Skip to main content

RESEPI PAJERI TERUNG YANG PALING SEDAP DAN MUDAH

Dah lama tak masak pajeri terung. Baru-baru ni ramai pulak jiran-jiran yang hantar terung kat rumah. Musim terung ke apa tak tahu la.hahhaha.. Seronok la kita dapat terung sebab saya ni memang suka makan terung. Lagi-lagi kalau dibuat pajeri.



Nak buat Pajeri Terung ni sebaiknya gunakan terung panjang. Boleh je nak guna terung bulat cuma tak cantik la.Hahha...Tapi rasa nya sama je la.Kalau tak de terung panjang guna je la terung bulat tu.

Terung ni pun macam-macam jenis jugak.Ada yang kaler hijau . Yang tu kurang sedap di buat pejeri.Selalunya terung hijau tu saya guna untuk buat ulam atau buat masak lemak cili padi.






Bila masak pajeri terung ni saya bukan makan dengan nasik pun.Saya suka ratah je.Jadi bila buat pajeri kena buat periuk besar sebab nak guna 3,4 biji terung.Mana cukup kalau setakat sebiji dua.

Mak saya pernah ajar buat pajeri dan awal2 tu saya rasa kenapa rumit sangat nak masak pajeri ni.??Macam susah je..Biasa lah orang tua kalau masak ikut step.Silap step mula la nak marah kita..hahah..

Bila dah berkahwian ni dapat pulak suami suka makan pajeri. Malas pulak nak ikut cara mak tu.Lambat sangat jadi kita buat cara kita je la.Lebih cepat, sedap dan mudah.

Ini resepi pajeri nenas cara saya.yang penting kena guna periuk besar sebab kalau guna yang kecik mercik-recik nanti habis la dapur.

Ok jom tengok resepi nya.

Bahan-Bahan membuat Resepi Pajeri terung yang sedap dan Mudah.

2 biji terung panjang di potong dua jangan putus.- Maknanya belah dua sampai tangkai dia je.Tujuan nya entah la..sebab mak ajar potong macam tu.hahaha

2 sudu besar rempah kari  ikan
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang\
2 kuntum bunga cengkih

5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia

1 sudu besar udang kering
2 sudu besar kerisik
2 sudu besar merah.
2 biji  cili besar

1 cawan santan pekat+ setengah cawan air.
garam secukup rasa
1/2 senduk minyak masak

Cara-Caranya:

Kisar bawang merah, halia dan bawang putih.Kemudian panas kan minyak.

Tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih dan udang kering. kemudian masuk kan bahan kisar.

Tumis hingga bahan garing. Kemudian masuk kan rempah ikan.Masak sampai rempah pecah minyakk.

Masuk kan kerisik, santan, gula, garam cili besar dan terung,.

Dengan api perlahan masak sampai kuah jadi pekat dan pecah minyak.hati-hati sebab bila dia mendidih kuah nya tu kana merecik.Sebab tu kena guna periuk besar sikit.






kalau suka kuah pekat boleh masak sampai pekat.Kalau suka sedikit cair tambahkan sikit2 air ikut selera dan citarasa korang.

Bila terung dah betul2 masak dan meresap kuah pajeri dalam terung tu boleh la angkat dan dihidangkan.

Gula merah tu boleh digantikan dengan gula pasir biasa.

selamat mencuba..:)

sekian..


Comments

  1. Tak pernah cuba masak sendiri pajeri.. tapi, memang suka makan pajeri. Sedap. Pajeri terung ka, nenas ka :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …