Skip to main content

RESEPI ROTI JALA PALING SEDAP DAN MUDAH


Resepi roti jala sedap dan ringkas


Roti jala memang sedap dan mudah saja nak membuatnya. Rori jala lebih sedap dimakan bersama kari daging walaupun ada juga yang makan bersama bubur durian ataupun sambal.Tapi kebiasaan nya kari daging menjadi pilihan ramai untuk dimakan bersama dengan roti jala.

Cara nak menyediakan roti jala juga sangat mudah dan tak memerlukan banyak bahan.Saya suka kan roti jalan yang kenyal dan lembut.Bila di koyak ianya macam getah tapi sangat lembut .tak susah pun nak dapatkan roti jala yang macam tu.

Untuk resepi Roti jala yang saya nak kongsikan kali ni saya sertakan juga resepi kari daging. Cara menyediakan kari daging pun tak susah.Cuma daging tu kita potong lebih kecil.Tak seperti memasak daging yang biasa kita masak untuk dimakan dengan nasi.

Jom kita tengok resepi Roti Jala paling sedap dan mudah ni.Bahan-bahan dan cara membuat roti jalan ni simple je .



Cara Membuat Roti Jala

Bahan-bahan membuat Roti jala:

2 cawan tepung gandung
1 biji telur ayam
1 1/2 cawan air.
secubit garam
Sedikit serbuk kunyit atau pewarna kuning

Cara-caranya:

campurkan semua bahan ke dalam pengisar dan kisar sampai semua bahan sebati.

Boleh juga gunakan mixer.Kemudian tapis supaya tak de tepung yang berketul.

Masuk kan kedalam bootol khas untuk membuat roti jala.

Ada juga yang gunakan senduk roti jala. Tapi saya gunakan botol .Lebih mudah dan cepat.

Panas kan kuali leper dan sapu sedikit minyak atau majerin.

kemudian boleh la tuang adunan dalam kuali.Buat bentuk jala tak kisah la bulatan atau petak2.

Saya suka buat petak2 lebih kemas dan cantik.Baru la ada bentuk jala.

Tak payah terbalik kan roti jala tu.Terus angkat je bila bahagian atas tepung tak de putih2.

kemudian buat satu lagi dengan cara yang sama.

kiranya kita guna 2 lapis Roti Jala. Gulung atau lipat la cantik2.Saya gulung je.

hidangkan dalam pinggan.Ulang cara ni sampai tepung habis.


Resepi roti jala paling sedap



Cara membuat Kari daging

Bahan-Bahan membuat kari daging

1 mangkuk kecil daging yang di potong kecik. Potong kecil supaya mudah di makan.
2 sudu besar rempah kari daging
1 biji ubi kentang dipotong 4
1 cawan santan cair

1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
1 tangkai daun kari

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia

3 sudu besar minyak masak
Garam secukup rasa


Cara-caranya:

Kisar bawang besar , bawang putih dan halia.
Panaskan minyak dan tumis daun kari, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis.
Kemudian masuk kan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.

Masuk kan rempah kari daging bersama 1 cawan air.
Kemudian masuk kan daging dan ubi kentang.
Masak sampai rempah naik minyak.

Masuk kan garam dan santan.kacau hingga sebati dan masak lagi hingga mendidih.
Bila ubi dan daging sudah lembut boleh lah angkat dan dihidangkan bersama dengan roti jala.


selamat mencuba..


sekian..




Comments

  1. Sedapnya roti jala.. Febret suami ni bila dapat taw Cik Ash pandai buat request sokmo hahaha.. Bulan puasa aritu dah buat.. Resepi lebih kurang kak diana gak buat kari jah ekin buat kari ayam.. Nanti bila buat lagi nak try kari daging pulak

    ReplyDelete
  2. cantiknya kejadian roti jala ampaaaa..mgu lepas ada jugak buat roti jala..mkn ngan kari ayam..mmg roti jala ni fevretku hihi

    ReplyDelete
  3. Nak buat nampak mudah je.. Zaza xpernah try lagi buat.. Nk kena belajar jgk lah pasni.. Roti jalan mkn dgn kuah kari mmg umppp giler 😍

    ReplyDelete
  4. Terliur pulak, i memang love to eat roti jala anytime of the day from breakfast to supper.

    ReplyDelete
  5. Tersama menu kita yea. Hehe..
    Terliur pulak tengok roti jala kak diana buat ni. Nak nak kari daging. Adoiyai.. Kita pun nk buat kari daging. Tapi daging takde.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …