi je. Kalau ada buah tak la makan nasik sangat..kan?





Saya ada terjumpa resepi Air Buah Campuran yang dikongsi oleh Saudara Zaky Mat Ali di facebook nya. Nampak sedap betul air buah campuran ni.

Dengan kaler2 yang menarik mesti akan buat orang terkam air ni dulu bila nak buka puasa.

Perkongsian Saudara Zaky Mat Ali ni telah mendapat perhatian dari warga net dengan hampir 1.5k komen dan 10k perkongsian.

Jom kita tengok cemana cara buat Air buah Campuran ni.



Bahan-bahan nya:

- Satu tin susu sejat
- Setengah tin susu pekat
- Satu tin buah laici
- Satu biji buah naga
- Dua biji buah manga
- Cincau
- Ais

Cara-Caranya:

Susu pekat dibancuh bersama 2 cawan air panas.
Kemudian tambah lagi dua cawan air.
Campur semua bahan dan kacau.






Tada.... Gini lah rupanya bila dah siap.. Dah macam air bunga pun ada nih.. 
Kalau nak lagi sedap boleh letak buah-buah lain jugak ni.\Contohnya macam tembikai merah atau pun tembikai susu.

macam anak-anak saya ni kurang suka cincau.Jadi boleh la ganti dengan tembikai.




Nampak sedap kan??tambah pulak ada susu tu.. Kalau letak kurma pun ok rasanya.

Jom la kita try buat nanti..

Sumber: Facebook Zaky Mat Ali


MIKHAIL BERPUASA HARI PERTAMA RAMADHAN. ALHAMDULILLAH CEMERLANG DENGAN JAYANYA

Hi semua..



Semalam 1 Ramadhan berjaya juga anak teruna saya ni berpuasa. Tak banyak karenah sebab dia pun bukan jenis suka makan sangat pun.

Hari-hari nak paksa makan pun payah jadi bila masuk bulan puasa mudah pulak nak menguruskan nya.

Jam 5 pagi dah start kejutkan dia bangun sahur. Susah nya nak bangun sebab balik terawih dah agak lewat. Tidur pun lewat juga la..





Oleh sebab panggil ulang kali tak nak bangun saya guna senjata paling ampuh di waktu pagi. Iaitu buka cerita Shinchan. Jam 5 pagi dah On tv. Hahah..

Orang dengar mengaji kita tengok Shinchan. Haru!!!

Bersahur la budak ni dengan roti jagung dan milo suam. Risau jugak la takut dia tak tahan lapar sebab makan roti jagung sebiji je,

Cuma dah jam 3 petang tu dia kata perut dia lapar. Tapi tak tahu nak makan apa. lepas tu saya buat tak layan je. Mulut dia je la mengomel cakap kita ni tak bagi dia makan la hape...

Pusing sekali lagi tengok-tengok dah terlelap. Mungkin rasa lapar tu yang buat dia terlena. Sebab nya dia ni bukan senang nak terlena.

Sebelum bulan puasa ni waktu tidur dia malam je. Siang-siang tak de dia nak tidur walaupun sekejap.

Jam 6 lebih nampak macam dia boleh teruskan berpuasa. Tak de dah merungut ke apa.Lagipun masa tu kakaknya dah balik tuisyen.

Jadi tak mungkin la dia akan mengalah dengan makan depan kakak. Dia ni ego tau. Lelaki sangat!!hahah..






Bila dia dah berpuasa ni nampaknya kena lah buat masak lemak cili padi. Itu je kuah yang buat dia nak makan nasik. Kalau tak de masak lemak kuning ni memang berlapar pun dia sanggup.

Masa buka Puasa Alhamdulillah habis sepinggan nasik. Sebiji kuih dan secawan milo suam pakej dengan mengamuk sebab kakak mengadu dia suka merapu.



Meriah la puasa tahun ni dengan bertambahnya ahli yang berpuasa sama. Tahun2 lepas dia puasa tak puasa je.. Bila time orang buka puasa dia kena duduk kat ruang tamu sana .

Sekarang dah puasa boleh makan sekali. bertambah kecoh. Allahu.. Anak-anak ni time diaorang kecik ni la kita nak hadap peranagi macam ni..

Dah besar nanti perangainya lain pulak.

Monday, 6 May 2019

KUATKAH KITA UNTUK MENERIMA KEBENARAN

Hi semua..



Sesiapa pun mesti lebih suka kan perkara yang menarik dan mengembirakan lagi-lagi jika perkara tu berkaitan tentang diri sendiri.

Tak de orang yang suka dengar cerita buruk dirinya sendiri walaupun perkara tersebut adalah kebenaran dan patut kita terima.





Tak banyak, sikit mesti ada rasa kecewa dan marah. Tapi kalau bercerita tentang orang lain kita tak kisah pun nak berterus terang sampai tak sedar kebenaran yang kita luahkan tu telah menyakiti hati orang lain.

Kita akan paksa orang untuk terima pandangan kita tanpa kita tahu sama ada orang tersebut dah berusaha atau pun tidak untuk memperbaiki kelemahan dirinya.

Saya sendiri pun susah nak terima cakap buruk orang pada saya. Bukan sebab saya tak mengakui nya tapi cara orang menyampaikan tu kena la lebih berhati-hati dan menjaga perasaan saya.

Ada orang rasa dia cakap lembut dah tapi bunyi nya tu macam sindiran yang tajam. Siapa2 pun tak kan boleh terima.Kan?

Tapi saya susah nak beri pendapat tentang orang itu ini. Nampak je saya ni macam jenis cakap lepas tapi sebenarnya tak pun. hahah

Lain la kalau orang tu sendiri minta pandangan saya. Sejujurnya saya kan berterus terang akan apa yang saya lihat padanya. Kalau tak minta, saya diam kan je.





Cuma, bila orang bagi pendapat tentang saya tanpa diminta, saya rasa orang itu juga akan lebih terbuka jika saya pun bagi pendapat saya tentang dirinya.

Jangan lah kecil hati pulak. Kita sama-sama boleh saling menegur. :)

Yang selalu terjadi , kalau kita bagitau kebenaran tentang diri dia pulak, dia kata kita dengki kat dia. Dia kata kita tak boleh terima pendapat dia.

Padahal kita nak sama-sama berubah kearah kebaikan.

Ni jenis orang yang nampak keburukan dalam diri orang lain je..Diri dia, dia rasa betul dan benar selemanya.

Selalunya saya malas nak layan orang macam ni sebab dia susah nak berubah.

Tak kuasa aku!!!

Saturday, 4 May 2019

PERSEDIAAN MIKHAIL DAN MAISARA UNTUK MENGHADAPI PUASA RAMADHAN 2019

Hi Semua..



Oleh sebab lusa kita dah puasa jadi saya nak cerita sikit tentang anak-anak saya yang bakal berpuasa isnin ni. Anak ada dua je jadi cerita tak panjang mana pun.

Kalau anak 5 mungkin cerita ni 3 hari 3 malam baru habis baca..Haha.

Si kakak bukan puasa pertama kali.Dia dah umur 12. Jadi tak de masalah bab puasa ni. Lagipun sebelum ni pun dia ada buat puasa sunat dan ganti .

Cuma anak kedua saya ni je yang akan mula berpuasa tahun ni. Minggu lepas dia balik sekolah dan bagitau yang cikgu Ameera suruh puasa.

Nasib baik ada cikgu pesan. Kalau saya yang pesan suruh puasa mesti dia malas nak ikut, Terima kasih cikgu!hahah.

Oleh sebab tahun ni cuaca panas terik jadi saya ambil tindakan awal dengan melatih anak-anak tahan makan dan minum. Sejak bulan lepas dah latih kalau setakat lapar sikit-sikit tak payah la makan.

Tunggu perut betul-betul lapar baru makan. Si kakak sejak ada tuisyen memang makan tengahari agak lewat.Jam 4 atau 5 petang baru dia makan.





Si adik pulak memang bukan kaki makan, jadi tak de masalah kat situ. Cuma dia kuat minum air je. Lepas tu kejap-kejap nak mandi. Mandi pulak lama sebab mandi dengan bayblade. Hahah..

Saya nak kena tegas sikit la kali ni. Siang kena pastikan tak de sebutir makanan pun kat dapur.

Saya juga tak biasa janjikan ganjaran kat anak-anak bila diaorang berpuasa. Saya tekan kan tentang kebaikan-kebaikan berpuasa je dkat diaorang ni.

Kat kakak tu setiap tahun dia berpuasa tak de upah dan tak de hadiah untuk dia.Tapi dia berpuasa juga. Paling "jahat" saya cuma kata. "tak puasa tak boleh raya.." atau pun.. "Malu sikit kat kawan2 lain yang berpuasa"

Ini pun dah cukup untuk dia berpuasa lengkap.





Si adik ni pun saya guna cara yang sama.Tak de upah dan ganjaran hadiah kalau berpuasa. Tapi saya nak tekan kan pasal kebaikan berpuasa dan apa tujuan kita berpuasa.

Adik ni agak susah nak dengar cakap..hahah .. Jadi kali ni mungkin mencabar sikit la tugas saya nak suruh dia puasa.

Harap-harap bermula isnin ni anak-anak berjaya berpuasa dengan cemerlang.

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA

Hi semua...

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA Tak sabar rasanya nak menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak. Ada beberapa hari sahaja lagi ni.Mesti dah ada yang memastikan bekalan makanan sepanjang Ramadhan ni lengkap dan salah satunya yang perlu ada ialah Kurma.



 Rasullullah sendiri berbuka dengan makan kurma . kemudian Baginda akan bersolat Maghrib. Kalau tak de kurma cukup dengan air sejuk sahaja.

Tapi kita zaman sekarang kalau berbuka puasa tu kurma semata-mata jadi perhiasan diatas meja sahaja. Mana tak nya , mata ni dah fokus pada air katira, air buah, kuih muih dan sebagainya. Nanti dah kemas meja baru teringat.."..Alaah..lupa nak makan Kurma." Itu biasa sangat jadi pada
saya..hahahah





Tahun ni saya dah berazam nak berbuka dengan kurma dan seteguk air sejuk sahaja. Bukan sahaja nak mengikut sunnah nabi tapi demi kesihatan jugak.Setahun perut ni disumbat dengan macam-macam makanan sampai jadi kembang dah ni.hahaha..

INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA


Kurma ada banyak khasiatnya.Sebab itu lah ianya disarankan untuk kita makan kurma terutamanya selepas seharian berpuasa . Mengikut kajian Kurma sangat kaya dengan glukosa . ianya mampu menggantikan tenaga yang berkurangan.

Ketika berpuasa   tubuh akan memproses zat gula yang tersimpan di dalam sel tubuh di waktu siang. Namun ketika  hampir menjelang maghrib, tubuh akan mengalami penurunan kadar gula dalam darah . Sebab itu lah ketika berbuka puasa penting untuk mengambil makanan manis yang cepat diproses oleh tubuh menjadi zat gula. Makanan manis yang cepat prosesnya tersebut adalah kurma.






Kurma juga sangat bagus untuk pencernaan. Tidak kira kurma kering atau basah  , berbuka dengan kurma akan menyihatkan sistem pencernaan kita. Ianya juga mampu mengelak kan kita dari mengalami pening dan muntah-muntah.

Disebab kan kurma di pasaran negara kita ni adalah kurma yang di import jadi kena la hati-hati dalam memilih Kurma.Kalau tahun2 lepas heboh kisah Kurma yang ada telur lipas, ada semut, ada serangga bersarang , harap-harapnya tahun ni akan buat kita lebih berhati-hati dalam memilih kurma.

Kebanyakan kurma kering memang akan ada masalah macam ni.Lain la kalau kurma yang dah di sira dengan air gula tu.Biasanya kurma tu memang tak de masalah serangga ni.

Kurma-kurma tu ambil masa berbulan-bulan untuk sampai kepada kita dah tentu lah ada yang dalam keadaan tak elok.

Korang dah beli kurma??


sekian..




Friday, 3 May 2019

PEADOFILIA : ANGGOTA TENTERA CULIK DAN ROGOL MURID SEKOLAH RENDAH

Hi semua..

Seram rasa bila setiap kali terbaca berita tentang Paedofilia. Anak-anak kecil kita tak selamat bila paedofilia ada dikalangan kita. Bukan mudah nak kenal pasti mereka ni. Susah nak kenalpasti dengan mata kasar.



Sebab tu berhati-hati lah dengan orang sekeliling yang melayan anak kita dengan baik. Kalau boleh biarlah anak-anak tu ada depan mata kita setiap kali mereka bersama orang lain. Jangan terlalu mudah mempercayai orang.  Jangan berikan keizinan kalau orang tu nak bawa anak kita kemana-mana.

Ada satu kes Paedofilia yang saya nak kongsikan pada korang. Kes ni sedang hangat diperkatakan di Indonesia. Paedofil yang berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa Indonesia ini sebenarnya adalah salah seorang Anggota Tentara Indonesia.

Lebih menakutkan apabila dia juga didakwa menggunakan ilmu hitam.



Adrianus Pattian merupakan anggota tentera Indonesia (TNI) yang berasal dari Ambon, Maluku.  Adrianus kini telah dipecat dari jabatannya. Pemecatan dilakukan sejurus dia dikesan melakukan paedofil.

Adrianus, melakukan jenayah dengan menculik dan memperkosa beberapa orang murid-murid sekolah rendah (SD) di Kendari, Sulawesi Tenggara







Sejak 29 April, surat pemecatannya terus dikeluarkan oleh Korem 143 Halu Oleo. Pemecatan dilakukan dengan tidak hormat atau PTDH (Pemberhentian Tidak Dengan Hormat).

Pada 27 April sewaktu dia melakukan perbuatan terkutuknya itu, dia masih berstatus anggota TNI
berpangkat Prajurit dua (Prada) sebelum dipecat. Dia mula menganggotai TNI pada tahun 2011 dan bertugas di Yonif 725 Woroagi.

Adrianus mula menjadi buronan apabila kerja jahatnya di kesan pihak polis. Dia bersembunyi di bilik-bilik sewa selama seminggu. Namun dia dapat dikesan dengan maklumat orang awam.



1-5-2019- Berpuluh-puluh anggota polis dan TNI kemudiannya mengepung bangunan tempat dimana dia bersembunyi. Orang awam mendakwa sempat melihat Adrianus dikawasan tersebut sejak subuh.

Tidak lama kemudian kedengaran suara orang berteriak dari belakang bilik kediaman itu.  Polis menemui Adrianus bersembunyi di bawah kolong rumah salah seorang penduduk di Lorong 55  Kelurahan Wawowanggu Kecamatan Kadia, Kota Kendari.

Ketika ditemui Adrianus Pattian dalam keadaan meniarap di tanah dan menutup kepalanya. Adrianus sempat berusaha menyembunyikan kepalanya dengan baju t-shirt.



Dengan penahan Adrianus Pattian  akan terungkaplah kejahatan dan jenayah seksual kanak-kanak yang pasti akan memeranjatkan seluruh masyarat dunia. Pasti ianya akan didedahkan oleh media dalam sedikit masa lagi.

Setakat ini polis masih mengumpul bukti jenayah-jenayah seksual yang dilakukan oleh Adrianus Pattian.



Adrianus Pattian kini berada di Rumah Tahanan Militer (RTM) di Jalan Garuda, Makassar, Sulawesi Selatan.


HOW TO ATTRACT MILLENNIALS ON PROPERTY



Millennials are those who born between the year of early 1980s and mid-1990s. Younger millennials have recently entered the working world. Millennials are a tough crowd to serve when it comes to the property market. According to a current research, 63% of those born during the 1980s and 1990s are still living with their parents; out of those who have  moved out, over 60% are simply renting instead of purchasing a home of their own. The most important feature of a home they are looking for are the one that ease them by having public transportation nearby such as Boon Keng MRT which is convenient to office goers. Millennials now comprise roughly a quarter of the total workforce in the Asia Pacific region, and they are quickly forming a strong source of spending power. Millennials’ purchasing power will soon go beyond every other generation, so what are the key factors that influence their purchasing decisions and how to attract them on property?

1. Location

The location has at all times been important in the real estate industry, and for most millennials, the ideal location for a home is close to a town area where they may have easy access to services and amenities such as shopping, clinics, hospitals, public transportation, and movie theatres. Office goers may not want to travel long distances for work or for leisure. However, millennials with children may prefer someplace more open and residential.

2. Tech savvy
Millennials look for a place to buy or rent with just a few clicks, and similarly, you should advertise your property with just a few clicks. Upload one or two pictures, and you are open for business. Tech-savvy here also means that millennials breathe, eat, and sleep with the internet. 







3. Branding priority

Research has shown that millennials are definitely brand-conscious, but they only care about certain kinds of brands that help them characterize who they are. Millennial consumers were asked if they market themselves on social media and consider themselves to be a brand. A quarter of them said yes. Therefore, millennials are very attentive of their social status. Therefore, brands that can help them with their status will do well. In other words, investors who purchase properties at strategic locations with equally good brand names or signature addresses will gain a competitive advantage when it comes to attracting millennials.

4. Carefree

Most millennials nowadays tend to work for long hours and are extremely money conscious, which is the reason they prefer homes that require little maintenance and little care. Having low maintenance features and fittings such as floors made of faux wood and granite countertops in the kitchen are looked upon as positives by millennials. Today’s millennials do not want to spend their leisure time doing household chores. On the other hand, they would go on a nature hike. This carefree mentality has birthed many popular on-demand services, ranging from car-share initiatives to food delivery subscriptions. Millennials simply prefer to maintain a daily life with as little stress as possible. They hate wasting their limited time.

5. Eco friendly home

We live in an age of technology where almost everyone has a mobile device and going wireless has become the norm. Today’s buyers want their homes to be technologically fitted, with wifi capabilities and a fast internet connection. But that is not all, millennials are also adopting a more sustainable and healthy lifestyle and will hence be looking for homes with energy efficient systems, good waste management and use of recyclable materials to reduce their carbon footprint. Eco-friendly homes can help you save time and money as the materials used are easily accessible. Many builders are able to buy the materials locally, which can save time and reduce the carbon footprint by minimising the distance they need to be shipped. Property development with a green footprint will certainly be a popular draw with this group of people.


Millennials’ purchasing power will soon beat every other generation, yet the key factors that influence their purchasing decisions are sometimes a mystery to marketers and service providers. Homeowners who are looking for tenants are also considered as service providers and marketers. Therefore, it pays to know the key factors and more, importantly, act upon them.




Thursday, 2 May 2019

MAJLIS PERKAHWINAN RAJA THAILAND DENGAN BEKAS PENGAWAL PERIBADI



BANGKOK, 2 Mei (Reuters) -Maharaja Thailand Vajiralongkorn melangsungkan perkahwinan dalam satu upacara di Bangkok. Upacara perkahwinan berlangsung pada minggu lalu.

Raja yang berusia 66 tahun ini berkahwin dengan timbalan komander unit pengawal peribadinya pada hari Rabu dalam satu upacara yang dianggap kejutan.

Perkahwinan ini memberikan gelaranRatu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya kepada beliau



Berikut adalah beberapa fakta tentang ratu Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya 

-Berusia 40 tahun

- Beliau dilahirkan pada 3 Jun 1978, dikenali sebagai Suthida Tidjai.





- Beliau lulus dari Assumption University, sebuah universiti swasta di Bangkok, dengan ijazah sarjana muda dalam bidang komunikasi pada tahun 2000, - Sumber: akhbar Thai Rath.

- Beliau bekerja sebagai atendan penerbangan di Thai Airways sebelum menyertai unit perlindungan Putera Mahkota Vajiralongkorn.




-Mengkritik atau menghina raja dan permaisuri adalah satu jenayah di bawah undang-undang Thailand, yang membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun. Raja, ratu, pewaris takhta dan bupati diliputi oleh undang-undang.

- Beliau telah memegang pangkat jeneral di Royal Thai Army sebelum berkahwin.  Dinaikkan pangkat pada bulan Disember 2016 oleh Raja Vajiralongkorn sejurus selepas Raja Vajiralongkorn mengambilalih takhta setelah kematian bapanya, Raja Bhumibol Adulyadej.





- Sebelum berkahwin, dia adalah timbalan komander Rejimen Pengawal di Raja. Raja sendiri adalah panglima unit, dan ketika pertama kali dilantik sebagai pegawai khusus Rejimen Pengawal Putera Mahkota pada tahun 2013.

- Dia mula menampilkan diri di Royal News dalam satu segmen mengenai keluarga di Raja yang disiarkan di semua saluran televisyen Thailand, pada hari Rabu, selepas perkahwinannya.




- Majlis perkahwinan itu mengejutkan ramai orang di Thailand kerana pihak istana tidak pernah
mengakui hubungan peribadi antara beliau dan Raja Vajiralongkorn, yang sebelum ini telah berkahwin dan bercerai tiga kali.

- Ratu Suthida Vajiralongkorn na Ayudhaya telah dianugerahkan kepujian diraja. Yang pertama pada tahun 2012 apabila Raja Bhumibol menganugerahkannya Order of the Gajah Putih atas "kejujuran, kesetiaan dan tanggungjawab ... dedikasi dan pengorbanan" ketika berkhidmat pada Putera Vajiralongkorn pada waktu itu. Keputusan kerajaan itu menamakannya sebagai Leftenan Kolonel Suthida Vajiralongkorn.





- Dalam satu majlis penobatan pada hujung minggu ini , raja akan memberikan pengantin barunya  dengan gelaran baru. Ianya dalah satu tradisi untuk raja baru memberikan gelaran baru kepada ahli keluarga.

Sumber: dailymail




BEKERJA ATAU TIDAK TUGAS ISTERI HANYA UNTUK MEMBANTU SUAMI

Hi semua..

Dah hampir 14 tahun saya tinggalkan alam pekerjaan. Kadang-kadang rasa juga sedih sebab tak bekerja. Lagi-lagi cara pemikiran kebanyakan orang ni yang rasa wanita bekerja lebih baik dari yang tak bekerja.



Bila kita tak bekerja orang akan fikir yang kita cuma minta duit suami dan tak bebas nak beli apa yang kita suka. Diaorang rasa kita ada keinginan yang tak mampu kita capai hanya sebab kita tak bekerja.

Dengar pulak suami kita tu cuma kerja kilang, lagi la pandangan diaorang pada kita ni macam "alah..kesian nya hidup dia.."

Hahaha.






Sebenarnya hidup kita ni kalau fikir cakap-cakap orang memang sampai sudah pun kita tak kan bahagia.

Saya ada juga kawan-kawan yang bekerja. Ada juga yang berkongsi kisah sedih jadi wanita bekerja ni.

Orang mula fikir anak mereka tak terurus dan terabai.Kalau orang lain yang cakap macam tu , kita lantak kan je la.Tapi bila yang bercakap tu ada lah orang terdekat, contohnya keluarga mertua, adik beradik atau saudara mara , rasa sedih dan pedih jugak la.

Niat kita nak membantu suami tapi di anggap sebagai wanita yang tak tahu nak jaga rumahtangga.

Dalam dilema betul bila jadi seorang wanita ni. Buat apa pun serba tak kena. Kerja salah, tak kerja pun salah. Yang pastinya kerja atau jadi suri rumah, niat kita tetap satu .Iaitu untuk bantu suami.

Itu lah yang sebenarnya..Tugas isteri sebenarnya ialah membantu suami. jelas yang suami pun bukan sempurna sampaikan perlu wanita sebagi pembantu nya. Jadi ahli keluarga lain sepatutnya faham.

Membantu suami bukan setakat kena memasak atau jadi suri rumah tapi juga boleh bantu dari segi kewangan.

Lagi-lagi kalau keluarga ada bebanan hutang. Suami dan isteri sama-sama cari duit. Kalau tak buat macam tu sampai tua la terbeban dengan hutang.

Bagi isteri yang tak bekerja , bukan nya kami duduk goyang kaki saja dirumah. Kami bantu suami untuk didik anak. Didik tentang solat, tentang moral dan sebagainya.

Ada juga isteri tak bekerja yang sanggup buat kerja sampingan berniaga online. Tu pun salah satu cara untuk bantu suami.

SebagAi suami pulak bila dapat isteri yang bekerja jangan lah tinggi sangat harapan nya tu.

Ada suami yang dapat isteri kerja doktor tapi berharap bila balik kerja dah terhidang makan minum atas meja. Mana mau nye gitu..hahah

Dapat isteri cikgu tapi berharap setiap pagi dapat sarapan sama-sama kat luar. Huh!!cikgu2 start kerja jam 7:30 tau. Tak kan lah dia nak keluar sarapan dengan awak jam 8 pagi.

Jadi kena la faham dan bertolak ansur.



Dapat pulak isteri yang tak bekerja. Dia fikir bila isteri tak kerja ni maknanya isteri tu tak tahu penat lah. Boleh kata semua kerja-kerja rumah isteri yang buat,

Suami balik kerja mandi-solat makan lepas tu tengok tv..goyang2 kaki. Isteri masih di dapur mengemas dan mencuci.






Suami kena ada rasa simpati pada isteri.Tak salah pun kalau suami anggap isterinya wanita yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Tak de wanita yang kecik hati kalau ada lelaki anggap mereka insan yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Lagi la wanita suka sebab ada lelaki yang betul-betul boleh lindungi mereka.

Bye! :)

Friday, 26 April 2019

RASA BERSEMANGAT DAN PERCAYA DIRI LEPAS DENGAR LAGU BARU TYLOR SWIFT~ 'ME' .

Hi Semua..



Ramai yang tertunggu-tunggu single barui dari Tylor Swift. Sejak seminggu lalu Tylor Swift dan bagi hint tentang single baru dia ni di sosial media dia. Jadi mesti la ramai yang nak dengar lagu terbaru dia yang berkolaborasi bersama Brandon Urie.

Lagu Me! adalah tentang memupuk keperibadian dan sikap percaya pada diri sendiri.






Baris pertama je dah tunjuk yang kita ni kena yakin dan bersemangat. OK..

"I promise that you'll never find another like me "

giteewww..

Ramai yang dah dengar lagu Me ni dan bagi respond yang baik tentang nya. Dia punya video klip pun best. Tak sakit mata. Penuh dengan warna warni.. Rasa macam pengambaran kat langit pulak..

Ewah!!macam kau pernah pergi langit..Hahah

Siapa-siapa yang baru gaduh dengan bf ke dengan kawan ke, kecewa dengan orang sekeliling ke boleh dengar lagu ni.






Nak buat apa sedih-sedih..kan?? Kita patut sayang diri kita dahulu sebelum fikirkan tentang orang lain.

Entah2 orang tu yang tak keruan hidup nya bila tak de kita.Padan muka dia!!hahaha..

Yang penting kita percaya kita dah beri yang terbaik ok..

Jom layan lagu baru Tylor Swft feat Brandon Urie - Me!


Thursday, 25 April 2019

NAK TONTON AVENGERS ENDGAME TOLONG JANGAN BAWA ANAK KECIL KE PANGGUNG WAYANG

Hi Semua..



Sekarang ni boleh dikatakan musim Avengers la sebab tengah tayang filem tu kat wayang sekarang ni. Maka berdoyon-doyon lah peminat-peminat Avengers ke panggung wayang.

Dan kalau korang perasan musim Avengers la akan muncul isu-isu mak bapak bawak anak masuk panggung wayang lepas tu anak bising, menangis , kacau orang .. Giteeewwww..

Oleh sebab ni blog saya jadi korang terpaksa lah baca pendapat saya ni walaupun saya tahu akan ada mak ayah yang tak kan bersetuju dengan pendapat saya.



Lagi-lagi kalau mak ayah yang memang peminat Avengers. Dia mesti la nak tengok jugak filem ni.Tapi pendapat saya la, tak rugi pun kalau kita tak tengok filem tu demi keselesaan anak kita.

Tak de budak yang akan boleh duduk diam saja selama 3 jam untuk tonton filem orang dewasa. Avengers bukan filem untuk tontonan kanak-kanak ok. Kalau kau nak bagi anak tengok Avengers boleh bagi dia tengok Avengers versi animasi.

Tapi versi filem ni tak sesuai untuk kanak-kanak apalagi anak kecil. Dia mesti akan bosan dan tak selesa.






Apa sangat la nak di kejar dengan filem tu. Kau takut orang cakap kau ketinggalan zaman ke bila tak tengok Avengers? Tak de siapa akan cakap gitu..

Atau pun kau rasa kau masih layak untuk tonton filem tu?

Bila kau dah ada anak kecil , tinggalkan lah sekejap gaya hidup masa bujang tu. Tak lama pun.Nanti anak dah besar sikit , dah boleh tinggalkan kat mak ke, atau kat pengasuh, sila la tengok wayang semula.

Kau tak boleh minta orang untuk paham kau yang tengah bawak anak kecil. Tak boleh dan dilarang sama sekali sebab kau ada pilihan.

Kau bayar dan orang lain  pun bayar.  Bayar untuk menonton. Bukan untuk mendengar anak kau menjerit melolong-lolong, berlari sana sini, kacau orang dan sebagainya.



Kadang saya tak paham dengan orang yang fikir kalau dia ada anak kecil maknanya orang kena bagi keutamaan sepenuhnya pada dia.

Wayang saja guys!! tak penting pun..

Tolong jangan pentingkan diri dan berharap semua orang perlu berkorban untuk kau hanya sebab kau bawa anak kecil.

Nanti bila orang tegur anak kau bising, kau juga yang nak naik angin. Dari nak seronok-seronok terus bikin moody je.

Bye,

Tuesday, 23 April 2019

3 SITUASI ORANG BELUM KAHWIN. ANDA YANG MANA SATU?

Hi semua..

Hari ni saya nak cerita pasal kahwin. Cerita ringkas yang ramai orang suka tentang kahwin.



Memang seronok kalau nak kahwin ni. Sementara nak menunggu hari di akad kan tu berdebar campur tak sabar campur seronok.

Boleh bayang tak rasa dia cemana?

Tumpuan pulak 100% pasal kahwin saja. masa tu kalau ada kawan nak merajuk ke, kawan tak nak ajak makan ke , lantak pi la kat dia. Yang penting aku nak kahwin.Hahahah

Itu tentang cerita orang yang sibuk nak kahwin.






Tapi ada jugak orang yang nak kahwin tapi tak tahu la dengan siapa nak kahwin nya. Tunggu punya tunggu calon tak timbul-timbul.

Tiap kali solat doa ditemukan jodoh tu mesti tak tinggal la. Kadang kesian tengok. kawan-kawan punya la ramai tapi sorang pun tak sangkut ke dia.

Crush pun hanya tinggal crush. Sabar je la ye. Belum masanya kot.



Dan yang last sekali ialah orang yang langsung tak fikir pasal kahwin. Selagi belum tutup mata, kerja,kerja kerja... Katanya..

Kalau orang lain sibuk bercinta, sibuk frust, sibuk crush sana sini, dia pulak rilek je malam-malam tengok tv sampai jam 10 lepas tu tido. Esok nak kerja..katanya lagi.

Hujung minggu tak de dating bagai.. jam 6 pagi solat subuh, packing baju balik kampung jumpa mak ayah. Tak pening kepala .

Apa pun situasi korang, tak de salah kat mana pun. Yang penting korang bahagia dengan cara korang. Jangn fikir orang lain dah kahwin jadi korang pun kena kahwin.

Mungkin korang yang belum kahwin, rezeki korang ialah membahagiakan mak ayah atau orang sekeliling.

Masing-masing kita ni ada cara untuk bahagia..kan??


Monday, 22 April 2019

MAKIN LAMA MAKIN HILANG MINAT NAK MEMASAK

Hi Semua..



Dulu masa aku sekolah aku suka betul memasak. Masa bujang pun suka memasak walaupun masa tu tak banyak masa untuk memasak. Banyak makan kat luar je.

Salah satu sebab kenapa suka memasak ialah sebab aku suka tengok orang makan apa yang aku masak.

Minat memasak tu perlahan-lahan hilang bila anak dah dua. Hahaha.. Serius weh!aku tak berapa suka memasak sekarang ni.

Pertama nya sebab suami dan anak-anak suka makan benda yang sama je. Boring kot masak benda sama setiap hari. Kalau anak lelaki tu langsung tak mau makan nasi.





Kadang-kadang dalam seminggu tu sampai tak tahu dah nak masak apa. Seminggu ada 7 hari. Belambak-lambak menu sedap kat malaysia ni aku pulak boleh hilang idea nak masak apa.

Dalam seminggu tu cuma masak Gulai ikan. gulai daging, masak kicap, masak lemak cili padi, asam pedas dan sambal.

Masak benda lain maknanya tak makan la.. Masak buat apa kalau tak nak makan..kan? Jadi makin lama makin hilang minat nak memasak tu.

Tengok je la dalam blog aku ni. Makin hari makin tak de resepi nak di kongsi. Kalau ada pun semuanya resepi yang dah di kongsi 4,5 kali.

Balik kampung nak memasak untuk anak-anak saudara pun malas sebab mak diaorang dah masak kan..Haha.. Jadi tak de sebab kenapa nak kena ada minat memasak dah.

Tapi malas2 pun kena la masak. Masak benda yang sama je..

Oleh sebab aku malas memasak, aku rasa seronok bila makan apa orang masak. Sebab tu kalau jiran2 bagi apa2 makanan seronok nya rasa.

Terima kasih kat jiran2 yang rajin bagi makanan kat aku. Anak-anak memang tak makan.Tapi aku makan sampai habis kot..





Friday, 19 April 2019

SAYA MASIH AKTIF MENULIS BLOG DAN BERKONGSI CERITA

Hi Semua..

Dulu saya seorang yang sangat rajin betul update instagram. Semua gambar saya nak letak kat IG tu. Tapi tak tahu la kenapa sekarang makin malas nak ambil gambar dan update instagram.



Mungkin sebab dah jarang pegang phone. Saya memang tak suka mengadap phone. Kalau saya online pun saya guna pc je. Agaknya tu la punca instagram tak berupdate.

Sampai satu tahap Ig tengah down pun saya tak tau. Hahah..

Faktor usia agaknya. Bila kita dah berusia minat dan masa kita pun banyak tertumpu pada perkara lain.

Untungnya saya masih minat menulis di blog. Ni satu-satunya platform untuk saya menulis benda yang saya nak luahkan. Macam di facebook pun kerap juga saya menulis di facebook.



Tapi di facebook ni tak boleh nak tulis panjang-panjang. Tak ramai yang suka baca lagi-lagi bagi penulis yang tak dikenali macam saya.

Kalau memang dah ramai kenal tu memang tulis panjang mana , berpantun bersajak pun orang baca jugak. So kita pun tahu takat mana kita boleh pergi dalam satu-satu platform sosial media ni.

Ni kalau update saja tapi tak de siapa baca tak best jugak..kan?

Kalau di twitter pulak saya lebih suka membaca. Banyak perkongsian yang ringkas-ringkas saya boleh baca di twitter. Baca pendapat-pendapat segar dari orang muda ni kadang-kadang membuka minda kita ni untuk berfikir lain dari apa yang kita fikir sebelum ni.

Agak-agak sosial media yang mana satu yang paling korang suka dan paling aktif?




Thursday, 18 April 2019

LIRIK LAGU KILL THIS LOVE- BLACKPINK

Hi Semua...

Macam sedap pulak telinga ni dengar lagu Kill This Love - Blackpink.

Wah!!dah jadi peminat Kpop ke??




Hahah... Tak le. Cuma sedap pulak dengar lagu ni,Mungkin sebab lagu ni tak la serabut sangat bunyi nya macam lagu kpop lain.

Dah la kita tak paham apa diaorang nyanyi lepas tu bunyi serabut sangat. Tu yang rasa tak menarik lagu-lagu kpop ni. Lebih suka layan ballad song diaorang je.






Tapi lagu Blackpink ni telinga boleh terima la.Tu pun sebab ternampak video nya ramai yang retweet . Saya pun dengar la. Nak tau juga apa yang buat sampai video nya tu di view sampai beratus ribu.

Lepas tu try cari kat Youtube. Terkejut tengok dah ada 211,455,646  view. Video di terbitkan pada 4 April lepas.

Pengsan!!

Setakat ni ahli dalam Blackpink ni yang saya kenal cuma Lisa Blackpink sorang je. Tu pun sebab kes dia di hina sebab bukan warganegara Korea.



Rasis juga warga Korea ni rupanya. Ingatkan macam orang Malaysia yang baik2..Jeng!!

Tengok di twitter YG Entertainment pun banyak video-video Blackpink yang dikongsi.  Eh!!macam la  itu je artis bawah naungan diaorang..Hahah..

Nah saya share kat sini video dan lirik lagu Kill This Love- Blackpink





heonsa gat-eun Hi kkeut-en agma gat-eun Bye
maebeon michildeushan High dwien baet-eoya
haneun Price
igeon dab-i eobsneun Test
maebeon sogdeolado Yes
ttaghan gamjeong-ui noye
eol-eo jug-eul salanghae

Here I come kick in the door
gajang doghan geollo jwo
ppeonhadi ppeonhan geu love
deo naenwabwa give me some more
al-aseo maedallyeo byeolang kkeut-e
hanmadimyeon tto like hebeolle hae
geu ttatteushan tteollim-i saeppalgan seollem-i
machi heaven gatgessjiman
You might not get it in

Look at me Look at you
nuga deo apeulkka
You smart nuga You are
du nun-e pinunmul heuleuge doendamyeon
So sorry nuga You are
na eotteoghae nayaghan nal gyeondil su eobs-eo
aesseo du nun-eul galin chae
salang-ui sumtong-eul kkeunh-eoyagess-eo






Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum
Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum

Feelin’ like a sinner
Its so fire with him I go boo hoo
He said you look crazy
Thank you baby
I owe it all to you
Got me all messed up
His love is my favorite
But you plus me
Sadly can be dangerous

Lucky me, lucky you
gyeolgug-en geojismal we lie
So what so what
man-yag-e naega neol jiuge
doendamyeon So sorry
I’m not sorry
na eotteoghae nayaghan nal gyeondil su eobs-eo
aesseo nunmul-eul gamchun chae
salang-ui sumtong-eul kkeunh-eoyagess-eo

Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum
Let's kill this love!
Yeah, yeah, yeah
Rum, pum, pum, pum, pum, pum, pum

We all commit to love
That makes you cry
We’re all making love
That kills you inside

We must kill this love
Yeah, it's sad but true
Gotta kill this love
Before it kills you too
Kill this love
Yeah, it's sad but true
Gotta kill this love
Let's kill this love!

Sumber lirik lagu: Tribunnews.com
____________________


Tuesday, 16 April 2019

BACA NI DULU SEBELUM BELI BAYBLADE UNTUK ANAK

Hye semua..

Saya ingatkan musim Bayblade ni sekejap je macam musim spiner dulu. Dalam sebulan dua habis la. Tapi rupanya hebat juga penangan Bayblade ni. Sampai sekarang masih ramai budak-budak main Bayblade.

Taukey kedai yang jual bayblade ni bagitau tiap hari buka je kedai, dah ada siap pelanggan kecik tunggu depan kedai sebab nak beli bayblade.Hahah.

Tu belum kira yang hari-hari buka Shopee semata-mata nak beli bayblade online.




Bagus la main bayblade daripada anak kita mengadap phone. Main Bayblade boleh juga bersosial dengan kawan-kawan lain. Ada komunikasi, ada persaingan ,.kan??

Tapi harga Bayblade keluaran Takara Tomy ni boleh tahan mahal jugak la. Saya tengok di kedai-kedai mainan pun ada yang harga nya sampai mencecah rm300. Tapi budak-budak ni beli yang keluaran china je la.Hahah..






Tapi yang keluaran China pun harganya lebih dari rm12 keatas.

Oleh sebab Bayblade ni menjadi buruan anak-anak kita mesti ada mak ayah yang nak hadiahkan bayblade pada anak-anak..kan??

Pesanan saya bagi ibu bapa yang nak beli Bayblade pada anak, korang kena tahu karekter atau watak Bayblade kegemaran anak korang dulu.



Setiap karekter dalam watak Bayblade ni ada bayblade mereka sendiri. Satu karekter tu pulak ada bermacam-macam jenis Bayblade. Macam-macam nama ada sampai berbelit lidah nak menyebutnya.HAhah..

Jadi jangan main beli je ikut sedap mata kita. Nanti bawak balik rumah tengok-tengok anak tak mau sebab tak kena dengan karekter kegemaran diaorang.Kan dah rugi tu.



Jenis luancher pun berbeza-beza. Ada yang pakai tali, ada yang pakai plastik panjang tu.. Macam-macam la. Beystadium nya juga ada macam-macam patern.




Jadi jangan pelik la kalau anak korang sanggup kumpul duit belanja sekolah untuk beli Bayblade. Satu bayblade tak cukup ok. Kena lengkap kan koleksi bayblade tu baru diaorang puas hati.






Walaupun bayblade tiruan tapi impian nak jadi blader sejati tu tetap ada.. hahaha..

Sekejap je tu..Nanti diaorang dah besar sekurang-kurangnya ada juga mainan kegilaan diaorang masa kecik yang diaorang boleh kenang.





Monday, 15 April 2019

DAH BERSEDIA KE UNTUK KETIBAAN BULAN RAMADHAN?

Hye semua..


Hari ni dah masuk 15 April. April dah oiii.. Apa je la yang saya dah buat tahun ni.Rasa macam tak de apa ni. Kalau masuk sekolah ni mesti saya lah orang paling sikit dapat sticker bintang. Dan mungkin juga yang tak dapat langsung sticker bintang. Hahahaha..




Kalau dalam bulan islam sekarang ni dah bulan Syaaban. Lepas tu masuk Ramadhan pulak. Bulan yang sentiasa dirindui oleh umat islam sebab bulan Ramadhan ni lah bulan untuk umat islam berlumba-lumba mengejar pahala.

Punya la banyak pahala bertaburan di sekeliling kita. Tak kan nak duduk diam je. kan??



Puasa pun dah siap berganti. Baju raya pun dah hantar untuk tempahan. Yang jual biskut raya pun dah siap sample kuih raya untuk bagi pada kawan-kawan sekampung, sekerja, setaman dan sebagainya.

Sebab tu lah saya kata bulan Ramadhan ni paling di tunggu-tunggu oleh umat Islam. Bukan sebab nak kejar pahala tapi juga untuk tambah pendapatan.

Saya harap prestasi kehidupan saya akan bertambah baik bila masuk bulan Ramadhan nanti.




Habis je Ramadhan kita pun beraya. Tapi perasan tak orang tua2 ni bila nak raya dia cakap "Biasa2 je raya kali nih.. tak de rasa meriah sangat pun macam tahun2 sudah..:"

Tapi bila tiba hari raya dia la yang paling berseri-seri. Makan paling berselera, mulut paling riuh, senyum tak lekang kat muka tu.. hahaha..

Tak meriah konon!ceh!!

AHAHHahahahah...




Wednesday, 10 April 2019

13 TABIAT BURUK YANG KERAP KITA LAKUKAN INI BOLEH MEROSAKKAN GIGI .



Gigi sangat penting untuk kesihatan , tetapi terdapat banyak perkara yang boleh merosakkan gigi kita.
Tabiat dan gaya hidup juga mampu memberi kesan kepada gigi. Ada beberapa gaya hidup yang jika kerap dilakukan akan membuatkan gigi anda cepat rosak.

di petik dari laman web INSIDER, pakar pergigian mengenal pasti perkara-perkara yang mungkin anda lakukan setiap hari yang boleh merosak kan gigi anda.






Menggigit kuku
Menggigit kuku bukan sahaja membuatkan kuku anda menjadi buruk malah ia juga boleh merosak kan gigi anda.

"Apabila anda menggigit kuku anda, enamel pada gigi anda boleh retak dan pecah. Gigi anda boleh beralih dari masa ke masa," kata doktor gigi Dr. Meenal Patel.

Dalam kes-kes yang lebih teruk, menggigit kuku boleh menyebabkan sakit rahang dan sakit kepala yang dikaitkan dengan ketegangan rahang. Memotong kuku mungkin sukar bagi anda yang sudah biasa menggigit kuku tetapi ia berbaloi untuk melindungi senyuman anda.

Mengambil vitamin gummy pada waktu pagi
Banyak suplemen dan vitamin pemakanan moden datang dalam bentuk gummy. Ianya mudah diambil dan masuk pelbagai perasa yang sedap, tetapi makanan tambahan ini boleh mendatangkan kerosakan pada gigi anda.

"Suplemen ini adalah salah satu punca kepada masalah gigi dan gusi. Tidak kira sama ada ia digunakan oleh anak-anak atau orang dewasa, lupa untuk berus selepas meninggalkan bahan manis dan gebu yang dilekatkan pada gigi, menyebabkan kerosakan pada hari-hari yang akan datang, "kata doktor pergigian Dr Steven D. Spitz

Jika anda lebih suka mengambil vitamin anda dalam bentuk gummy, pastikan anda memberus gigi anda setelah mengunyah suplemen manis ini.

Memberus gigi selepas makan 

Memberus selepas setiap kali makan boleh merosakkan enamel pada gigi anda.

"Sebaik sahaja anda makan atau minum makanan berasid, anda mempunyai tempoh di mana pH mulut anda lebih berasid dan gigi pada dasarnya 'lebih lembut.' Sekiranya anda berus gigi selepas itu, anda sebenarnya menghakis enamel pada gigi anda, "- Dr. Greg Asatrian

Doktor gigi mengesyorkan anda untuk menunggu sekurang-kurangnya 30 minit selepas makan atau minum apa-apa yang berasid (seperti buah sitrus, kopi, atau minuman berkarbonat) sebelum memberus gigi anda. Ini akan memberikan masa air liur anda untuk penampan dan remineralisasi enamel gigi anda






Menggosok gigi terlalu kuat

Lihatlah berus gigi anda - apakah bulu nya rata dan mengembang.? Sekiranya berus gigi anda menjadi kembang dalam tempoh kurang daripada tiga bulan, ia mungkin menunjukkan bahawa anda memberus gigi terlalu kuat.

"Berus gigi terlalu kuat, atau menggunakan berus gigi dengan bulu yang terlalu keras, boleh menyebabkan gigi rosak. Ianya berpotensi membawa kepada masalah sensitiviti gigi," kata doktor gigi pediatrik, Dr. Megan Chin.

Gigi perlu dirawat dengan perlahan. Cubalah memegang berus gigi anda dengan hanya dua jari untuk menjaga diri anda dari sengaja menggosok terlalu kuat dan keras. Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menggunakan berus lembut dan menggantikannya setiap tiga bulan.

Menggunakan gigi sebagai alat

Ramai orang menggunakan gigi mereka sebagai tangan ketiga atau sepasang gunting. Tetapi gigi anda bukan alat, dan menggunakannya untuk apa-apa selain mengunyah makanan boleh menyebabkan kerosakan yang serius.

"Meletakkan daya yang berlebihan pada gigi anda bukan sahaja boleh menyebabkan gigi anda patah tetapi  boleh mengakibatkan gusi yang rosak. -  Dr. Asatrian

Kesan menggunakan gigi anda untuk membuka bungkusan plastik atau memegang objek kecil tidak berbaloi dengan potensi kecederaan yang anda akan alami.


Minum air berkarbonat

Baru-baru ini, ada pendapat mengatakan air berkarbonat jauh lebih sihat berbanding soda manis. Malangnya, air berkarbonat boleh merosakkan gigi anda daripada air kosong biasa.

Mendedahkan enamel gigi terlalu kerap kepada bahan-bahan yang sangat berasid boleh menyebabkan hakisan gigi meningkat. Menghirup minuman berkarbonat sepanjang hari bukan idea terbaik jika anda ingin mengekalkan gigi yang sihat.

Anda juga tahu sedar apa bahan yang terkandung dalam minuman anda. Selain daripada gula yang ditambah, air berkarbonat dengan sitrus mempunyai keasaman yang lebih tinggi daripada air putih biasa.

Minum kopi atau wain

Apa-apa sahaja yang boleh mengotorkan pakaian anda berpotensi untuk mengotorkan gigi anda. Kopi, soda, teh dan wain adalah semua penyebab utama dalam perubahan warna gigi.

"Minum teh, kopi, dan jus yang berwarna gelap akan mengotorkan gigi anda, bersama-sama dengan perasa seperti cuka balsamic dan sos tomato.Walaupun wain merah mempunyai manfaat antioksidan, bahan-bahan pigmen dan tanin yang ada di dalam minuman ianya tetap akan mengotorkan gigi anda, "- Doktor gigi Dr. Jeffrey Sulitzer

Adakah anda terfikir untuk  menukar wain merah dengan wain yang tidak berwarna?  Malangnya, wain putih boleh mengikis enamel dan mengandungi asid buah-buahan yang menyebabkan bahan-bahan pewarna lain menembusi gigi dengan lebih mendalam. Teh mengandungi tanin, yang boleh menghancurkan gigi, dan juga infus herba boleh merosakkan enamal gigi.

Menggigit kiub ais

Menggigit ais mungkin sudah menjadi tabiat anda setiap kali anda selesai minum minuman berais. tetapi ini adalah satu kebiasaan kecil yang boleh memberi impak negatif terhadap kesihatan gigi anda untuk jangka masa panjang,.

"Ais adalah bahan yang sangat keras. Mengunyah ais boleh menyebabkan gigi anda longgar sedikit demi sedikit tanpa anda sedar. Anda mungkin tidak menyedarinya hari ini atau esok, tetapi jika anda mengunyah ais kerap, gigi anda menjadi lebih lemah dan mungkin patah satu hari nanti," - Dr Asatrian.

Enamel gigi sangat kuat, tetapi ia tidak tahan terhadap kerosakan. Kerosakan pada makanan keras lain seperti kerepek kentang, gula-gula keras juga boleh membahayakan gigi anda.

Menambah limau atau cuka pada makanan dan minuman

Walaupun tidak ada yang salah dengan menambah perasa lemon pada air teh atau air biasa, namun terlalu kerap minum minuman berempah sitrus atau minuman detoks berasaskan cuka dapat melemahkan enamel gigi anda dari masa ke masa.

"Makanan yang sangat berasid, seperti buah sitrus, cuka, atau sos tomato, perlahan-lahan boleh menghakis enamel gigi." -  Dr Greg Grobmyer

Sekiranya anda menikmati minuman berasid, bilaslah dengan air selepas itu dan jangan gosok gigi selama sekurang-kurangnya 30 minit untuk meminimumkan kerosakan pada enamel anda.

Snek sentiasa mendedahkan gigi anda kepada asid

Sukar untuk menhaan diri kita dari mengambil snek setiap hari  tetapi pengambilan nya setiap hari dan terlalu kerap dapat menimbulkan risiko peningkatan gigi berlubang.

Sebaik sahaja anda makan apa-apa, paras asid di mulut anda meningkat di bawah tahap demineralisasi pH 5.5. Sepanjang tempoh masa selama 20 hingga 30 minit akan datang, air liur anda meneutralkan kesan ini dan memperbaiki beberapa kerosakan.

Walaupun anda tidak boleh membiarkan diri anda lapar, makan makanan yang menyihatkan lebih baik berbanding mengambil makanan ringan.

Merokok

Merokok bukan sahaja menjadi ancaman kepada kesihatan anda secara keseluruhan tetapi boleh memberi kesan buruk pada gigi, mulut dan gusi anda.

"Haba dan asap yang dihasilkan dalam rongga mulut mempunyai kesan buruk pada tisu lembut di dalam mulut, termasuk pipi, lidah, dan gusi. Rokok mencipta persekitaran yang sangat tidak sihat dan juga dapat mengotorkan gigi anda," -Dr. Sulitzer.

Perokok lebih terdedah kepada kerosakan gigi dan penyakit gusi, apatah lagi kanser mulut. Walaupun menggunakan ubat kumur dan ubat gigi khusus boleh membantu mengelakkan pewarnaan dalam jangka pendek, berhenti merokok adalah cara terbaik untuk melindungi gigi dan kesihatan umum.



Menyimpan berus gigi anda di dalam laci

Cara anda menyimpan berus gigi anda boleh memberi kesan pada kesihatan gigi anda. Menyimpan berus anda yang tertutup dalam laci tertutup atau bekas adalah cara yang salah.

"Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menyimpan berus gigi anda dengan cara yang boleh mengurangkan pertumbuhan bakteria. Letak di dalam dalam bekas tegak dan di mana ia terdedah kepada udara terbuka di mana ia boleh kering dengan bebas. Jika anda menyimpannya dalam bekas tertutup, ia boleh menyimpan lebih banyak bakteria, yang boleh membahayakan gigi dan gusi anda, "- Dr Chin.

Menggunakan cecair mouthwash yang mengandungi alkohol 

Mouthwash boleh membantu mengurangkan kerosakan pada gigi anda dan memastikan nafas segar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memilih jenis  mouthwash yang betul.

"Orang ramai biasanya menggunakan cecair mulut sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan mulut mereka. Mouthwash yang berasaskan alkohol sebenarnya cenderung mengeringkan mulut, tetapi keadaan kering ini menjadi tempat pembiakan bakteria buruk," - Dr. Chris Kammer

Daripada memilih untuk menggunakan pencuci mulut berasaskan alkohol, anda mungkin boleh mencuba rumusan tanpa alkohol atau xylitol. Bahan ini merangsang penghasilan air liur, menjaga mulut anda lebih sihat.






Menggunakan ubat pemutih gigi

Semua orang mahu gigi yang putih dan bersih tetapi terlalu bergantung pada ubat pemutih gigi sebenarnya boleh merosakkan gigi anda.

"Berlebihan dalam menggunakan produk pemutihan gigi tanpa pengawasan profesional, menyebabkan ketepuan gigi dan pecahan dentin di bawah enamel,"- Dr. Jonathan B. Levine

Sumber: Insider

Monday, 8 April 2019

RESEPI PAJERI TERUNG YANG PALING SEDAP DAN MUDAH

Dah lama tak masak pajeri terung. Baru-baru ni ramai pulak jiran-jiran yang hantar terung kat rumah. Musim terung ke apa tak tahu la.hahhaha.. Seronok la kita dapat terung sebab saya ni memang suka makan terung. Lagi-lagi kalau dibuat pajeri.



Nak buat Pajeri Terung ni sebaiknya gunakan terung panjang. Boleh je nak guna terung bulat cuma tak cantik la.Hahha...Tapi rasa nya sama je la.Kalau tak de terung panjang guna je la terung bulat tu.

Terung ni pun macam-macam jenis jugak.Ada yang kaler hijau . Yang tu kurang sedap di buat pejeri.Selalunya terung hijau tu saya guna untuk buat ulam atau buat masak lemak cili padi.





Bila masak pajeri terung ni saya bukan makan dengan nasik pun.Saya suka ratah je.Jadi bila buat pajeri kena buat periuk besar sebab nak guna 3,4 biji terung.Mana cukup kalau setakat sebiji dua.

Mak saya pernah ajar buat pajeri dan awal2 tu saya rasa kenapa rumit sangat nak masak pajeri ni.??Macam susah je..Biasa lah orang tua kalau masak ikut step.Silap step mula la nak marah kita..hahah..

Bila dah berkahwian ni dapat pulak suami suka makan pajeri. Malas pulak nak ikut cara mak tu.Lambat sangat jadi kita buat cara kita je la.Lebih cepat, sedap dan mudah.

Ini resepi pajeri nenas cara saya.yang penting kena guna periuk besar sebab kalau guna yang kecik mercik-recik nanti habis la dapur.

Ok jom tengok resepi nya.

Bahan-Bahan membuat Resepi Pajeri terung yang sedap dan Mudah.

2 biji terung panjang di potong dua jangan putus.- Maknanya belah dua sampai tangkai dia je.Tujuan nya entah la..sebab mak ajar potong macam tu.hahaha

2 sudu besar rempah kari  ikan
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang\
2 kuntum bunga cengkih

5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia

1 sudu besar udang kering
2 sudu besar kerisik
2 sudu besar merah.
2 biji  cili besar

1 cawan santan pekat+ setengah cawan air.
garam secukup rasa
1/2 senduk minyak masak

Cara-Caranya:

Kisar bawang merah, halia dan bawang putih.Kemudian panas kan minyak.

Tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih dan udang kering. kemudian masuk kan bahan kisar.

Tumis hingga bahan garing. Kemudian masuk kan rempah ikan.Masak sampai rempah pecah minyakk.

Masuk kan kerisik, santan, gula, garam cili besar dan terung,.

Dengan api perlahan masak sampai kuah jadi pekat dan pecah minyak.hati-hati sebab bila dia mendidih kuah nya tu kana merecik.Sebab tu kena guna periuk besar sikit.





kalau suka kuah pekat boleh masak sampai pekat.Kalau suka sedikit cair tambahkan sikit2 air ikut selera dan citarasa korang.

Bila terung dah betul2 masak dan meresap kuah pajeri dalam terung tu boleh la angkat dan dihidangkan.

Gula merah tu boleh digantikan dengan gula pasir biasa.

selamat mencuba..:)

sekian..