Wednesday, 15 August 2018

RESEPI CEMPEDAK GORENG RANGUP DAN SEDAP


Assalamualaikum... Hye semua..

Musim cempedak dah kembali.Sejak 2,3 minggu ni tak putus-putus cempedak kat rumah ni. Saya ni tak boleh makan cempedak banyak-banyak.Cukup seulas dua je.Kalau makan banyak-banyak memang tak bangun la nanti..Sakit kepala nak pitam semua nya ada.

Bila dah banyak  buah cempedak   tapi tuan rumah tak makan kita pun sedekah je la kat orang.nak sedekah gitu je tak syok pulak. Jadi kita goreng je la dulu. Orang yang nak makan pun tak payah susah-susah nak kupas dan nak kena goreng bagai.

Leceh sikit cempedak ni sebab ada getah jadi kita tak nak susahkan orang kita pun goreng siap-siap dan bagi orang makan. Dah siap masak sedekah lah kat jiran , bagi suami bawak ke tempat kerja dan jemput kawan Maisara datang rumah makan cempedak goreng,

Last-last habis jugak cempedak tu.Saya ni bukan tak suka makan cempedak goreng.Bila sekali makan terus tak mau berhenti mana la tak sakit-sakit..hahha.

Nak buat cemana dah saya masak sedap..Sendiri masak semdiri yang tergoda.kahkahkah..

Bagi yang nak rasa cemana sedapnya cempedak goreng yang saya buat ni apa kata korang  ikut resepi yang saya sertakan kat bawah ni.Jom cuba!!




Sorry la..gambar macam kelam sikit...maklumla..musim jerebu...

Bahan_bahan:

1 biji cempedak saiz kecil (kalau saiz cempedak korang tu besar ganda kan je sukatan bahan ni.)
1 cawan kecil tepung gandum
1 cawan kecil tepung beras
1sudu besar majerin 
secubit garam
sedikit pewarna kuning atau serbuk kunyit
1 1/2 cawan air
2 cawan besar  minyak untuk menggoreng. 

Cara-Caranya:

1- Panaskan minyak dalam kuali.

2- Campurkan tepung beras, tepung gandum , serbuk kunyit, majerin , garam dan air. 

3- Kacau sebati.Jangan cair sangat tau.Agak-agak tepung tu boleh melekat kat cempedak dah ok la.

4- Masuk kan ulas cempedak kedalam aduan tadi.gaul semuanya sampai semua ulas cempedak diselaputi tepung.

5- Bila minyak dah panas boleh la goreng kan cempedak. Pastikan cempedak tu tenggelam dalam minyak. Jadi minyak tak boleh sikit tau. 

Bila dah siap boleh la dihidangkan..




Macam ni lah rupa nya cempedak yang dah siap digoreng.Memang rangup dan sedap. Sebiji macam yang dijual dikedai-kedai tu.



Gambar kelam tapi rasa mengancam tau...hahhya


 Adunan ni juga boleh korang gunakan untuk buat pisang goreng atau ubi keledek goreng. Selamat mencuba ..


sekian..

5 comments:

  1. sedapnya! memang patut la ramai yang makan :D

    ReplyDelete
  2. Akak guna air sejuk tak? Ade org kata kalau guna air ais jd rangup..haha

    ReplyDelete
  3. Sedapkan cempedak hari tu Kakak ada beli tapi isinya sikit tak tebal jadi tak puas makan. Kalau yg besar zira suka isi banyak

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();