Skip to main content

CARA WANITA KOREA MENJAGA KECANTIKAN KULIT



Produk kecantikan Korea menguasai pasaran sejak 2016. Eksport produk penjagaan kulit Korea, yang juga dikenali sebagai K-Beauty, telah melebihi import di Korea Selatan. Hari ini, pasaran kecantikan Korea menduduki tempat di sepuluh teratas di seluruh dunia, dan lebih ramai orang terus jatuh cinta dengan produk dari negara tersebut

Salah satu perkara yang menjadikan produk penjagaan kulit dari Korea dan rutin kecantikan mereka menjadi ikutan ramai adalah kerana komitmen terhadap formula berkualiti yang meningkatkan dan memperbaiki kulit.




Fokus mereka adalah untuk menjadikan kulit lebih semulajadi , sihat dan tidak bercela. Di samping itu, rutin K-Beauty cenderung dengan pelbagai langkah dan produk yang digunakan pada waktu siang dan malam.

Jika anda ingin memulakan rutin penjagaan kulit Korea, maka pertimbangkan untuk mencuba enam jenis skincare ini.

1.Sunscreen
Produk Korea memberi tumpuan kepada melindungi kulit dari matahari untuk mengelakkan kerosakan, jadi pelindung matahari merupakan bahagian penting dalam rutin kecantikan. Anda perlu memakainya setiap hari. Dari BB krim hingga lah  gel, terdapat banyak pilihan dengan SPF yang tinggi.

2. Cleanser
Rutin penjagaan kulit kebanyakan produk dari Korea termasuk sekurang-kurangnya dua pembersih yang berbeza: satu yang berasaskan minyak  dan satu lagi berasaskan air.

Pertama, anda perlu menggunakan pembersih berasaskan minyak untuk membuang solekan dan kotoran dari kulit. Kemudian, anda gunakan pembersih berasaskan air untuk membuang sisa kotoran pada kulit.

3. Toner
Toner membantu mengimbangi kulit, dan memudahkan pemakaian serum. Malah ianya juga mengekalkan kelembapan kulit wajah dan melengkapkan rutin penjagaan kulit wajah anda.


4. Essence
Essences melembapkan, mengimbangi, dan menghidrat kulit. Ianya mempunyai formula ringan yang tidak terasa berat pada kulit, tetapi masih memberikan banyak faedah seperti anti-penuaan. Perlu diingat bahawa essence tidak begitu bertindak sebagai serum, jadi anda boleh menggunakannya dengan menepuk cecair essence ke wajah anda dengan tangan anda.


5. Serum
Serum adalah produk  yang direka untuk mensasarkan masalah kulit tertentu seperti kedutan atau hyperpigmentation.




6. Pelembap
Anda memerlukan sekurang-kurangnya dua pelembap: satu untuk mata anda dan satu untuk seluruh muka. Pelembap mata cenderung lebih lembut dan direka untuk mengurangkan bengkak. Pelembap Korea untuk wajah  terdiri daripada krim dan gel.

Jika anda sudah bersedia untuk beralih ke rutin penjagaan kulit Korea, ini adalah permulaan yang baik. Anda mungkin mahu menambahkan lebih banyak item apabila anda menjadi selesa dengan rutin kecantikan yang saya kongsikan ini.

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …