Skip to main content

KASUT SEKOLAH YANG BAGUS DAN TAHAN LAMA TAK PAYAH BELI 3,4 KALI

Hi..

Dah siap ke persiapan untuk anak-anak masuk sekolah tahun 2019 nanti? Saya ada dua orang anak. Yang si kakak tu tak banyak barang nak beli sebab semuanya dia dah ada. Cuma belikan baju sekolah sehelai dan kasut sekolah.Yang lain masih boleh di pakai.



Cuma adiknya saja yang beli banyak barang sebab nak masuk darjah 1. Tak la banyak sangat pun. Uniform 2 helai, beg sekolah, dan kasut sahaja. Alat tulis pun tak payah beli sebab memang ada banyak kat rumah ni.

Kebanyakan alat tulis , si kakak dan adik dapat masa aktiviti dan program kat sekolah dan tadika diaorang dulu.Memang simpan untuk kegunaan bila perlu. Jadi tak payah beli dah.

Baru-baru ni saya baca di facebook ramai yang merungut dengan harga kasut sekolah yang sangat mahal. kebanyakan nya berharga rm30 ke atas untuk sepasang kasut sekolah.




Saya ni pun bukan lah orang senang. Tapi bagi saya sejak dulu lagi macam tu lah harga kasut sekolah. Tak de beza pun. Lain la kalau korang memang nak kasut yang memang dari jenama mahal-mahal.

Setakt ni yang saya beli cuma jenama-jenama biasa macam Pallas dan Jazz. Dan harganya pun tidak la mahal sampai cecah 4-5 puluh ringgit sepasang.

Bagi yang masih tercari-cari kasut sekolah yang tahan lama dan harga yang berpatutan saya akan kongsikan di sini kasut-kasut yang boleh korang boleh beli.



Korang boleh je beli kasut yang harga rm7 -rm15 macam kat atas ni. Tapi mengikut pengalaman saya kasut yang murah dan banyak dijual dalam bungkusan plastik tu tak tahan lama. Sebulan pakai korang dah boleh nampak kain nya berbulu.

Kalau nak pakai jarang-jarang contohnya untuk 2 hari seminggu boleh la guna kasut yang murah tu. Tapi korang tak boleh cuci selalu sebab mesti akan cepat rosak. Lagi-lagi kalau korang jenis keringkan kasut sekolah dalam mesin basuh.Memang jahanam kasut.

Masa Maisara tahun satu saya belikan kasut  Diadora. Kalau tak salah saya masa tu harganya 29.90. Beli di Tesco sebab promosi back to school. Kasut ni tahan lama sebab Maisara pakai sampai darjah dua.



Masa tu sepasang kasut ni je saya beli. Saya memang tak pernah beli 2 pasang kasut setahun untuk Maisara. Kasut ni masih saya simpan sebab elok.Sayang nak buang.Padahal tak pakai dah pun.

Tengok gambar pun tahu kasut ni masih elok..kan??Setakat nak buat salin-salin kalau kasut tak kering tu boleh sangat tapi siapa la nak pakai. Maisara pun dah besar. Adiknya pulak kaki kecil. Mungkin pertengahan tahun nanti dia dah boleh guna untuk salin-salin.


Naik darjah dua saya belikan kasut Jazz. Kasut ni dia pakai sampai darjah 3. Harganya Rm30++ . Beli kat atas kedai . Mungkin sebab tu mahal sikit. Kalau beli kat Tesco ke Aeon ke mungkin murah sikit sebab biasanya pasaraya ada jualan murah.


Yang ni terlalu kerap dia cuci sebab ada kasut backup. Masa ni dia pulak tak suka pakai kapur kasut. jadi bila nak cuci tu kena berus kuat-kuat.  Kasut sekolah ni kalau kerap di cuci memang akan rosak. Satu lagi kalau tak guna kapur kasut. Kasut macam tak de perlindungan. Bila kotor kita akan cuci fabrik kasut tu.

Berbeza kalau kita guna kapur. Bila cuci kasut cuma berus sikit2 sampai kapur pada kasut tertanggal dan kasut jadi bersih.Makna kata yang kotor tu bukan fabrik kasut tapi kapur nya. Terima kasih la pada orang yang mencipta kapur kasut.

Sebab tu saya bersetuju sangat bila kerajaan tetapkan anak-anak pakai kasut hitam. Orang yang tak pernah tahu pasal susahnya nak jaga kasut putih ni mungkin akan merungut macam-macam. Tapi lantak kan diaorang.. Saya suka berjimat jadi saya sokong je.



Kasut darjah 3 saya belikan kasut jenama Frozen. Kasut nya berharga rm29.90. Beli di Tesco. Maaf tak de gambar sebab kasut tu memang tak tahan. Cukup setahun pakai terus buang sebab rosak. Tapaknya lekang dan pelapik dalam tu pun hilang entah kemana. So saya tak galak kan korang beli kasut yang jenama tak ketahuan ni.

Kalau anak-anak  tengok memang la diaorang nak tapi demi poket kita lantak le dia nak meraung ke apa..hahahah

Darjah 4 saya belikan kasut Jazz pada Maisara. Kasut tu bertali dan memang tahan lama. Saya tak ingat saya letak kat mana kasut tu. Kasut tu masih elok lagi. Naik darjah 5 Maisara tak mau pakai dah sebab dah tak muat dan kasut bertali ni buat dia lambat bersiap pagi-pagi.

Jadi naik darjah 5 dia nak kasut lain. Saya belikan kasut Pallas pada dia. Kali ni kasut lekat je. Senang nak bersiap.


Tak de kasut backup dan dia cuma belasah kasut yang sepasang ni sepanjang tahun. Ini lah yang dibawa bersukan, rombongan dan segala aktiviti sekolah. Sebab sekolah mewajibkan pakai kasut sekolah.

Darjah 5 dia masih malas kapur kasut sebab tu la tak heran le kasut dia rosak sikit kat bahagian pelekat tu. Tapi katanya masih boleh di pakai.

Yang bestnya kasut Pallas ni bila kaki kau membesar, kasut pun ikut mengembang sekali.jadi tak la asyik nak tukar kasut walaupun belum cukup setahun.

Tahun 2019 maisara dah nak masuk darjah 6. Dan tahun depan dia akan pakai kasut hitam. Kali ni dia nak berubah angin sikit. Dia tak nak pakai kasut Pallas lagi. Dia pilih kasut Warrior. Harganya rm33.90 . Beli atas kedai. Bukan kat pasaraya.



Kasut ni ala-ala kasut yang dia pakai masa darjah 5. jenama je lain..Saya dah belek2 kasut ni dan tak banyak beza dengan kasut Pallas tu.Harap-harap prestasinya juga membanggakan.hahah..

Dan untuk adiknya saya pilih Pallas memandangkan kasut Pallas ni memang saya yakin tahan lama tambah-tambah anak lelaki ni lasak nya bukan main.


Masa nak masuk tadika dulu pun saya belikan kasut Pallas. Dia pakai dari umur 5 tahun sampai 6 tahun. Cuma masa bulan 10 2018 kasut dah tak muat padahal elok lagi.



Tengok la..Masih elok..kan??/sayang sebab dah tak muat.Kaki adik dah panjang.

Tu yang saya beli kan je kasut murah harga rm10 je.. Gambar kasut murah tu kat atas sekali. Yang no 2. Kalau kerap2 basuh mesti hancur dah kasut rm10 tu.



tu je la nak cerita.Harap dapat lah membantu korang mencari kasut yang bagus untuk anak-anak. Kasut murah pun ok lagi-lagi budak-budak sekarang dah pakai kasut hitam yang tak perlu basuh setiap minggu. Cuma jemur je kat tempat panas kalau hari cuti.

Jadi bila kurang dicuci kasut murah pun akan tahan lama.


bye.

Comments

  1. Tahun ni anak bujang dah mintak kasut tali...dah bujang la katakan...

    ReplyDelete
  2. Senarai brg dan tempat membeli dh ada lust cuma Blom start membeli

    ReplyDelete
  3. Nak pilih kasut pun kene betul2 kan, tahqn lasak, selesa anak pakai. Nanto fariza sekolah macam ni la kita ya

    ReplyDelete
  4. Sally kalau dulu mmg jenis beli kat Bata je...tak kisah la jenama mana pun asalkan bertali...sbb Sally tak suka pakai kasut lekat-lekat...tapi setuju la tahun ni naik harga kan kasut...tak boleh dah nak beli 2-3 pasang

    ReplyDelete
  5. Samalah..kita lebih selesa kasut hitam sbb xnmpk kotor... Tp mse kita dlu untung sikit la sbb masa rendah jd pengawas kasut hitam. Menengah form 1 je kasut putih. Jd pengawas smpi form 3 ksut hitam, then pndah sek pon ksut hitam.hihi.. Tapi kasut pon kne plh btul2 supaya tahan lasak dan lebih lama utk digunakan

    ReplyDelete
  6. I think kasut sekolah tak payah la beli mahal mahal pun sebab budak-budak selalu main and kotor and kena kerap cuci. Tapi yang penting selesa and bersih.

    ReplyDelete
  7. Nita masa sekolah pun suka pakai kasut jenama ni tahan lama. Jadi tak bazir kena beli kasuttiap bulan Sbb tahan

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …