Skip to main content

KEK COKLAT UNTUK JAMUAN PERPISAHAN TABIKA PERPADUAN

Hi..



Oleh sebab tahun ni tahun terakhir Mikhail di tabika perpaduan jadi saya fikir nak masak special sikit untuk majlis perpisahan nya. Fikir punya fikir maka terhasil la kek .. Hahah,,

Sebenarnya setiap kali jamuan saya buat kek.. Tak de special apa pun. Gitu lah kalau orang dah ketandusan idea nak masak, dia nampak masakan yang senang-senang je la..




Yang senang dan orang suka, apa lagi kalau bukan kek. Kalau sebelum-sebelum ni bila jamuan saya buat kek coklat lepas tu siram je ganache kat atas nya. Tapi kali ni saja la ngade-ngada buat krim juga. Padahal bukan reti pun nak menghiasa nya..

Sapu krim lepas tu lertak ganache atas nya.. kena sejuk kan dulu krim tu supaya keras sikit. Kumbang atas kek tu saja buat bagi ada warna lain walaupun nampak macam tak kena je..hahaha.. Tangan tak de seni langsung.

Lepas tu saya goreng Nugget dan sosej..



Sah-sah la saya ni pemaslas..memang cari benda mudah je..hahah..

Tai Alhamdulilllah semua habis licin. Saya buat krim tu memang tak manis sebab tahu dah benda manis-manis sangat ni orang tak nak makan, sekali rasa terus tolak tepi.Hati kita pulak nanti yang sakit.Jadi jalan paling selamat , kurang kan manis dalam kek dan krim nya.

Yang kelakarmya buat kek krim lepas tu dah siap semua baru perasan kotak dah habis. Jenuh fikir cemana nak bawak ke tabika . Nasib baik suami rela hantar naik kereta. Kalau tidak berjalan la saya dengan memegang kek macam nak pergi hantar pengantin..

Sampai je Tabika dah nampak ramai yang dah datang. Macam-macam menu diaorang bawak.Tapi tak sempat la saya nak ambik gambar.Korang bayang kan saje cukup lah ye.

Saya ni kalau dah nampak makanan memang lupa terus nak ambik gambar ke apa.. Laksa paling sedap..Saya makan sampai 2 kali.. Bihun pun sedap.. Allah..semua sedap-sedap la..

Padahal tengah diet tu.. Hehehe..



Ini lah cikgu-cikgu yang dah dua tahun bersama Mikhail. Cikgu Siti dan cikgu Revathy ..Banyak yang Mikhail belajar kat tabika ni.  Mikhail ni kalau kat rumah semua benda dia tak mau buat, tak mau belajar tak mau mengaji tak mau membaca, tak mau mengira ..

Tapi kat sekolah ya Allah, baik nya lahai.. Cikgu nya kata dia pandai itu ini, boleh itu boleh ini.




Ha..Jadi berterimakasih banyak-banyak la kat cikgu sebab buat dia nak belajar.heheh.. Ibu kat rumah ni bila dah tak sabar jadi tarzan je la yang mampu.. tapi tu la, anak-anak pandai ngelat. heheh..

Bye.





Comments

  1. untung mama nya pandai bt kek, comei je tgk lady bird kuning tuh... thn dpn msk darjah 1 dh la ye...

    ReplyDelete
  2. untung mikail mak dia pandai buat kek sedap... ;-)

    ReplyDelete
  3. Kek coklat nampak amat sedap sekali. Tapi bagi jamuan perpisahan mungkin suasana jadi sedih sikit dan mungkin tidak selera makan nanti.
    doorgift

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …