Skip to main content

SYED SADDIQ KONGSI PENDAPAT MENGAPA BELIA UMUR 18 PERLU DIBERI HAK MENGUNDI




Baru-baru ni kerajaan mencadangkan rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas diberikan hak untuk mengundi dalam pilihanraya. Cadangan tersebut mendapat banyak perhatian dan maklum balas dari orang ramai.

Rata-ratanya ramai yang tidak bersetuju dengan cadangan tersebut memandangkan mereka yang baru berusia 18 tahun tidak ramai yang didedahkan dengan dunia politik dan kematangan dalam berfikir mengenai politik menjadi point utama kebanyakan rakyat Malaysia.

Namun Ahli Parlimen Muar ,Syed Saddiq menerusi akaun twitter nya tampil memberi beberapa pendapat mengenai perkara tersebut.Beliau merasakan cadangan kerajaan membenarkan mereka yang berumur 18 tahun untuk mengundi sebagai sesuatu yang bagus dan mengikut jejak langkah negara-negara maju yang lain. :

1. Sudah tiba masanya Malaysia mengikut jejak langkah negara membangun dan maju yang lain di mana usia mengundi bermula pada umur 18 tahun. Ini adalah thread.

2. Negara-negara seperti Indonesia, France dan Nigeria membenarkan anak muda mereka berumur 18 tahun untuk mengundi.

3. Umur 18 adalah usia di mana usia seseorang itu dianggap dewasa dan boleh memasuki kontrak, berkahwin dan memandu kereta.

4. Adalah sangat tidak adil untuk seseorang pada usia 18 yang telahpun diberi tanggungjawab dewasa.

5. Ia tidak terhenti di situ, pada usia 18 tahun orang itu sudah pun boleh dibicarakan sebagai seorang dewasa.

6. Ini bermaksud, undang-undang Malaysia menganggap pada usia 18 , mentaliti mereka sudahpun mencecah tahap dewasa.

7. Pada usia 18 tahun, mereka sudahpun disuruh menyertai pelbagai undang-undang seperti kadar pembayaran kwsp, kadar gaji minima dan skim perumahan baru.

8. Lebih sedih adalah pada usia 18 tahun, mereka boleh menyertai aktiviti politik tetapi tidak boleh mengundi.

9. Kita faham dan mengambil kira pandangan rakyat yang risau akan pemahaman anak muda dalam isu politik.



10. Tetapi seperti Indonesia, selepas mereka merendahkan usia mengundi ke 18 tahun, kita melihat lebih banyak penyertaan anak muda dalam arena politik dan aktivisme.

11. Parti-parti di Indonesia pun aktif mendidik anak muda untuk memahami isu politik.

12. Saya percaya Malaysia boleh lakukan jua. Dengan kebebasan berpolitik yang wujud di Malaysia Baru, semua parti berpeluang untuk menarik minat anak muda.

13. Baru-baru ini, dialog Pemuda UMNO melakar realiti baru dalam politik Malaysia. Anak muda kini boleh melihat parti kerajaan dan pembangkang di media utama dan menilai sendiri.

14. Saya percaya, dengan kebebasan seperti ini, anak muda akan pantas menyerap dan memahami politik dunia.

15. Kalau Sebastian Kurz boleh menjadi pemimpin Austria pada usia 37 tahun, Shamma Al Mazrui dilantik Menteri pada usia 24 tahun, anak muda Malaysia pasti bersedia mengorak langkah politik pada usia 18 tahun! - Syed Saddiq-

Berdasaran pendapat di atas ramai yang agak bersetuju dengan point yang diberikan.Namun pendedahan awal berkaitan politik perlu diberikan . Perkara ini akan mengambil masa mungkin beberapa tahun. Ianya dianggap agak tergesa-gesa untuk dilaksanakan untuk PRU yang akan datang jika tiada pendedahan awal berkaitan politik.

sekian..




Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …