Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2018

BUDAK DARKAH 6 CABUL GURU PRAKTIKAL : MASALAH SOSIAL YANG PERLU MASYARAKAT HADAPI DAN ATASI

Asalamualaikum..
Zaman makin mencabar dalam membesarkan anak-anak. banyak perkara yang kita tak boleh terlepas pandang dan ambil mudah.
Kalau zaman saya dulu tak kisah bila anak-anak umur 6-12 tahun keluar rumah dan balik seebelum maghrib


Tapi zaman skarang kalau dia nak keluar umah kena soal dari A sampai Z. Apa yAng kita risau kan ialah anak-anak bergaul dengan kawan-kawan dia yang tak senonoh.
Budak-budak ni depan kita memang baik. Selalunya yang lembut lidah,ramah bukan main tu la yang paling kita kena brhati-hati.
Baru-baru ni saya terbaca di twitter tentnag seorang guru praktikal di cabul oleh kanak-kanak usia 12 tahun dirumah keluarga kanak-kanak tu.


Kalau dah jadi macam ni siapa yang patut disalah kan? Mustahil ibu ayahnya mengajar perkara yang bukan-bukna..kan? tapi sebagai ibu bapa memang kita kena akui yang banyak perkara kita terlepas pandang dalam hal-hal anak ni.

Tak semua benda kita mampu nak kawal. Lagi-lagi kita suami isteri keluar bekerja mesti ada kekesalan kat hat…

PERTAMA KALI MAKAN SIPUT KEMUDI : MACAM MANA CARA CUCI SIPUT KEMUDI

Assalamualaikum..


Credit gambar dari blog : diariwanitacergas.

Ni kali pertama saya makan Siput Kemudi. Ada juga orang panggil ni Kepah Peha Ayam. Nampak macam peha ayam ke??hahah

Memang selalu nampak orang jual tepi jalan tapi tak pernah beli sebab tak pandai nak cuci Siput Kemudi. Tak pandai nak masak dan takut kalau tak sedap.




Tapi kelmarin suami bawak balik Siput Kemudi yang dah siap buang kulit. Sebenarnya cara nak cuci Siput Kemudi senang je. Guna pisau untuk buka cengkerang nya yang besar tu.Lepas tu keluar kan lah sisi dia.



Tapi jangan ingat dah boleh masak tau. Korang kena bersihkan dulu Siput Kemudi ni. Kalau tak dibersihkan dan di cuci betul-betul bila makan nanti korang akan sakit perut.

Dalam bahagian yang warna kuning/oren pada siput ni ada satu urat jernih yang korang kena buang. Urat tu la yang menyebabkan sakit perut bila makan Siput Kemudi ni.

Tak susah pun nak buang nya cuma kadang-kadang korang tak jumpa urat tu. Bila tak jumpa memang hancur la siput tu jawab nya.h…

HARI PERTAMA ANAK MASUK SEKOLAH : APA YANG TAK PATUT ANDA POST DI SOSIAL MEDIA.

Assalamualaikum..



Tahun depan Mikhail akan masuk darjah satu. Seperti kakaknya saya tak akan hantar dia dan tunggu disekolah. Ayahnya saja yang akan pergi hantar dan tunggu dia sementara nak tahu duduk kelas mana. lepas tahu kelas ayah akan balik.

Macam tu la dulu kakaknya waktu masuk sekolah darjah satu.

Teringin jugak nak ambil-ambil gambar untuk buat kenangan tapi rasanya tak payah la. Risau bila anak nampak ibu dan ayahnya ni tunggu tepi kelas , nanti dia rasa macam.."kenapa kena tunggu??..sebab sekolah ni bahaya ke..? sebab nanti tak boleh balik ke..??sebab nanti cikgu marah ke..?"





Setakat ni memang saya bagitau yang indah-indah  je tentang sekolah. Tambah pulak kakak nya selalu cerita cikgu tu baik, cikgu ni kelakar.. harap-harap ok la dia nanti disekolah  baru.

Tapi saya faham ada mak ayah yang kena tunggu jugak anak di sekolah sebab nak biasakan anak membeli di kantin sekolah Saya memang tak de masalah bab tu sebab anak-anak cerewet bab makan. Jadi dari dulu memang …

KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL

KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL 15 Oktober adalah Hari memperingati keguguran sedunia yang disambut setiap tahun. Oleh itu penting bagi kita mengetahui mengenai keguguran ketika hamil. Jom baca pasal keguguran berulang-ulang ( recurrent miscarriages) - punca & rawatan yang dikongsikan oleh Doktor Muhammad Eizat







Apakah keguguran ?

Keguguran ialah kehilangan bayi sebelum 24 minggu kehamilan. Jika ianya berlaku pada 3 bulan pertama kehamilan dipanggil keguguran awal. Keguguran awal adalah perkara yang biasa berlaku 10-20 kes dalam 100 kehamilan ( 10-20%)

Keguguran lewat berlaku selepas 3 bulan pertama kehamilan. Ianya tidak biasa berlaku dan hanya 1-2 kes dalam 100 kehamilan ( 1-2%)

Apakah keguguran berulang-ulang ?

Bila keguguran berlaku 3 kali atau lebih berturut-turut dipanggil sebagai keguguran berulang ( recurrent miscarriages ).

Ianya juga berlaku pada 1 dalam 100 pasangan yang cuba untuk mendapatkan zuriat

Kenapa berlakunya keguguran berulang-ulang d…

MOTORSIKAL HILANG : NETIZEN KUMPUL DUIT GANTI MOTORSIKAL PENDAKWAH

Untung jadi orang baik. Ramai yang prihatin bila kita didalam kesusahan. Semua orang berlumba-lumba nak bantu kita. Begitu lah yang terjadi pada Ustaz Muda ini. Kehilangan motorsikal yang dialaminya baru-baru ni membuatkan pengguna laman sosial sepakat mengumpul derma untuk menggantikan Motorsikalnya yang hilang.





Pada 18 september lalu Motorsikal milik Ustaz Addien iaitu seorang pendakwah telah hilang di Giant Batu Caves. Motorsikal dengan plat no : CEA 2633 itu baru dibeli 2 bulan lalu.

Atas keprihatinan netizen dan pengikut ustaz Addien di twitter satu tabung di buka oleh Injangnation bagi memudahkan derma disalurkankan.






Kehilangan motorsikal milik ustazAddien ini menyukarkan nya untuk bergerak memandangkan beliau menggunakan motorsikal untuk mengajar dan berdakwah.

Malah beliau pernah dihubungi seseorang yang tidak dikenali agar memasuk kan sejumlah wang jika ingin mendapatkan motorsikalnya kembali.

Ustaz Addien juga pernah beberapa kali menolak untuk menerima sebarang bantuan sel…

IKUT 5 TIPS INI DAN ANDA AKAN MENJADI SOSIAL MEDIA INFLUENCER YANG TERBAIK

Orang muda sekarang ramai yang berlumba-lumba nak menjadi media sosial influencer. Mungkin sosial media influencer dianggap perkara yang sia-sia bagi mereka yang tak tahu fungsi influencer tu sendiri tapi sebenarnya sosial media Influencer memberi kesan yang sangat baik bagi perniagaan-perniagaan besar dalam tempoh 5 tahun kebelakangan ni.

Tengok la berapa banyak iklan-iklan yang dibuat oleh sosial media Influencer ni mewakili jenama-jenama dan syarikat besar. Dengan kuasa viral di tangan mereka, produk dan perkhidmatan lebih cepat sampai kepada sasaran .




Tapi jangan tak tahu nak jadi sosial media influencer ni pun ada caranya. Ada yang sampai kena mengeluarkan wang sendiri agar lebih cepat mendapat pengikut dan mudah dikenali.

Kali ni saya nak kongsikan beberapa tips yang korang  patut buat kalau nak jadi sosial media influencer..


Langkah 1 . Anggap ianya seperti pekerjaan sepenuh masa
Kalau nak dianggap sebagai seorang sosial media influencer yang serius korang kena lah mendapat kep…

"17 TAHUN HIDUP BARU TAHU FUNCTION HANGER " - INI APA KORANG BOLEH BUAT DENGAN HANGER?

Assalamualaikum..



Hanger ni benda wajib ada la kat dalam rumah.Lagi2 untuk orang macam saya yang jarang lipat baju. Memang guna hanger je setiap hari. Selain gunanya untuk sangkut baju supaya nampak kemas ada banyak lagi sebenarnya kegunaan hanger ni.

Contohnya macam yang dikongsikan oleh DannyDanielSam ni..Menurt Danny selepas 17 tahun hidup baru dia tahu  kegunaan lain hanger ni.haha.. Dia gunakan hanger untuk letak phone agar mudah nak tonton video sambil baring-baring. Boleh lena terus kalau macam ni.



 Nampak selesa sangat tu.Kalau rajin boleh buat tempat charge phone sekali.Kan??


Selain tu korang juga boleh DIY hanger untuk jadikan perhiasan atau alat lain.






Macam mana??cantik??Boleh buat?
Senang je..Yang penting kena kreatif.. 



LARANGAN MEROKOK DI SEMUA PREMIS TERMASUK RESTORAN BERMULA 1 JANUARI 2019

Assalamualaikum..




LARANGAN MEROKOK DI SEMUA PREMIS TERMASUK RESTORAN BERMULA 1 JANUARI 2019
Dah boleh tarik nafas lega sebab bermula 1 Januari 2019 semua premis makanan termasuk restoran terbuka seperti mamak, kedai-kedai tomyam dan warung-warung tepi jalan termasuk warung-warung kecil yang berniaga di tepi jalan atau tepi-tepi pantai termaktub dalam PPKHT 2004 digubal dalam Akta Makanan 1983, dibawah seksyen 36.




Jadi apa korang perlu buat jika nampak ada orang merokok di tempat-tempat awam dan restoran-restoran lepas ni?

Korang hanya perlu menghubungi Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat untuk buat aduan. Dalam 24 jam aduan akan di ambik tindakan .

Ini bermakna pengusaha restoran pun boleh diambil tindakan kalau biar pengunjung restoran nya merokok dan akan di denda sehingga rm2500 .

No telefon Pejabat kesihatan Daerahkorang boleh dapat kan disini

 Akta tersebut tidak termasuk untuk mereka yang hisap  vape, rokok elektronik dan shisha ..




Sebenarnya bagus dikuatkuasakan akta ni. Agak …

RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH

RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH


Daging masak kicap je hari ni..Pastu goreng ayam.. Masakan pertama yang saya belajar dari mak ialah daging masak kicap. Masa tu umur 14 kot. Sebelum tu masak main cincai2 je.

Agaknya mak tak lalu nak telan jadi dia ajar la cara betul masak Daging kicap ni. Hahaha.. Sejak tu ini je la cara saya masak daging masak kicap.

Bila dah kawen saya masak kan daging masak kicap untuk suami.Dia kata ini daging masak kicap paling sedap dia pernah makan. Dah 13 tahun kawen dia tak pernah jemu kot. Seminggu sekali menu ni mesti ada.

Jom saya ajarkan macam mana nak masak Daging Masak Kicap paling sedap dan mudah ni. Untuk resepi ni saya buat untuk hidang 4 orang makan saja ye. Kalau nak buat lebih boleh tambah bahan2 nya.




RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH

Bahan-bahan:

Bahan A
300g daging
1 senduk besar kicap manis.

Bahan B
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan C
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bu…

RESEPI KEK COKLAT PALING SEDAP DAN MESTI JADI YANG SESUAI UNTUK BUAT JUAL

Assalamualaikum..



Hari ni nak share resepi kek coklat paling sedap dan mesti jadi. Setakat ni saya buat kek coklat guna resepi ni memang mesti akan jadi.Tak pernah lagi kek coklat tak jadi bila guna resepi ni.

Kek coklat memang kegemaran ramai. Kalau saya pun bila nak balas mangkuk tingkat jiran2 tapi tak de idea nak masak apa, mesti saya kan bagi ke coklat je. Mesti orang suka dan seronok bila makan kek coklat.

Korang boleh guna resepi saya ni untuk berniaga ke, atau untuk buat jamu anak2. Saya halal kan. Semoga dapat membantu korang. Saya nak bagi wang ringgit, saya pun bukan nya orang ada-ada. Jadi harapnya perkongsian macam ni mampu bagi manfaat pada orang lain.






Resepi kek coklat yang sedap dan mesti jadi

Bahan-bahan


Bahan A
150g tepung gandum
1sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
2 sudu besar serbuk koko

Bahan B
2 biji telur saiz A
150g gula castor

1/2 sudu kecil esen vanila

Bahan C
125g susu full cream
125g minyak jagung
2 sudu besar susu pekat

Cara-Caranya:

Panas kan…

LUBANG BESAR MUNCUL DI TENGAH BANDAR. 2 MAUT DAN 2 MASIH HILANG

Beijing - Sebuah lubang  (sinkhole) berukuran besar tiba-tiba muncul tengah-tengah bandar di wilayah Dazhou, China., menyebabkan 2 orang mati dan 2 lagi masih hilang.

Kejadian berlaku pada pada ahad lalu. Dari empat orang yang jatuh ke dalam lubang tersebut, dua daripadanya berjaya  ditemui. Kedua-duanya dikejarkan ke hospital, namun meningal dunia.



Mereka yang terkorban tidak dinyatakan identiti namun mengikut laporan mereka baru mendirikan rumahtangga  beberapa hari sebelum kejadian.

Pada hari kejadian, mereka sedang berjalan dan tiba-tiba tanah runtuh dan membentuk sebuah lubang yang sangat besar.

Dua orang mangsa lain nya belum ditemui sehingga kini,


Menurut akhbar tempatan dua orang mangsa yang masih hilang adalah seorang lelaki bersama  seorang kanak-kanak. Mereka dikatakan terjatuh di kedalaman 10 meter di bawah tanah.


"Apa yang menyukarkan usaha menyelamat adalah permukaan jalan yang cukup tebal dengan lapisan tanah yang banyak,

Ketika kami tiba, lubangnya tidak sebesar…

BUKAN SENANG UNTUK ANAK-ANAK..

Karya : Afiq & Nazry
Anak-anak ni dia bukan minta perhatian banyak sangat pun. Kalau diperhatikan , perhatian yang dia nak tu biasanya yang kecil-kecil je. tapi sebab benda tu kita pandang ianya kecil jadi kita rasa tak payah nak di kisah kan sangat.

Sebenarnya tindakan kita tu yang melemahkan emosi anak kita. Dia sedih tau.. Bayangkan kanak-kanak umur 5,6 tahun melukis, mewarna.. Korang ingat senang ke?? Kita memang la rasa senang sebab kita dah tua.

Tapi bagi anak-anak ni diaorang rasa apa yang diaorang buat tu cukup susah dan satu kejayaan sebab diaorang berjaya buat. Bukan senang , nak jaga kaler pensil supaya adiknya tak kacau, kaler tu pulak nak kena asah, nak kaler sampai sakit jari.. Ingat senang ke untuk anak-anak yang kecil buat semua tu??



So hargai lah sikit.. Bila dia tunjuk lukisan dia korang ambik la gambar dia.. Lepas tu puji2 la sikit. Masa ni la kita nak didik anak kita untuk ada hobi dan kemahiran.

Masa kecik ni la korang ada masa untuk berkongsi macam-macam den…

KONSERT GEGAR VAGANZA MUSIM KE 5 MINGGU KE 2

Hi,..


Semalam berlangsung Konsert minggu kedua Gegar Vaganza musim ke 5. Bertembung pulak dengan majlis Anugerah ABPHB. Macam mana pun kita mesti la nak tonton Gegar Vaganza. Saya ni dah cukup tua la nak tengok ABPBH yang penuh dengan artis muda-muda dan yang kita tak kenal. Jadi lebih baik tengok Gegar Vaganza je.




Macam biasa gegar Vaganza setiap minggu tak pernah mengecewakan. Memang gamat dan meriah. Dari pengacara , artis yang bertanding , juri dan penaja semuanya boleh bikin ketawa berdekah walaupun kadang-kadang menjengkelkan..hahahah..
Untuk Minggu Kedua persembahan di mulakan dengan Elite yang menyampaikan lagu Bulan Cinta. Macam biasa suara memang kelaut tapi sebab diaorang ni ada persona so saya rasa terhibur la jugak..Masa sekolah dulu saya minat kumpulan ELite ni tau.Siap hafal lagu2 dia dalam album yang ada lagu Trauma tu .Tok Ram pun puji diaorang sebab diaorang ni walaupun tahu suara kelaut semua tetap usaha buat yang terbaik.


Persembahan kedua dari Safura. Saya pun ma…

KELEBIHAN DAN FAEDAH ASINGKAN TEMPAT TIDUR ANAK SEJAK MEREKA KECIL

Assalamualaikum...



Bed sharing dengan bayi memang menjadi kebiasaan bagi kebanyakan ibu-ibu di Asia. Ada yang sampai anak dah masuk sekolah tadika pun masih tidur dengan mak dan ayah.

Mungkin bagi ibu-ibu merasakan susah nak bangun kalau-kalau anak terjaga dari tidur dan menangis.Jadi lebih baik tidur sekali je la.Bila anak menangis tepuk2 sikit lena la tu. Ada juga yang anak dah masuk 2,3 tahun pun ibu ayah asa bersalah nak biarkan anak tidur sendiri. Takut nanti anak tercari-cari ibu ayah dia bila terjaga tengah malam.

Memang lah bila anak tidur sama-sama dengan kita ni kita akan rasa anak lebih selamat dan biasalah ibu-ibu kat malaysia ni orang kata overprotective..kan??hahah.. So bila tidur  sekali dengan anak yang dah umu r3,4 tahun kita rasa benda biasa je la..

Bed sharing ni sebenarnya tak digalak kan walaupun ada juga kebaikan nya.Saya nak cerita berdasarkan dari pengalaman saya sendiri la.Saya ada dua orang anak. Anak pertama saya memang tidur dengan saya sampai umur dia 2 tah…

KHIDMAT BIRTHDAY JINGLE BERBAYAR DARI GADIS INI LEBIH BERBALOI DARI UCAPAN BERBAYAR JANNA NICK

Assalamualaikum..



Baru-baru ni kecoh bila Pelakon Janna Nick dikatakan mengenakan bayaran bagi khidmat ucapan harijadi . Janna Nick dikatakan mengenakan bayaran sebanyak rm50 untuk 1 ucapan di IG Story miliknya.

Apa yang dilakukan Janna bukan sahaja mengundang kritikan netizen malah beberapa artis turut menyifatkan apa yang dilakukan Janna Nick sesuatu yang amat memalukan.

Walaupun ada yang merasakan harga tersebut terlalu mahal namun khdmat ucapan berbayar tersebut tetap mendapat sambutan peminat-peminat Janna Nick.

Macam tu la artis..Segenap ruang boleh buat duit. lagi-lagi kalau ada peminat setia.Terus peminat bagi sokongan.Ramai yang percaya mereka yang menggunakan khidmat ucapan berbayar dari Janna Nick ni terdiri dari ahli-ahli kelab peminatnya sendiri.


Cakap pasal khdmat ucapan berbayar ni , saya rasa ada lah lebih berbaloi kalau korang gunakan khidmat ucapan berbayar dari seorang gadis di twitter ni. Mungkin mengambil inspirasi dari services yang Janna Nick buat, beliau men…

INI PERKARA YANG ORANG TAK TAHU TENTANG BLOGGER

Assalamualaikum...



Dah lama tak tulis pasal blogging ni. Dah nama pun blogger sejuk-sejuk embun pagi, mana nak datang nya mood nak tulis pasal blogging dah..Kan??hahhaha

Tapi apa pun setiap awal bulan memang saya akan berazam nak update entry lebih kerap.SETIAP BULAN  tau..Walaupun hangat-hangat taik ayam je.Yang penting semangat tu ada.

Cerita pasal blogg ni saya teringat masa beberapa tahun selepas saya buat blog, saya masih lagi aktif menulis.Memang rajin buat review, update berita semasa, cerita personal, resepi dan macam-macam lagi.

Pernah la saya update blog depan orang , kemudian dia tengok saya macam saya ada buat masalah kat dia. Siap sindir-sindir lagi katanya blog ni membazirkan elektrik la apa.Saya siap mengadu dengan suami tau sebab sedih sangat.

Mujur suami pujuk-pujuk dan paham minat saya ni.Macam tu la orang sekeliling ni yang tak berapa paham pun tentang blogger. Diaorang ingat kita cuma minat menulis saja. Diaorang tak tahu setiap bulan blog ni bagi pendapatan sampi…

KONSERT GEGAR VAGANZA MUSIM KE 5 MINGGU 1

Assalamualaikum..



Konsert Gegar Vaganza musim ke 5 kembali lagi. Musim kali ni ada ramai artis-artis yang memang satu ketika dulu cukup-cukup popular. Ada Zamani, Farawahida, Norin Aziz, Amalina, Maya, Hetty Sharlene , Shafie Rio,Billy Zulkarnain ,Dia fadila, Forteen,Safura dan Elite.

Musim kali ni juga dah ada penaja baru iaitu Dato Seri Alif Syukri,Nampak semalam Dato Alif Syukri macam belum terbiasa dengan rancangan GV yang sentiasa ceria dan gila-gila. Pengacara nya masih kekal dengan Jihan dan Nabil.Cuma semalam ingatkan pengacaranya AC Mizal.Macam frust dan rasa malas nak tengok.Tapi rupanya masih lagi 2 pengacara yang suka mengata orang tu.Dato AC Mizal cuma juri jemputan saja.

Peliknya ramai tak suka pengacara tu tapi kalau tukar pengacara lain agak-agak konsert GV meriah ke idakkk???Rasa macam tak je..hahahha.



Untuk konsert pertama yang paling menonjol adalah Amelina dan Zamani. Biasalah bila lagu dangdut ni memang dah lama sangat tak dengar.Bila sesekali dengar best la buny…