Monday, 29 October 2018

BUDAK DARKAH 6 CABUL GURU PRAKTIKAL : MASALAH SOSIAL YANG PERLU MASYARAKAT HADAPI DAN ATASI

Asalamualaikum..

Zaman makin mencabar dalam membesarkan anak-anak. banyak perkara yang kita tak boleh terlepas pandang dan ambil mudah.

Kalau zaman saya dulu tak kisah bila anak-anak umur 6-12 tahun keluar rumah dan balik seebelum maghrib



Tapi zaman skarang kalau dia nak keluar umah kena soal dari A sampai Z.
Apa yAng kita risau kan ialah anak-anak bergaul dengan kawan-kawan dia yang tak senonoh.

Budak-budak ni depan kita memang baik. Selalunya yang lembut lidah,ramah bukan main tu la yang paling kita kena brhati-hati.

Baru-baru ni saya terbaca di twitter tentnag seorang guru praktikal di cabul oleh kanak-kanak usia 12 tahun dirumah keluarga kanak-kanak tu.



Kalau dah jadi macam ni siapa yang patut disalah kan? Mustahil ibu ayahnya mengajar perkara yang bukan-bukna..kan? tapi sebagai ibu bapa memang kita kena akui yang banyak perkara kita terlepas pandang dalam hal-hal anak ni.

Tak semua benda kita mampu nak kawal. Lagi-lagi kita suami isteri keluar bekerja mesti ada kekesalan kat hati bila ada benda yang kita tak mampu buat atau kurang bagi penekanan pada anak-anak.

Tapi apa pun cuba lah untuk diidk anak sebaiknya agar terjaga moral diaorang. Jangan fokus pada akademik anak-anak saja. Kalau pandai dalam pelajaran tapi jahat macam setan pun tak bagus jugak.




Kita kena akui perkara-perkara macam ni memang berlaku dan banyak dah berlaku. Anak bawah umur  merogol kawan sekelas, rogol sepupu, mencabul ,simpan video lucah, mencuri dan macam-macam lagi.

Tolong perhatikan anak-anak kita. Memang la kita rasa "PANDAI LA AKU JAGA ANAK AKU SENDIRI..'' tapi masalahnya anak kau jahat, orang lain jadi mangsa. Kalau tak kacau orang lantak kau la...




Saturday, 27 October 2018

PERTAMA KALI MAKAN SIPUT KEMUDI : MACAM MANA CARA CUCI SIPUT KEMUDI

Assalamualaikum..


Credit gambar dari blog : diariwanitacergas.


Ni kali pertama saya makan Siput Kemudi. Ada juga orang panggil ni Kepah Peha Ayam. Nampak macam peha ayam ke??hahah

Memang selalu nampak orang jual tepi jalan tapi tak pernah beli sebab tak pandai nak cuci Siput Kemudi. Tak pandai nak masak dan takut kalau tak sedap.



Tapi kelmarin suami bawak balik Siput Kemudi yang dah siap buang kulit. Sebenarnya cara nak cuci Siput Kemudi senang je. Guna pisau untuk buka cengkerang nya yang besar tu.Lepas tu keluar kan lah sisi dia.



Tapi jangan ingat dah boleh masak tau. Korang kena bersihkan dulu Siput Kemudi ni. Kalau tak dibersihkan dan di cuci betul-betul bila makan nanti korang akan sakit perut.

Dalam bahagian yang warna kuning/oren pada siput ni ada satu urat jernih yang korang kena buang. Urat tu la yang menyebabkan sakit perut bila makan Siput Kemudi ni.

Tak susah pun nak buang nya cuma kadang-kadang korang tak jumpa urat tu. Bila tak jumpa memang hancur la siput tu jawab nya.hahhaah..


Sebenarnya saya pun tak pasti ini ke urat yang orang  maksud kan tu. (Rujuk gambar atas) .. Tapi yang saya belek-belek dalam siput ni memang ini je urat panjang dalam Siput Kemudi tu yang saya jumpa. Ini bukan cacing tau ..Nnati ada pulak yang sampai takut nak makan.hahah

Alhamdulillah lepas masak memang tak de siapa yang sakit perut lepas siput ni di masak rendang. jadi betul la ini urat panjang dalam siput Kemudi yang orang kata boleh buat sakit perut tu..

Boleh tak main teka-teka gitu??hahahah

Siput Kemudi ni korang boleh buat masak apa? .. Boleh goreng kunyit, boleh buat sambal tumis, boleh buat rendang, masak lemak cili padi. Memang sedap dan ada rasa macam daging pun ada.



Kalau kita makan kerang bahagian yang hitam2 tu , ada rasa kerang..kan?? Tapi Siput Kemudi ni memang tak de rasa pahit ke apa.. macam daging la lebih kurang. Terutamanya yang bagain putih yang besar tu.

Liat-liat macam daging. Sebelum masak korang boleh belah dua. Tak nak belah pun tak pe.

Tapi dia tak la macam daging liat..Dia cuma rasa kenyal yang sedap.

Tak sempat nak ambik gambar rendang Siput Kemudi ni. sebab terlupa.Hahah. Maklum la..saya ni kalau benda sedap depan mata semuanya lupa.

Bye!





HARI PERTAMA ANAK MASUK SEKOLAH : APA YANG TAK PATUT ANDA POST DI SOSIAL MEDIA.

Assalamualaikum..



Tahun depan Mikhail akan masuk darjah satu. Seperti kakaknya saya tak akan hantar dia dan tunggu disekolah. Ayahnya saja yang akan pergi hantar dan tunggu dia sementara nak tahu duduk kelas mana. lepas tahu kelas ayah akan balik.

Macam tu la dulu kakaknya waktu masuk sekolah darjah satu.

Teringin jugak nak ambil-ambil gambar untuk buat kenangan tapi rasanya tak payah la. Risau bila anak nampak ibu dan ayahnya ni tunggu tepi kelas , nanti dia rasa macam.."kenapa kena tunggu??..sebab sekolah ni bahaya ke..? sebab nanti tak boleh balik ke..??sebab nanti cikgu marah ke..?"




Setakat ni memang saya bagitau yang indah-indah  je tentang sekolah. Tambah pulak kakak nya selalu cerita cikgu tu baik, cikgu ni kelakar.. harap-harap ok la dia nanti disekolah  baru.

Tapi saya faham ada mak ayah yang kena tunggu jugak anak di sekolah sebab nak biasakan anak membeli di kantin sekolah Saya memang tak de masalah bab tu sebab anak-anak cerewet bab makan. Jadi dari dulu memang bawak bekal ke sekolah.

Tapi pesanan saya untuk mak ayah yang nak tunggu anak disekolah tu, bila ambik -gambar anak-anak kat sekolah jangan la terlalu bebas post di sosial media atau di status-status whatsapp.  Ada beberapa perkara yang korang tak boleh buat.

1- jangan tag location dimana korang berada. Bahaya kalau orang tahu yang korang tak ada dirumah. Bahaya juga kalau ada orang yang tahu dimana anak korang bersekolah.

Kalau nak selfie ke apa cukup la dengan caption simple2 sudah la.

2- Jangan bagi clue dimana anak korang belajar. contohnya bergambar dengan papan tanda pintu pagar sekolah, tunjuk lencana sekolah anak,  nama penuh anak dan juga apa-apa yang mendedahkan dimana anak korang belajar dan sebagainya.

3- Had kan "rakan" yang boleh melihat gambar dan posting korang. Kalau di facebook korang boleh had kan gambar untuk orang-orang tertentu sahaja.  Korang boleh gunakan cara tu untuk berkongsi gambar dan posting dengan saudara mara terdekat.

Tak perlu masuk kan senarai rakan-rakan media sosial untuk melihat gambar anak korang sebab cara ni juga akan membahayakan anak-anak korang. Rakan media sosial dan orang sekeliling mungkin nampak baik di sosial media tapi jangan mudah terpedaya.




4-  Jangan tag sesiapa. Bila korang tag orang lain pada gambar yang di post , gambar tu akan lebih ramai yang nampak.

Contohnya macam facebook, bila korang tag saya untuk gambar korang, mungkin rakan-rakan saya yang korang tak kenal  juga akan nampak post dan gambar korang tu.

5- Jangan post gambar anak orang lain tanpa kebenaran. Anak-anak kita adalah urusan kita, tapi anak orang lain adalah hak ibu bapa mereka. So kita kena faham benda tu. kalau anak-anak kita pun kita tak dedahkan privacy mereka, kenapa anak orang kita tak boleh jaga..kan??

6- Jangan mempercayai sesiapa. Itu lah yang  yang paling penting sekali . Bagi tau pada saudara mara agar jangan berkongsi gambar yang korang post dan had kan kepada mereka saja, didedahkan kepada orang lain terutamanya di sosial media.

Kalau tak diberitahu mungkin diaorang pun tak tahu.Jadi berterus terang sejak dari awal dan tekankan benda tu supaya nampak jelas dan penting untuk diaorang patuhi.

ok..tu je la.. semoga bermanfaat untuk semua.


Tuesday, 16 October 2018

KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL






KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL 15 Oktober adalah Hari memperingati keguguran sedunia yang disambut setiap tahun. Oleh itu penting bagi kita mengetahui mengenai keguguran ketika hamil. Jom baca pasal keguguran berulang-ulang ( recurrent miscarriages) - punca & rawatan yang dikongsikan oleh Doktor Muhammad Eizat





Apakah keguguran ?

Keguguran ialah kehilangan bayi sebelum 24 minggu kehamilan. Jika ianya berlaku pada 3 bulan pertama kehamilan dipanggil keguguran awal. Keguguran awal adalah perkara yang biasa berlaku 10-20 kes dalam 100 kehamilan ( 10-20%)

Keguguran lewat berlaku selepas 3 bulan pertama kehamilan. Ianya tidak biasa berlaku dan hanya 1-2 kes dalam 100 kehamilan ( 1-2%)

Apakah keguguran berulang-ulang ?

Bila keguguran berlaku 3 kali atau lebih berturut-turut dipanggil sebagai keguguran berulang ( recurrent miscarriages ).

Ianya juga berlaku pada 1 dalam 100 pasangan yang cuba untuk mendapatkan zuriat

Kenapa berlakunya keguguran berulang-ulang dan keguguran lewat kehamilan?

Kadang-kadang doktor dapat mengenalpasti sebab-sebab berlakunya keguguran lewat kehamilan.

Walaubagaimanapun dalam kebanyakkan kes, doktor tidak dapat mengenal pasti sebab-sebab berlakunya keguguran ini, lebih-lebih lagi jika semua ujian yang dijalankan adalah normal belaka.

Ada beberapa faktor yang dikenalpasti mungkin menyumbang kepada keguguran lewat kehamilan

UMUR

Semakin berusia wanita itu, semakin tinggi peluangnya untuk mendapat keguguran. Jika wanita berusia lebih 40 tahun, lebih 1 dalan 2 ( 50%) kehamilan akan berakhir dengan keguguran.

Bukan sahaja wanita, jika suaminya berusia pun, peluang untuk keguguran adalah tinggi.

ANTIPHOSPHOLIPID SYNDROME ( APS)

APS adalah sindrom dimana darah seseorang wanita itu senang membeku dan menyumbang kepada keguguran berulang dan keguguran lewat kehamilan

FAKTOR GENETIK

2 hingga 5 dalam 100 pasangan ( 2-5%) yang mengalami keguguran berulang, salah satu pasangannya akan ada ketidaknormalan salah satu kromosom ( struktur genetik yang terkandung dalam sel manusia yang mengandungi DNA dan perwarisan dari ayah dan ibu ).

Walaupun masalah genetik ini mungkin tidak menujukkan apa-apa masalah pada ayah atau ibu, tetapi ianya boleh menyebabkan keguguran.

PANGKAL RAHIM YANG LEMAH
Kelemahan pangkal rahim ( cervical incompetence ) boleh menyebabkan keguguran dalam 14 hingga 23 minggu kehamilan. Susah sikit untuk mengenalpasti keadaan pangkal rahim lemah ini untuk wanita yang tak mengandung.

Mungkin ini adalah penyebab keguguran jika kehamilan sebelumnya gugur dengan cara air mentuban pecah awal, ataupun pangkal rahim membuka awal walaupun si ibu tiada rasa sakit pun


PERKEMBANGAN BAYI TAK NORMAL

Perkembangan bayi yang tidak normal boleh menyebabkan keguguran tapi bukan penyebab keguguran berulang.


JANGKITAN KUMAN

Sesetengah jangkitan kuman yang sebabkan ibu menjadi tidak sihat boleh menyebabkan keguguran.

Walaubagaimanapun bagaimana jangkitan boleh menyebabkan keguguran ini masih lagi dalam kajian dan kesahihannya masih belum pasti.


BENTUK RAHIM
Bentuk rahim yang tak normal boleh menyebabkan keguguran namun ianya belum sahih.

KENCING MANIS & MASALAH TIROID

Kencing manis dan masalah tiroid yang tidak terkawal boleh menyebabkan keguguran, walaubagaimanapun ianya tidak menyebabkan keguguran berulang-ulang asalkan masalah kencing manis dan tiroid ini dirawat dan dikawal sebaiknya.


FAKTOR IMUN ( Immune Factors )
Ada kajian mengatakan wanita keguguran disebabkan sistem imun mereka tidak berfungsi secara normal, dinamakan sebagai alloimmune reaction. Walaubagaimanapun, takda bukti sahih lagi yang menyokong kenyataan ini. Lebih banyak kajian diperlukan.


BERAT BADAN BERLEBIHAN
Bakal ibu bermasalah obesiti bukan saja sukar hamil tetapi meningkatkan risiko komplikasi kehamilan dan masalah kesihatan bayi yang dikandung.
Ini termasuk keguguran, hipertensi, diabetes, darah beku dan bayi bersaiz besar serta memerlukan pembedahan caesarean ketika melahirkan


MEROKOK, PENGAMBILAN KAFEIN DAN ALKOHOL BERLEBIHAN
Merokok , dan minum terlalu banyak alkoho; serta pengambilan kafein yang berlebihan turut menyumbanga kepada masalah keguguran. Selain keguguran ianya menyumbang kepaada masalah kelahiran pramatang, kecacatan kongenital,dan kematian dalam rahim.


PERNAH MENGALAMI KEGUGURAN
Peluang untuk keguguran lagi meningkat bila berlakunya satu keguguran. Wanita dengan 3 kali keguguran berturut-turut ada risiko 4 dalam 10 peluang untuk mengalami keguguran sekali lagi.












Pemeriksaan yang boleh dilakukan untuk keguguran berulang-ulang :

Ujian darah – mengenalpasti Antiphospholipid syndrome dan thrombophilia

Ujian darah untuk mengenalpasti ketidaknormalan kromosom jika bayi menunjukkan kromosom yang tidak normal.

Ujian darah untuk menentukan jangkitan kuman

Rawatan akan diberikan berdasarkan sebab berlakunya keguguran berulang-ulang ini. Jika doktor tidak dapat mengenalpasti sebab selepas melakukan pemeriksaan serta ujian-ujian yang berkenaan, wanita itu tak perlu menerima rawatan.



Wanita dan pasangan sepatutnya mendapat rawatan serta kaunseling oleh pakar. Wanita yang mendapat sokongan perubatan dari awal kehamilan mempunyai peluang untuk mendapatkan kehamilan yang sihat.

Walaupun tidak dapat mengenalpasti sebab-sebab keguguran berulang-ulang ini, 75 dalam 100 kes ( 75%) akan berjaya hamil sehingga kehujungnya.

Tenangkan hati dan ingat bahawa kebanyakkan pasangan akan berjaya dengan kehamilan, walaupun pernah gugur 3 kali berturut-turut.

sumber: Dr MUhammad Eizat

Monday, 15 October 2018

MOTORSIKAL HILANG : NETIZEN KUMPUL DUIT GANTI MOTORSIKAL PENDAKWAH





Untung jadi orang baik. Ramai yang prihatin bila kita didalam kesusahan. Semua orang berlumba-lumba nak bantu kita. Begitu lah yang terjadi pada Ustaz Muda ini. Kehilangan motorsikal yang dialaminya baru-baru ni membuatkan pengguna laman sosial sepakat mengumpul derma untuk menggantikan Motorsikalnya yang hilang.




Pada 18 september lalu Motorsikal milik Ustaz Addien iaitu seorang pendakwah telah hilang di Giant Batu Caves. Motorsikal dengan plat no : CEA 2633 itu baru dibeli 2 bulan lalu.

Atas keprihatinan netizen dan pengikut ustaz Addien di twitter satu tabung di buka oleh Injangnation bagi memudahkan derma disalurkankan.







Kehilangan motorsikal milik ustazAddien ini menyukarkan nya untuk bergerak memandangkan beliau menggunakan motorsikal untuk mengajar dan berdakwah.

Malah beliau pernah dihubungi seseorang yang tidak dikenali agar memasuk kan sejumlah wang jika ingin mendapatkan motorsikalnya kembali.

Ustaz Addien juga pernah beberapa kali menolak untuk menerima sebarang bantuan selepas kehilangan motorsikalnya. Namun netizen tetap prihatin dan tahu kesusahan yang dialami beliau.

Tabung #RM1NJANGNATION adalah satu saluran untuk korang yang nak membantu mereka-mereka yang memerlukan terutamanya pengguna twitter . Tabung ni hanya untuk bantuan dalam malaysia saja.

Yang tahu lebih lanjut tentang tabung #RM1NJANGNATION ni boleh baca thread yang dikongsikan ni.


"RM1 adalah nilai minima yang dicadangkan. Hal ini kerana, RM1 adalah jumlah yang kelihatan tidak membebankan dan proses pemindahan wang boleh dilakukan dengan mudah menerusi sistem perbankan atas talian.

Walaubagaimanapun, sumbangan dalam jumlah yang besar juga amatlah dialu-alukan. Penyumbang yang menyumbang dalam jumlah besar akan diminta untuk memaklumkan nama mereka kepada mana-mana admin #RM1NJANGNATION untuk tujuan perekodan dan audit akaun.

Penerima sumbangan akan dipilih, background dan masalah mereka akan diteliti sebelum kempen ini dimulakan dan hanya akan berakhir apabila dana yang diperlukan cukup untuk menyelesaikan masalah mereka.






Namun begitu kami menerima sumbangan anda dalam apa jua bentuk sekalipun, baik dari segi wang ringgit, nasihat, hebahan ataupun doa agar projek ini berjaya setiap kali ianya berlangsung.

Jumlah kutipan akan diberitahu setiap hari supaya kita aware dengan baki yang masih belum mencukupi untuk menyelesaikan masalah atau meringankan beban penerima.


Jumlah wang yang perlu dikumpul akan dinyatakan, berserta tujuannya. #RM1NJANGNATION hanya akan aktif apabila sedang mengutip dana dan akan berhenti apabila jumlah wang terkumpul cukup. Kemudian hasil kutipan akan diserahkan pada penerima.

Ianya diharap akan menjadi sebuah projek yang berterusan untuk menghulurkan bantuan dan meringankan beban insan-insan yang terpilih."


IKUT 5 TIPS INI DAN ANDA AKAN MENJADI SOSIAL MEDIA INFLUENCER YANG TERBAIK



Orang muda sekarang ramai yang berlumba-lumba nak menjadi media sosial influencer. Mungkin sosial media influencer dianggap perkara yang sia-sia bagi mereka yang tak tahu fungsi influencer tu sendiri tapi sebenarnya sosial media Influencer memberi kesan yang sangat baik bagi perniagaan-perniagaan besar dalam tempoh 5 tahun kebelakangan ni.

Tengok la berapa banyak iklan-iklan yang dibuat oleh sosial media Influencer ni mewakili jenama-jenama dan syarikat besar. Dengan kuasa viral di tangan mereka, produk dan perkhidmatan lebih cepat sampai kepada sasaran .




Tapi jangan tak tahu nak jadi sosial media influencer ni pun ada caranya. Ada yang sampai kena mengeluarkan wang sendiri agar lebih cepat mendapat pengikut dan mudah dikenali.

Kali ni saya nak kongsikan beberapa tips yang korang  patut buat kalau nak jadi sosial media influencer..


Langkah 1 . Anggap ianya seperti pekerjaan sepenuh masa
Kalau nak dianggap sebagai seorang sosial media influencer yang serius korang kena lah mendapat kepercayaan dari orang lain. Korang boleh anggap apa yang korang buat sekarang adalah pekerjaan sepenuh masa.

Kalau setakat ada bakat dan kreatif saja tapi tak berjaya buat orang percaya dengan korang, tak kan buat wakil2-wakil perniagaan berminat dan ambil korang. Korang kena berusaha buat yang terbaik.

Korang boleh share personal life korang secara percuma untuk permulaan. Ramai sosial media influencer yang bermula dengan mempromosikan sesuatu dalam bentuk pengajaran atau sesuatu yang berkaitan bakat diaorang dengan secara percuma saja.

Korang juga kena ada jadual untuk publish video atau post-post korang supaya lebih teratur.




Langkah 2. Bersemangat dan konsisten.
Ramai sosial media influencer yang berjaya hanya sekerat jalan sebab diaorang tak konsisten. Mereka tak de interaksi dengan pengikut mereka.

Diawalnya memang agak susah nak dapatkan like dan komen apa lagi nak orang follow kita tapi kalau kita konsisten update, dan ada interaksi dengan pengguna sosial media yang lain, mesti akan ada hasilnya.

Makin lama orang akan follow kita sebab dia tahu perkongsian kita menarik. Tak de siapa nak follow akaun yang kejap timbul kejap tenggelam.

Jadi kalau nak orang follow kita , sentiasa update dan konsisten.



Langkah 3. Comuniti is King.
Pernah dengar orang kata "content is king"?? tetapi yang sebenarnya tanpa pengikut setia, kandungan yang baik cemana pun tak kan di pandang. Korang terpaksa bersetuju dengan yang ni.. Pengikut setia ni la yang akan mula share dan orang lain akan nampak content dalam sosial media korang.

Walaupun jumlahnya sikit je tapi dengan bantuan diaorang ni la pengguna sosial media lain akan terhubung dengan korang. Makin hari makin ramai kenal.

Jaga diaorang baik-baik ye. Jangan nak ikut kepala sendiri je. kena faham apa yang pengikut sosial media korang nak?Apa yang diaorang suka dan apa yang diaorang tak suka.? Apa yang boleh buat korang nampak 'wow' .


Langkah 4. Sentiasa cipta sesuatu yang baru
Nak buat korang nampak wow dimata pengikut sosial media korang kena la cipta sesuatu yang baru. Kalau buat video kena la kreatif..Kalau ambik gambar biar nampak menarik. Boleh masuk kan unsur-lucu lucu sebab kat sosial media ni kalau benda kelakar kejap je orang kongsi pada orang lain.

Boleh juga buat video yang bagi pengajaran pada orang lain, yang ada mesej2 yang baik.

Kalau 2,3 tahun lepas , setakat selfie dengan produk je mungkin benda yang orang rasa menarik tapi sekarang dengan lebih banyak sosial media influencer yang buat kelainan , korang kena buat sesuatu yang baru.Tak boleh dah setakat selfie.

Korang boleh guna kan IG, youtube atau twitter sebab apa yang saya nampak di 3 platform ni la bermula nya video-video yang jadi viral.

Di samping konsisten,  kandungan nya juga perlu menghiburkan.





Langkah 5. Berhubung dengan jenama-jenama besar.
Cara paling mudah untuk mendapatkan perhatian jenama-jena kat luar nun ialah dengan menghantar mesej secara terus kepada mereka di Instagram atau Twitter.

Kalau korang tak mulakan , diaorang tak kan nampak korang.

Tak payah buat portfolia yang gah bukan main. Kandungan yang ada dalam sosial media korang tu dah cukup untuk diaorang nilai korang ni influencer yang macam mana..


Saturday, 13 October 2018

"17 TAHUN HIDUP BARU TAHU FUNCTION HANGER " - INI APA KORANG BOLEH BUAT DENGAN HANGER?

Assalamualaikum..



Hanger ni benda wajib ada la kat dalam rumah.Lagi2 untuk orang macam saya yang jarang lipat baju. Memang guna hanger je setiap hari. Selain gunanya untuk sangkut baju supaya nampak kemas ada banyak lagi sebenarnya kegunaan hanger ni.

Contohnya macam yang dikongsikan oleh DannyDanielSam ni..Menurt Danny selepas 17 tahun hidup baru dia tahu  kegunaan lain hanger ni.haha.. Dia gunakan hanger untuk letak phone agar mudah nak tonton video sambil baring-baring. Boleh lena terus kalau macam ni.



 Nampak selesa sangat tu.Kalau rajin boleh buat tempat charge phone sekali.Kan??


Selain tu korang juga boleh DIY hanger untuk jadikan perhiasan atau alat lain.






Macam mana??cantik??Boleh buat?

Senang je..Yang penting kena kreatif.. 




LARANGAN MEROKOK DI SEMUA PREMIS TERMASUK RESTORAN BERMULA 1 JANUARI 2019

Assalamualaikum..



LARANGAN MEROKOK DI SEMUA PREMIS TERMASUK RESTORAN BERMULA 1 JANUARI 2019
Dah boleh tarik nafas lega sebab bermula 1 Januari 2019 semua premis makanan termasuk restoran terbuka seperti mamak, kedai-kedai tomyam dan warung-warung tepi jalan termasuk warung-warung kecil yang berniaga di tepi jalan atau tepi-tepi pantai termaktub dalam PPKHT 2004 digubal dalam Akta Makanan 1983, dibawah seksyen 36.




Jadi apa korang perlu buat jika nampak ada orang merokok di tempat-tempat awam dan restoran-restoran lepas ni?

Korang hanya perlu menghubungi Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat untuk buat aduan. Dalam 24 jam aduan akan di ambik tindakan .

Ini bermakna pengusaha restoran pun boleh diambil tindakan kalau biar pengunjung restoran nya merokok dan akan di denda sehingga rm2500 .

No telefon Pejabat kesihatan Daerah  korang boleh dapat kan disini 

 Akta tersebut tidak termasuk untuk mereka yang hisap  vape, rokok elektronik dan shisha ..



Sebenarnya bagus dikuatkuasakan akta ni. Agak susah nak keluar makan dengan anak-anak bila terpaksa bau asap rokok. kesian kat anak-anak kita.Tak kan nak duduk dalam rumah je..kan??

Nasihat saya pada orang ramai yang makan kat restoran tu , bila nampak orang merokok sebaiknya bagitau lah pada pelayan atau pengusaha restoran tu dulu supaya dapat mereka bagi amaran pada pelanggan.

Jangan la main report je..Kesian juga la pada pengusaha restoran.kalau tak diendah kan baru kita buat report..cemana??

Thursday, 11 October 2018

RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH

RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH




Daging masak kicap je hari ni..Pastu goreng ayam.. Masakan pertama yang saya belajar dari mak ialah daging masak kicap. Masa tu umur 14 kot. Sebelum tu masak main cincai2 je.

Agaknya mak tak lalu nak telan jadi dia ajar la cara betul masak Daging kicap ni. Hahaha.. Sejak tu ini je la cara saya masak daging masak kicap.

Bila dah kawen saya masak kan daging masak kicap untuk suami.Dia kata ini daging masak kicap paling sedap dia pernah makan. Dah 13 tahun kawen dia tak pernah jemu kot. Seminggu sekali menu ni mesti ada.

Jom saya ajarkan macam mana nak masak Daging Masak Kicap paling sedap dan mudah ni. Untuk resepi ni saya buat untuk hidang 4 orang makan saja ye. Kalau nak buat lebih boleh tambah bahan2 nya.




RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH

Bahan-bahan:

Bahan A
300g daging
1 senduk besar kicap manis.

Bahan B
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan C
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
10-15 biji lada hitam
1/2 susu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintan putih

3 sudu besar minyak masak

1 biji bawang besar
4 biji cili besar atau cili padi kalau suka pedas
daun sup




Cara-caranya:

1- Potong daging nipis-nipis. Besihkan dan tos kan . Kemudian masuk kan kicap dalam daging .ketepikan.

2. Kisar bahan B dan masuk kan dalam Bahan A

3. tumbuk bahan C sampai halus. Masuk kan dalam bahan A tadi. perap selama 15-20 minit

4.Panas kan minyak .Kemudian masuk kan dagiing yang diperap tadi.

5. masuk kan 1 cawan kecil air. masak dengan api perlahan sampai daging lembut.

6.masuk kan garam .Kalau tak suka masin tak payah garam sebab kicap pun dah cukup rasa.

7. Masuk kan bawang besar yang dihiris tebal, cili dan daun sup yang dah di potong halus.

8. sedia untuk di hidangkan..


Wednesday, 10 October 2018

RESEPI KEK COKLAT PALING SEDAP DAN MESTI JADI YANG SESUAI UNTUK BUAT JUAL

Assalamualaikum..



Hari ni nak share resepi kek coklat paling sedap dan mesti jadi. Setakat ni saya buat kek coklat guna resepi ni memang mesti akan jadi.Tak pernah lagi kek coklat tak jadi bila guna resepi ni.

Kek coklat memang kegemaran ramai. Kalau saya pun bila nak balas mangkuk tingkat jiran2 tapi tak de idea nak masak apa, mesti saya kan bagi ke coklat je. Mesti orang suka dan seronok bila makan kek coklat.

Korang boleh guna resepi saya ni untuk berniaga ke, atau untuk buat jamu anak2. Saya halal kan. Semoga dapat membantu korang. Saya nak bagi wang ringgit, saya pun bukan nya orang ada-ada. Jadi harapnya perkongsian macam ni mampu bagi manfaat pada orang lain.






Resepi kek coklat yang sedap dan mesti jadi

Bahan-bahan


Bahan A
150g tepung gandum
1sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
2 sudu besar serbuk koko

Bahan B
2 biji telur saiz A
150g gula castor

1/2 sudu kecil esen vanila

Bahan C
125g susu full cream
125g minyak jagung
2 sudu besar susu pekat

Cara-Caranya:

Panas kan oven suhu 180 
Guna loyang petak saiz 8 inci. Letak baking paper dan sapu butter kat atas kertas dan tepi loyang. Ketepikan..

1- Campur semua bahan A dan ayak. Ketepikan..

2- Pukul telur dan gula castor. Pukul sampai telur jadi kaler cerah atau putih. Jangan terlebih pukul telur .Nanti kek mendap kat tengah2.

Kalau guna mixer cukup pukul 1-2 minit saja. Kalau guna whisk dalam 2-3 minit sudah la..

3-  Masuk kan esen vanila. Dan kacau guna senduk.

4- Masuk kan susu full cream, minyak dan susu pekat. kacau sekejap untuk sebatikan dia. kacau guna senduk saja.

5- Masuk kan tepung sikit demi sikit dan kacau guna senduk .Buat sampai habis tepung.

6- masuk kan adunan dalam loyang dan bakar selama 60 minit dengan suhu 180.

Kalau cucuk guna lidi dan kek masih melekat kat lidi, tambah lagi masa . Kita punya oven masing2 tak sama.

Lepas keluarkan kek dari oven tunggu sampai kek sejuk. Terbalik kan kek atas papan kek atau atas bekas yang korang suka.

Kemudian boleh la salut kek dengan coklat ganache.



cara buat coklat ganache:

Bahan-bahan nya:
1 kotak kecil whipping cream
125g coklat  compound
1 sudu besar butter

Cara-caranya:

Potong coklat compound kecil2 supaya dia senang cair. Nak lebih mudah boleh beli coklat yang jenis bulat2 tu. Tak payah nak potong2 dah.

Masuk kan whipping cream dalam satu bekas dan masak dengan api perlahan.
Bila whipping cream dan berasap terus tutup api dan masuk kan coklat.

Jangan masak whipping cream sampai mendidih sebab kita cuma nak whipping cream ni panas je..

Kacau coklat dan whipping cream sampai coklat cair, masuk kan butter. kacau lagi sampai sebati,.




Kalau ikut pengalaman saya 1 kotak whipping cream yang kecil tu boleh guna untuk 2-3 biji kek.
Macam kek gambar atas tu saya guna ganache sikit je sebab anak saya ni kalau jumpa coklat lain macam jadinya.

Jadi letak nipis2 je la. Kalau untuk jual kena bagi tebal sikit dan letak coklat ganache banyak. kena meleleh  kebawah baru orang suka.


Whipping cream yang kotak kecil tau..Harga nya dalam rm7 lebih. Kalau nak buat untuk bisnes baik beli yang saiz besar.Lebih jimat.

Selamat mencuba..Kalau dah buat nanti bagitau ye..Boleh hantar gambar kat facebook saya.. :)









Tuesday, 9 October 2018

LUBANG BESAR MUNCUL DI TENGAH BANDAR. 2 MAUT DAN 2 MASIH HILANG





Beijing - Sebuah lubang  (sinkhole) berukuran besar tiba-tiba muncul tengah-tengah bandar di wilayah Dazhou, China., menyebabkan 2 orang mati dan 2 lagi masih hilang.

Kejadian berlaku pada pada ahad lalu. Dari empat orang yang jatuh ke dalam lubang tersebut, dua daripadanya berjaya  ditemui. Kedua-duanya dikejarkan ke hospital, namun meningal dunia.


Mereka yang terkorban tidak dinyatakan identiti namun mengikut laporan mereka baru mendirikan rumahtangga  beberapa hari sebelum kejadian.

Pada hari kejadian, mereka sedang berjalan dan tiba-tiba tanah runtuh dan membentuk sebuah lubang yang sangat besar.

Dua orang mangsa lain nya belum ditemui sehingga kini,


Menurut akhbar tempatan dua orang mangsa yang masih hilang adalah seorang lelaki bersama  seorang kanak-kanak. Mereka dikatakan terjatuh di kedalaman 10 meter di bawah tanah.


"Apa yang menyukarkan usaha menyelamat adalah permukaan jalan yang cukup tebal dengan lapisan tanah yang banyak,

Ketika kami tiba, lubangnya tidak sebesar ini, Ia hanya seluas dua meter panjang dan 2 meter kedalaman nya. Tapi ketika proses menyelamat , tanah runtuh dan menyebabkan lubang menjadi semakin besar. ucap Gao.

Kedudukan kabel-kabel elektrik  dan saluran paip air semakin menyukarkan lagi usaha menyelamat.

Kami perlu memindahkan ekskavator ke kawasan yang lebih rendah dan sekarang kami memiliki dua ekskavator besar yang boleh menggali tanah supaya dapat menjangkau kawasan yang lebih rendah dan untuk menggali lebih dalam," kata ketua Operasi menyelamat   Gao Mingyue

Lubang besar tersebut semakin membesar mencapai saiz 10 meter persegi. Lebih dari 40 orang anggota penyelamat dikerahkan dalam usaha mencari dan menyelamat 2 lagi mangsa yang hilang.



Punca utama  munculnya lubang tersebut masih belum diketahui pasti.  Lubang besar atau sinkhole pada tanah biasanya terjadi akibat air hujan yang larut di dalam batuan yang ada di bawah tanah . Akibatnya tanah  tidak mampu lagi menyokong beban yang ada di atasnya. Sinkhole boleh berlaku di kawasan lapang, jalan raya ataupun di dalam rumah.


BUKAN SENANG UNTUK ANAK-ANAK..


Karya : Afiq & Nazry

Anak-anak ni dia bukan minta perhatian banyak sangat pun. Kalau diperhatikan , perhatian yang dia nak tu biasanya yang kecil-kecil je. tapi sebab benda tu kita pandang ianya kecil jadi kita rasa tak payah nak di kisah kan sangat.

Sebenarnya tindakan kita tu yang melemahkan emosi anak kita. Dia sedih tau.. Bayangkan kanak-kanak umur 5,6 tahun melukis, mewarna.. Korang ingat senang ke?? Kita memang la rasa senang sebab kita dah tua.

Tapi bagi anak-anak ni diaorang rasa apa yang diaorang buat tu cukup susah dan satu kejayaan sebab diaorang berjaya buat. Bukan senang , nak jaga kaler pensil supaya adiknya tak kacau, kaler tu pulak nak kena asah, nak kaler sampai sakit jari.. Ingat senang ke untuk anak-anak yang kecil buat semua tu??



So hargai lah sikit.. Bila dia tunjuk lukisan dia korang ambik la gambar dia.. Lepas tu puji2 la sikit. Masa ni la kita nak didik anak kita untuk ada hobi dan kemahiran.

Masa kecik ni la korang ada masa untuk berkongsi macam-macam dengan dia. Nanti dia dah besar dah kerja , korang pulak sibuk nak tarik perhatian dia. Masa tu baru tau cemana rasa bila anak tak endah kan korang.

Penatnya beranak, bagi makan, bela sampai besar tapi korang tak pedulikan dia..




Monday, 8 October 2018

KONSERT GEGAR VAGANZA MUSIM KE 5 MINGGU KE 2

Hi,..



Semalam berlangsung Konsert minggu kedua Gegar Vaganza musim ke 5. Bertembung pulak dengan majlis Anugerah ABPHB. Macam mana pun kita mesti la nak tonton Gegar Vaganza. Saya ni dah cukup tua la nak tengok ABPBH yang penuh dengan artis muda-muda dan yang kita tak kenal. Jadi lebih baik tengok Gegar Vaganza je.





Macam biasa gegar Vaganza setiap minggu tak pernah mengecewakan. Memang gamat dan meriah. Dari pengacara , artis yang bertanding , juri dan penaja semuanya boleh bikin ketawa berdekah walaupun kadang-kadang menjengkelkan..hahahah..

Untuk Minggu Kedua persembahan di mulakan dengan Elite yang menyampaikan lagu Bulan Cinta. Macam biasa suara memang kelaut tapi sebab diaorang ni ada persona so saya rasa terhibur la jugak..Masa sekolah dulu saya minat kumpulan ELite ni tau.Siap hafal lagu2 dia dalam album yang ada lagu Trauma tu .Tok Ram pun puji diaorang sebab diaorang ni walaupun tahu suara kelaut semua tetap usaha buat yang terbaik.



Persembahan kedua dari Safura. Saya pun macam kecewa sikit dengan persembahan Safura . Suara nya dah tak "sekuat" dulu . Tapi macam tu la, penyanyi yang dah lama tak menyanyi dan suaranya tak diasah memang akan mengalami nasib yang sama. So minggu kedua ni adalah minggu terakhir buat Safura. Apa pun saya tetap suka lagu2 Safura yang dulu.

Persembahan seterusnya dari Noryn Aziz. Memang tak dinafikan Noryn ada suara yang hebat dan benda ni diakui sejak dulu lagi.Dia pun sejak dulu orang panggil dia lagenda dalam muzik Jazz ni. Menyampaikan lagu Trauma dengan sangat baik dan penuh emosi.. Sampai saya pun rasa nak menangis..Tak pasal2 je. terlibat sama..hahahha.. Jadi mungkin sebab tu Noryn Aziz berada di ranking pertama untuk minggu ke dua ni.



Persembahan Dari Farawahida, Saya suka lagu ni dan rasanya lagu ni memang di sampaikan dengan baik. Ni kira macam lagu karaoke saya dulu tau.Hahah.. Sampai merah2 la muka menyanyi lagu ni.Tapi Nyanyian Farawahida memang best..Cuma bagi saya suara dia lembut sangat la.Memang macam tu kot suara nya..Dulu saya tak berapa minat sanagt lagu2 dia,.Mungkin sebab tu saya tak tau sangat suara dia dulu cemana.

Persembahan ke 5 dari kumpulan Forteen dengan lagu Manisnya Senyuman Mu.. Cuma yang pakai jaket denim tu entah apa namanya..Tak best la dia nyanyi.Kenapa part2 yang penting dok bagi kat dia yang nyanyi..Rasanya suara Ariz Lufias lebih ok dari suara dia.Ni pendapat saya je la ye.Tapi kata juri persembahan tu ok , terhibur dan enjoy..



Billy dan Zulkarnain  menyampaikan lagu Mentari Muncul lagi minggu ni.Pada pendapat saya ni permsembahan yang paling saya suka..Suara tak kelaut, sedap didengar, tak serabut, jerit2 pun masih sedap bunyi nya. Harmoni betul suara diaorang berdua ni Diaorang berdua pun segak je..hahah. Tok Ram pun puji kata best..

Lagu kembali terjalin disampaikan Oleh Amelina. Macam terkejut tengok kaklong ni boleh nyanyi lagu ni dengan baik. Tapi saya tengok dia dah kurus la..Jalouse tengok..Tapi jalouse saja tak guna kalau tak dijadikan motivasi untuk kurus ye kak Diana..hahahah... Tapi memang nampak jelas dia kurus . Nak diet jugak la minggu depan. Nampaknya Amelina dah tak payah sangat fokus pada dangdut.Lagu balada pun dia boleh nyanyi.



Part paling kelakar bila Tok Ram di suruh pakai losyen putih.. Berdekah-dekah saya ketawa. tak pasal2 orang tu kena pakai losyen putih..hahah..

Perasan tak bila di perkenalkan Ude and The Leman Band tak de siapa nak jerit2..Tu la..sebab ada Ude kot..hahahah.. Ok..Lupakan!!haha.

Persembahan dari Maya dengan lagu Hilangkan segalanya bagi saya memang best. Sedap suara Maya ni tau. Selama ni dok dengar dia nyanyi lagu sendiri yang rancak2 , bila nyanyi lagu orang lain sedap rupanya.. Dia pun cantik..kan??Suka dengan gaun yang dia pakai .






Dengan lagu bertajuk Andai, lagu yang  saya pun tak tahu dan tak pernah dengar, rasanya Zamani menyanyikan lagu ni dengan baik dan sedap di dengar. Pengacara asyik kata dia susah nak nyanyi lagu orang lain , tapi sebenarnya kalau ikuti perkembangan Zamani ni dia ada jugak nyanyi lagu orang lain.kan??

Minggu ni belum habis lagi  Isu Zamani kurus. Sebenarnya kita sebagai penonton pun tak selesa dengar isu tu..kan??Memula nak juga fikir positif dan terima je tapi memang susah la nak hadam.Orang yang tak de masalah berat badan memang akan rasa , "alah..boleh je makan la vitamin.." tapi sebenarnya tak mudah macam tu. Diaorang je yang tahu macam mana siksanya nak naik kan berat badan.  Ingat nak kurus je susah ke??Bagi sesetengah orang nak gemuk pun susah jugak la..\ jadi saya harap isu ni tutup la minggu depa., Tak selesa untuk di bincangkan..



Dia Fadila menyanyikan lagu Cerita Cinta nyanyian asal Norin Aziz. Suara dia sedap, nyanyian nya bagus dan macam Juri kata dia bagus. Dan yang penting baju dia tak menyakitkan mata. Minggu depan jangan salah pilih baju ye..hahaha


Persembahan Hetty dengan lagu Ah..Rindu Lagi..dapat tepukan gemuruh. Kita akan fikir, ala..nyanyi lagu dangdut ni memang semua orang akan suka. Tapi serius persembahan nya best dan dia pandai bergelek..Boleh dah ambik job nyanyi lagu dangdut..Cuma bila dia sakan bergelek jelas suaranya semput kau.!!!! Tapi apalah dangdut tanpa gelek..ye tak???Yang mat saleh tu suami dia ye??



Dulu saya suka sangat lagu Vida nyanyian asal Phyne Ballerz..  Masa tu ni lagu asalnya adalah soundtrack sebuah drama dari Mexico.Tak ingat la tajuknya tapi heroin cun giler.. hahah..Lagu ni dinyanyikan oleh Syafie Rio. Betul la orang kata suaranya macam kaset..Hahaha.. persembahan nya best. Siap menari lagi..hahaha...



Kiranya untuk konsert kedua ni memang terbaik lah..seronok dan menghiburkan.Untuk Bintang Cucckoo Paling Gempak Minggu ke 2 pemenang nya ialah Elite... yeayyy!!!

Untuk minggu ke 3 nanti lagu yang di berikan bertemakan "Lain macam.."


Senarai Lagu gegar Vaganza Minggu ke 3 

Noryn Aziz - Kabut Serangkai Mawar (Zaitun Sameon)

Amelina - Segalanya Pasti (Aida Agil)

Syafie - Yang penting happy (jamal Mirdad)

Hetty Sharlene - Pawana (search)

Maya - I have Noting (Whitney Houston)

Billy Zulkarnain - Mahakarya Cinta (Faizal Tahir)

Dia Fadila - Dondang Dengdang ( Noraniza Idris)

Zamani - this Love (maroon5)

Forteen - Suci Dalam debu (Iklim)

Farawahida - Lagu Rindu Merindu (fauziah Idris) 

Elite - Ku Bahagia (Melly Goeslow)

Konsert Gegar Vaganza Musim ke 5 Minggu ke 2


Thursday, 4 October 2018

KELEBIHAN DAN FAEDAH ASINGKAN TEMPAT TIDUR ANAK SEJAK MEREKA KECIL

Assalamualaikum...



Bed sharing dengan bayi memang menjadi kebiasaan bagi kebanyakan ibu-ibu di Asia. Ada yang sampai anak dah masuk sekolah tadika pun masih tidur dengan mak dan ayah.

Mungkin bagi ibu-ibu merasakan susah nak bangun kalau-kalau anak terjaga dari tidur dan menangis.Jadi lebih baik tidur sekali je la.Bila anak menangis tepuk2 sikit lena la tu. Ada juga yang anak dah masuk 2,3 tahun pun ibu ayah asa bersalah nak biarkan anak tidur sendiri. Takut nanti anak tercari-cari ibu ayah dia bila terjaga tengah malam.

Memang lah bila anak tidur sama-sama dengan kita ni kita akan rasa anak lebih selamat dan biasalah ibu-ibu kat malaysia ni orang kata overprotective..kan??hahah.. So bila tidur  sekali dengan anak yang dah umu r3,4 tahun kita rasa benda biasa je la..

Bed sharing ni sebenarnya tak digalak kan walaupun ada juga kebaikan nya.Saya nak cerita berdasarkan dari pengalaman saya sendiri la.Saya ada dua orang anak. Anak pertama saya memang tidur dengan saya sampai umur dia 2 tahun. Kemudian kami galak kan dia tidur sendiri sampai la sekarang dia dah umur 11 tahun.

Walaupun kadang-kadang sampai sekarang dia asyik merayu nak tidur dengan ibu dia ni( hahaha)  tapi memang saya tak benarkan.. Apa yang saya tengok bila dia tidur sendiri saya tengok tidur nya lebih berkualiti. Bila dia letak je kepala kat bantal tu , terus tidur.



Saya rasa bila dia tidur sendiri tak de gangguan bunyi bising, tak de sibuk dia nak berbual, kadang-kadang bila kita tidur ramai-ramai ni, kawan sebelah mengiring pun kita dah terkejut dan terjaga..kan??Tapi bila tidur sendiri tak de gangguan pun.

Anak kedua saya juga saya galak kan dia tidur sendiri.Tapi agak terlewat sikit la.Saya ajar dia tidur sendiri sejak umur 3-4 tahun. Sekali sekala je dia boleh tidur dengan saya..Tapi memang agak susah nak buat dia tidur sendiri. Bila tengah malam dia terjaga dia akan masuk ke bilik saya.

Sebelum dia masuk ke bilik saya , tidur dia nyenyak dan lebih cepat lena. Cuma mungkin dah jadi kebiasaan bila jam 4 pagi dia akan bangun dan masuk ke bilik. Setiap pagi jam 4 pagi dia mesti masuk bilik saya dan tidur sama-sama kami.

Masa awal-awal nak ajar dia tidur sendiri , dia selalu bangun menangis jam 2,3 pagi sebab terkejut tak de ibu kat sebelah dia.Tapi kami tak putus asa.Tetap juga biar dia tidur sendiri. Lepas tepuk2 sikit dia diam dan boleh biarkan dia tidur sendiri sampai pagi.

Sekarang walaupun dia bangun jam 4 pagi dia dah paham yang ibu ayah ada dalam bilik.tak de dah menangis-nangis.

Satu kebaikan yang kami dapat dari tak amalkan bed sharing ni ialah masing-masing dapat tidur yang cukup. kadang dengar  keluhan ibu-ibu tak cukup tidur walaupun anak dah umur 4,5 tahun. Cemana nak cukup tidur nya kalau kejap2 orang belah kiri tercuit kaki kita, baru lelap dua jam tetiba anak pulak terlepuk kepala ibu.

Tu belum aksi tarik selimut, ada yang terkentut, bunyi gigi, bunyi tersepak dinding.Dinding pulak papan..ha..riuh rendah la bunyi nye..hahaha.



Saya tak kata bed Sharing ni salah tapi kalau nak kan keselesaan, tidur yang cukup, nak ajar anak untuk jadi berani, tak salah kalau korang mula asingkan tempat tidur anak sejak diaorang kecil.

Cukup2-cukup la masa diaorang baby je kita tak cukup tidur..kan??bila dah besar ni bagi peluang la ayah ibu ni tidur nyenyak sikit..ahhahhah

sekian..




Wednesday, 3 October 2018

KHIDMAT BIRTHDAY JINGLE BERBAYAR DARI GADIS INI LEBIH BERBALOI DARI UCAPAN BERBAYAR JANNA NICK

Assalamualaikum..



Baru-baru ni kecoh bila Pelakon Janna Nick dikatakan mengenakan bayaran bagi khidmat ucapan harijadi . Janna Nick dikatakan mengenakan bayaran sebanyak rm50 untuk 1 ucapan di IG Story miliknya.

Apa yang dilakukan Janna bukan sahaja mengundang kritikan netizen malah beberapa artis turut menyifatkan apa yang dilakukan Janna Nick sesuatu yang amat memalukan.

Walaupun ada yang merasakan harga tersebut terlalu mahal namun khdmat ucapan berbayar tersebut tetap mendapat sambutan peminat-peminat Janna Nick.

Macam tu la artis..Segenap ruang boleh buat duit. lagi-lagi kalau ada peminat setia.Terus peminat bagi sokongan.Ramai yang percaya mereka yang menggunakan khidmat ucapan berbayar dari Janna Nick ni terdiri dari ahli-ahli kelab peminatnya sendiri.

Cakap pasal khdmat ucapan berbayar ni , saya rasa ada lah lebih berbaloi kalau korang gunakan khidmat ucapan berbayar dari seorang gadis di twitter ni. Mungkin mengambil inspirasi dari services yang Janna Nick buat, beliau menawarkan khidmat ucapan istimew menggunakan jingle.

Ianya lebih menarik kerana dah ramai yang menggunakan khidmat Birthday Jingle dari @Takaharasuiko ni. Bukan sahaja disertakan dengan ucapan yang disediakan sendiri oleh kita tapi ucapan tersebut digunakan dalam jingle tersebut.





Setakat ni services birhday Jingle dari dia memang mendapat sambutan .Tak tahu la dia akan buka services ni sampai bila tapi korang kena cepat2 la ye. Sebab katanya dah bersusun yang nak guna khidmat dia ni.

Monday, 1 October 2018

INI PERKARA YANG ORANG TAK TAHU TENTANG BLOGGER

Assalamualaikum...



Dah lama tak tulis pasal blogging ni. Dah nama pun blogger sejuk-sejuk embun pagi, mana nak datang nya mood nak tulis pasal blogging dah..Kan??hahhaha

Tapi apa pun setiap awal bulan memang saya akan berazam nak update entry lebih kerap.SETIAP BULAN  tau..Walaupun hangat-hangat taik ayam je.Yang penting semangat tu ada.

Cerita pasal blogg ni saya teringat masa beberapa tahun selepas saya buat blog, saya masih lagi aktif menulis.Memang rajin buat review, update berita semasa, cerita personal, resepi dan macam-macam lagi.

Pernah la saya update blog depan orang , kemudian dia tengok saya macam saya ada buat masalah kat dia. Siap sindir-sindir lagi katanya blog ni membazirkan elektrik la apa.Saya siap mengadu dengan suami tau sebab sedih sangat.

Mujur suami pujuk-pujuk dan paham minat saya ni.Macam tu la orang sekeliling ni yang tak berapa paham pun tentang blogger. Diaorang ingat kita cuma minat menulis saja. Diaorang tak tahu setiap bulan blog ni bagi pendapatan sampingan juga pada kita.

Tak boleh ke diaorang anggap je yang kita blogger ni tengah buat kerja kita..kan??Ada banyak la benda tentang Blogger yang orang tak berapa paham.



PEMBACA BLOG KITA BUKAN SAUDARA MARA DAN KAWAN-KAWAN 

Ramai juga yang fikir bila kita buat blog, hanya saudara mara atau kawan-kawan kita saja yang baca apa yang kita tulis di blog. Padahal rata-rata blogger mesti akan setuju kalau saya katakan saudara mara atau kawan-kawan bukan pembaca blog kita. Kebanyakan nya datang dari carian google dan dari facebook atau twitter.

Awal-awal kita buat blog mungkin la diaorang akan baca.Sama la macam saya pun..awal2 je diaorang baca lama2 diaorang tak kisah pun.kalau kita share link entry kita di facebook , dan diaorang nampak baru diaorang nak klik dan baca. Itu pun tengok tajuk jugak..

Kalau entry personal macam entry jalan2 ke , entry majlis hari jadi ke mungkin diaorang baca la.Kalau setakat kita share tentang ibu hamil ke, tips kecantikan ke, memang diaorang tak kisah pun.

Sedih..kan??

TAK BOLEH JADI BLOGGER DALAM MASA SINGKAT

Bila kita dah lama menulis blog, dan orang tahu kita penulis blog mesti ada yang mula berminat nak jadi blogger. Saya sendiri pun mula minat nak ada blog sebab tengok ada orang buat blog.

Orang fikir bila buat blog terus boleh jadi blogger. Dia rasa senang je nak jadi blogger ni.Padahal nak jadi seorang blogger ni ambil masa. Kita belum jadi blogger kalau setakat baru buat blog hari ni.

Ada blogger yang sampai sekarang masih tertanya-tanya macam mana nak buat orang baca blog dia.Dia rasa tak cukup setakat sehari ada 3,4 ratus orang je yang baca,Macam tu la susah nya jadi blogger.

Blog kita kena ada isi dan  kena ada pembaca . Ada dua tu baru kita boleh gelar diri kita blogger. Benda tu tak boleh buat dalam sehari.

Kalau orang tanya saya apa tu blogger, saya jawab, Blogger ialah orang yang menulis didalam laman web nya sendiri dan penulisan nya dibaca oleh ramai orang. Itu lah blogger bagi saya.

Tak semua orang boleh jadi blogger. Berapa banyak blog-blog yang terbiar dan tak di update hanya sebab tuannya berputus asa dengan blog tersebut.Ada yang tak boleh bagi komitmen, hilang idea, tak de kemudahan..bukan senang tau nak jadi blogger.

KERING IDEA ITU BIASA

Selain tu idea nak menulis pun penting.Tak boleh tulis setakat 2,3 baris. Dia macam kaler air la.Tak boleh setakat di titik dan kering. KIta kena buat warna yang kita titik tu mengambang dan hasilkan ton warna yang cantik.

Macam tu la dengan menulis di blog ni.Tulis sampai orang puas nak baca.orang rasa sedap apa yang kita tulis tu.Biarlan entry tu setakat rutin harian kita tapi seronok untuk dibaca.

Pernah juga la beberapa kali , saya dah tulis sampai 5,6 perenggan lepas tu padam.. tulis balik. Padam lagi..lepas tu menyesal...tulis semula.

Orang yang baca tu pulak senang je , bila tak setuju kecam kita. Sebab tu la setakat  kecam tu tak boleh nak buat sorang blogger tu padam entry dia tau. Tu belum yang kena saman la apa. nak padam entry yang di tulis tu memang tidak sekali-kali..

Sebab masa nak menulis tu kami dah cukup tersiksa nak menghasilkan satu entry tau.Tapi bila entry tu dah siap, dah publish..Allahu..Puas hati dan rasa lega sangat.



BLOGGER KENA BELAJAR TEKNIK SEO

"Alah..bukan susah pun..tulis je.." ..Biasa sangat dah kami blogger-blogger ni dengar ayat macam tu.Tapi nak menghasilkan entry yang bagus tu kena mesra seo tau.Bab SEO tu memang kena belajar.Dia tak boleh mai macam tu saja.

Setakat tulis tak guna teknik SEO ni susah orang nak jumpa artikel atau entry yang kita tulis kat dalam carian google. Rugi la..tulis panjang2 tak dak sapa nak baca. Share kat facebook pun sendu ja jumlah pembaca nya.

SEKURANG-KURANG NYA TAHU EDIT BLOG

Selain kena pandai menulis blogger juga kena tahu sikit-sikit tentang graphic designing . Orang fikir kita cuma tau tulis je..kan??Sebenarnya kita pun tau benda lain juga..

Masa nak buat blog pun dah kena tahu nak letak sidebar kat mana, nak letak widget-widget ni kat bahagian mana. Semua tu kebanyakan blogger tau.Jangan ingat blogger ni cuma tau tulis dan terbitkan saja..

Macam saya sendiri, semuanya saya buat sendiri dan tak gunakan khidmat siapa-siapa. Cuma belajar dengan menggoogle saja. Ikut tutorial yang dikongsikan dan cuba buat. Kalau tak cuba sampai bila2 tak tahu. Kalau rasa memang tak boleh buat design2 blog ni korang kena ada sorang untuk bantu korang bab graphic designing  ni. Cuma keluarkan duit saja.

SEKIAN..

KONSERT GEGAR VAGANZA MUSIM KE 5 MINGGU 1

Assalamualaikum..



Konsert Gegar Vaganza musim ke 5 kembali lagi. Musim kali ni ada ramai artis-artis yang memang satu ketika dulu cukup-cukup popular. Ada Zamani, Farawahida, Norin Aziz, Amalina, Maya, Hetty Sharlene , Shafie Rio,Billy Zulkarnain ,Dia fadila, Forteen,Safura dan Elite.

Musim kali ni juga dah ada penaja baru iaitu Dato Seri Alif Syukri,Nampak semalam Dato Alif Syukri macam belum terbiasa dengan rancangan GV yang sentiasa ceria dan gila-gila. Pengacara nya masih kekal dengan Jihan dan Nabil.Cuma semalam ingatkan pengacaranya AC Mizal.Macam frust dan rasa malas nak tengok.Tapi rupanya masih lagi 2 pengacara yang suka mengata orang tu.Dato AC Mizal cuma juri jemputan saja.

Peliknya ramai tak suka pengacara tu tapi kalau tukar pengacara lain agak-agak konsert GV meriah ke idakkk???Rasa macam tak je..hahahha.



Untuk konsert pertama yang paling menonjol adalah Amelina dan Zamani. Biasalah bila lagu dangdut ni memang dah lama sangat tak dengar.Bila sesekali dengar best la bunyi nya. Kalau mengikut turutan ranking kedudukan semasa peserta-peserta GV 2 ni dua peserta ni berada di kedudukan teratas.

Persembahan yang lain best juga cuma mungkin tak berjaya memikat juri. Kita yang tukang tengok ni cuma nak layan lagu2 lama sambil mengimbau kenangan masa sekolah dulu je..hahaha.. Macam lagu elite semalam, tamparan Wanita,,..Punya lah tak sedapnya diaorang menyanyi. Tapi sebab lagu tu dulu memang popular , rasa terhibur bila dapat dengar dan tengok persembhaan Elite selepas berpuluh tahun .

Setiap musim GV mesti ada kecaman-kecaman setiap minggu konsert berlangsung. Kalau nak tahu yang paling diperkatakan semalam ialah tentang AC Mizal. Ada yang kata intro semalam hancur sebab AC Mizal buat macam Super Spontan.

Kemudian ada juga yang tak puas hati sebab Ac Mizal macam memalukan Zamani bila kritik pasal berat badan Zamani dan jadikan ianya satu bahan lawak. Zamani ni memang dari dulu kurus kering. Badan nya bukan macam kita ni..kan? Jadi bab berat badan dia tu tak patut lah dipertikaikan. Tu mungkin diluar kemampuan Zamani sendiri.
Kemudian ada yang pertikaikan kenapa Dato Ac Mizal ni suka menyampuk time orang bercakap.Hahha.. Yang tu biasala..kan??Nama pun siaran lansgung.Dan dia pun memang suka bercakap.

Ok..Dah la cakap pasal AC Mizal. Saya nak cerita pasal baju artis pulak.Paling tak selesa tengok baju Dya Fadila , Tak sesuai dengan badan dia. Nampak buruk sangat. Bentuk badan macam tu memang kena hati-hati pilih baju.Saya rasa dia tak sesuai pakai dress macam tu. Harap minggu depan dapat baju lebih elok dan sopan.


Suka tengok Hetty Sharlene.. Cantik macam dulu. Tapi kecewa sangat dengan persembahan Safura.Tak sedap nyanyian nya. Tak boleh nak nyanyi sama-sama lagu Sedalam Mana Cinta mu sebab jadi meleret-leret.berlaun-alun sangat macam naik sampan.. Kita nak nyanyi sama-sama la...Baru best!

Untuk minggu pengenalan ni belum ada yang terkeluar dan semua layak ke minggu seterusnya.ni senarai lagu tugasan masing-masing untuk minggu kedua Gegar Vaganza Musim Ke 5 dengan tema "DALAM DIAM KU MENCINTAIMU" :

Amelina ➡  Kembali Terjalin (SLAM)
Zamani ➡ Andai ( Dia Fadila)
Shafie Rio ➡ Vida (Phyne Ballerz)
Maya ➡ Hilangkan Segalanya (Farahwahida)
Dia ➡ Cerita Cinta (Noryn)
Forteen ➡ Manisnya senyumanmu (Elite)
Hetty ➡ Ah..Rindu Lagi (Amelina)
Farawahida ➡ Rindu Aku rindu (Hetty)
Safura ➡ Diary Biru (Maya)
Noryn ➡ Trauma (Elite)
Billy Zul ➡  Mentari Muncul Lagi (SLAM)
Elite ➡ Bulan Cinta (Eva)


sekian..