Friday, 1 June 2018

RESEPI ROTI JALA PALING SEDAP DAN MUDAH


Resepi roti jala sedap dan ringkas


Roti jala memang sedap dan mudah saja nak membuatnya. Rori jala lebih sedap dimakan bersama kari daging walaupun ada juga yang makan bersama bubur durian ataupun sambal.Tapi kebiasaan nya kari daging menjadi pilihan ramai untuk dimakan bersama dengan roti jala.

Cara nak menyediakan roti jala juga sangat mudah dan tak memerlukan banyak bahan.Saya suka kan roti jalan yang kenyal dan lembut.Bila di koyak ianya macam getah tapi sangat lembut .tak susah pun nak dapatkan roti jala yang macam tu.

Untuk resepi Roti jala yang saya nak kongsikan kali ni saya sertakan juga resepi kari daging. Cara menyediakan kari daging pun tak susah.Cuma daging tu kita potong lebih kecil.Tak seperti memasak daging yang biasa kita masak untuk dimakan dengan nasi.

Jom kita tengok resepi Roti Jala paling sedap dan mudah ni.Bahan-bahan dan cara membuat roti jalan ni simple je .



Cara Membuat Roti Jala

Bahan-bahan membuat Roti jala:

2 cawan tepung gandung
1 biji telur ayam
1 1/2 cawan air.
secubit garam
Sedikit serbuk kunyit atau pewarna kuning

Cara-caranya:

campurkan semua bahan ke dalam pengisar dan kisar sampai semua bahan sebati.

Boleh juga gunakan mixer.Kemudian tapis supaya tak de tepung yang berketul.

Masuk kan kedalam bootol khas untuk membuat roti jala.

Ada juga yang gunakan senduk roti jala. Tapi saya gunakan botol .Lebih mudah dan cepat.

Panas kan kuali leper dan sapu sedikit minyak atau majerin.

kemudian boleh la tuang adunan dalam kuali.Buat bentuk jala tak kisah la bulatan atau petak2.

Saya suka buat petak2 lebih kemas dan cantik.Baru la ada bentuk jala.

Tak payah terbalik kan roti jala tu.Terus angkat je bila bahagian atas tepung tak de putih2.

kemudian buat satu lagi dengan cara yang sama.

kiranya kita guna 2 lapis Roti Jala. Gulung atau lipat la cantik2.Saya gulung je.

hidangkan dalam pinggan.Ulang cara ni sampai tepung habis.


Resepi roti jala paling sedap



Cara membuat Kari daging

Bahan-Bahan membuat kari daging

1 mangkuk kecil daging yang di potong kecik. Potong kecil supaya mudah di makan.
2 sudu besar rempah kari daging
1 biji ubi kentang dipotong 4
1 cawan santan cair

1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
1 tangkai daun kari

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia

3 sudu besar minyak masak
Garam secukup rasa


Cara-caranya:

Kisar bawang besar , bawang putih dan halia.
Panaskan minyak dan tumis daun kari, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis.
Kemudian masuk kan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.

Masuk kan rempah kari daging bersama 1 cawan air.
Kemudian masuk kan daging dan ubi kentang.
Masak sampai rempah naik minyak.

Masuk kan garam dan santan.kacau hingga sebati dan masak lagi hingga mendidih.
Bila ubi dan daging sudah lembut boleh lah angkat dan dihidangkan bersama dengan roti jala.


selamat mencuba..


sekian..




6 comments:

  1. Sedapnya roti jala.. Febret suami ni bila dapat taw Cik Ash pandai buat request sokmo hahaha.. Bulan puasa aritu dah buat.. Resepi lebih kurang kak diana gak buat kari jah ekin buat kari ayam.. Nanti bila buat lagi nak try kari daging pulak

    ReplyDelete
  2. cantiknya kejadian roti jala ampaaaa..mgu lepas ada jugak buat roti jala..mkn ngan kari ayam..mmg roti jala ni fevretku hihi

    ReplyDelete
  3. Nak buat nampak mudah je.. Zaza xpernah try lagi buat.. Nk kena belajar jgk lah pasni.. Roti jalan mkn dgn kuah kari mmg umppp giler 😍

    ReplyDelete
  4. Terliur pulak, i memang love to eat roti jala anytime of the day from breakfast to supper.

    ReplyDelete
  5. Tersama menu kita yea. Hehe..
    Terliur pulak tengok roti jala kak diana buat ni. Nak nak kari daging. Adoiyai.. Kita pun nk buat kari daging. Tapi daging takde.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();